Nézzék, erre futja a hírhedt olajlobbinak
Egy olyan ország számára, amely teljes egészében az olajkincs eladásából él, méghozzá elég pazarlóan, kivételesen ijesztő lehet, hogy manapság mindenki az elektromos autókat tartja a jövő közlekedési formájának. Talán ezért döntött úgy a szaúd-arábiai állami olajvállalat, a Saudi Aramco vezetése, hogy eljönnek a Genfi Autószalonra, és kifejtenek némi ellenpropagandát.
A mondanivalójuk lényege az volt, hogy a jó öreg belső égésű motort még van hova fejleszteni. Az állítást pedig látványos mozgó makettekkel, életnagyságú folyamatábrákkal és hasonló, feltűnő, bár a többség számára színes-szagos látványosságnál többet nem jelentő kiállítási tárgyakkal igyekeztek megtámogatni.
Ezek között kettő is akad, amely kifejezetten érdekes, bár nem teljesen ismeretlen axiáldugattyús motorokat ábrázol. A hordómotornak is nevezett szerkezetből egy ellendugattyús elrendezésű típust láthattunk, ahol két szemben járó dugattyú határol egy-egy égésteret, amelyek egy-egy szinusz-pályás forgórészre dolgoznak rá egy-egy csap közbeiktatásával. Ez borzasztó látványos, de egyrészt korántsem új ötlet - már az 1930-as években is készült hasonló terv - másrészt egy egész csomó, igen nehezen megoldható műszaki problémát vetne fel, ha nem csak egy mozgó makett volna, hanem egy belső égésű motorra jellemző nagyságrendű erőket kellene átvinni. Ilyesfajta fejlesztésekből több is fut a mai napig, de sokat elárul róluk, hogy eddig egyetlen változat sem került szériagyártásba.
Természetesen nem ez az Aramco egyetlen ötlete: szó esik egyebek közt karbon-semlegesítőkről, amelyek révén az autók visszagyűjthetnék és szénné, valamint oxigénné alakíthatnák a kibocsátott szén-dioxidnak legalább egy részét. A komplikált, kivilágított folyamatábra ugyan csodálatosan nézett ki, de pont az nem derül ki belőle, ami igazán érdekes, hogy egy ilyen, hulladékhővel működtetett rendszer mennyire hatékony, egyáltalán megéri-e beépíteni az autóba a hatásért, ami elérhető vele.
Az Aramco legkevésbé légből kapott ötlete a kompressziógyújtású benzinmotor-fejlesztés lenne, de ez sem olyan egyszerű, ahogy az olajtársaság beállítaná: számos cég kísérletezett már vele, és eddig csak a Mazda jelentett be ilyen motort, viszont ennek a gyártása is elég régen várat magára, ami azt sejteti, hogy a motortervezésben igen tapasztalt japán gyártó számára sem volt könnyű egy működőképes és sorozatban gyártható változat kifejlesztése.
Ahmed Al-Kowaiter, a Saudi Aramco technológiai igazgatója több lapnak is azt nyilatkozta, hogy az elektromos autók terjedését egyelőre nem látják igazán komoly veszélynek, mivel a jelenséget szerintük ellensúlyozza a fejlődő országok autóigénye, ahol továbbra is a belső égésű motoros modellek lesznek túlsúlyban. „Arra számítunk, hogy a járművek 90%-a még az évszázad közepén is belső égésű motorral fut majd.”
Ahhoz persze nincs elég információnk, sem jövőbe látó varázsgömbünk, hogy akár egyetértsünk az állítással akár ellentmondjunk neki. De azért az a tény, hogy a Saudi Aramco korábban nem nagyon fordult elő autószalonokon, most pedig standot állít Genfben, mégis arra utal, hogy az olajbiznisz jövőképe ma bizonytalanabb, mint bármikor korábban. Lehet, hogy rövidesen már nem lesz elég, hogy az OPEC-ben időnként felkartelezik a hordónkénti olajárat egy kicsit magasabb szintre?
További cikkek a Genfi Autószalonról:
- Sok karbon és még több borzongás a Mansory-nál
- Idén is ők voltak a legbátrabb őrültek Genfben, bár a krokodilbőrrel talán túltolták kicsit.
- Ezeket hoztuk volna haza Genfből
- Sok jó autó volt a genfi kiállításon, de csak kevés ütötte meg azt a szintet, amit azonnal hazahoztunk volna. Itt a lista.