Nézzék, erre futja a hírhedt olajlobbinak
Egy olyan ország számára, amely teljes egészében az olajkincs eladásából él, méghozzá elég pazarlóan, kivételesen ijesztő lehet, hogy manapság mindenki az elektromos autókat tartja a jövő közlekedési formájának. Talán ezért döntött úgy a szaúd-arábiai állami olajvállalat, a Saudi Aramco vezetése, hogy eljönnek a Genfi Autószalonra, és kifejtenek némi ellenpropagandát.

A mondanivalójuk lényege az volt, hogy a jó öreg belső égésű motort még van hova fejleszteni. Az állítást pedig látványos mozgó makettekkel, életnagyságú folyamatábrákkal és hasonló, feltűnő, bár a többség számára színes-szagos látványosságnál többet nem jelentő kiállítási tárgyakkal igyekeztek megtámogatni.
Ezek között kettő is akad, amely kifejezetten érdekes, bár nem teljesen ismeretlen axiáldugattyús motorokat ábrázol. A hordómotornak is nevezett szerkezetből egy ellendugattyús elrendezésű típust láthattunk, ahol két szemben járó dugattyú határol egy-egy égésteret, amelyek egy-egy szinusz-pályás forgórészre dolgoznak rá egy-egy csap közbeiktatásával. Ez borzasztó látványos, de egyrészt korántsem új ötlet - már az 1930-as években is készült hasonló terv - másrészt egy egész csomó, igen nehezen megoldható műszaki problémát vetne fel, ha nem csak egy mozgó makett volna, hanem egy belső égésű motorra jellemző nagyságrendű erőket kellene átvinni. Ilyesfajta fejlesztésekből több is fut a mai napig, de sokat elárul róluk, hogy eddig egyetlen változat sem került szériagyártásba.
Természetesen nem ez az Aramco egyetlen ötlete: szó esik egyebek közt karbon-semlegesítőkről, amelyek révén az autók visszagyűjthetnék és szénné, valamint oxigénné alakíthatnák a kibocsátott szén-dioxidnak legalább egy részét. A komplikált, kivilágított folyamatábra ugyan csodálatosan nézett ki, de pont az nem derül ki belőle, ami igazán érdekes, hogy egy ilyen, hulladékhővel működtetett rendszer mennyire hatékony, egyáltalán megéri-e beépíteni az autóba a hatásért, ami elérhető vele.
Az Aramco legkevésbé légből kapott ötlete a kompressziógyújtású benzinmotor-fejlesztés lenne, de ez sem olyan egyszerű, ahogy az olajtársaság beállítaná: számos cég kísérletezett már vele, és eddig csak a Mazda jelentett be ilyen motort, viszont ennek a gyártása is elég régen várat magára, ami azt sejteti, hogy a motortervezésben igen tapasztalt japán gyártó számára sem volt könnyű egy működőképes és sorozatban gyártható változat kifejlesztése.
Ahmed Al-Kowaiter, a Saudi Aramco technológiai igazgatója több lapnak is azt nyilatkozta, hogy az elektromos autók terjedését egyelőre nem látják igazán komoly veszélynek, mivel a jelenséget szerintük ellensúlyozza a fejlődő országok autóigénye, ahol továbbra is a belső égésű motoros modellek lesznek túlsúlyban. „Arra számítunk, hogy a járművek 90%-a még az évszázad közepén is belső égésű motorral fut majd.”
Ahhoz persze nincs elég információnk, sem jövőbe látó varázsgömbünk, hogy akár egyetértsünk az állítással akár ellentmondjunk neki. De azért az a tény, hogy a Saudi Aramco korábban nem nagyon fordult elő autószalonokon, most pedig standot állít Genfben, mégis arra utal, hogy az olajbiznisz jövőképe ma bizonytalanabb, mint bármikor korábban. Lehet, hogy rövidesen már nem lesz elég, hogy az OPEC-ben időnként felkartelezik a hordónkénti olajárat egy kicsit magasabb szintre?
További cikkek a Genfi Autószalonról:
- Sok karbon és még több borzongás a Mansory-nál
- Idén is ők voltak a legbátrabb őrültek Genfben, bár a krokodilbőrrel talán túltolták kicsit.
- Ezeket hoztuk volna haza Genfből
- Sok jó autó volt a genfi kiállításon, de csak kevés ütötte meg azt a szintet, amit azonnal hazahoztunk volna. Itt a lista.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
