Újabb autógyár bukkan fel a semmiből
A HiPhi 1 nevű jármű leginkább talán a Tesla Model X közvetlen riválisának tekinthető, bár bizonyos részleteiben a Faraday Future FF 91-esére is emlékeztet. Természetesen magát vezeti, szuperokos, szupergyors.

Gombamódra jelennek meg szinte a semmiből a villanyautó-gyártók, különösen Kínában: úgy látszik, mint a divattémákra általában, az ilyen típusú fejlesztésekhez mos nem nehéz befektetőt találni. Alighanem ennek köszönhető a Human Horizons nevű cég felbukkanása is, amely egyelőre az első prototípusát mutatta be legelső, gyártásra szánt típusának.
A HiPhi 1 elnevezésű négykerekű az összes divatos sablont felvonultatja: vannak kamerával helyettesített tükrei, LCD-kkel kitapétázott műszerfala, állítólag 500 szenzor segíti hozzá a 3-as szintű – tehát a nehezebb közlekedési helyzetekben tehetetlen – önvezetéshez, és van nagyon furcsa, de nagyon okos hátsó ajtaja is. Ez utóbbi a Faraday Future hátul zsanérozott, és a Model X felfele nyíló megoldását ötvözi: a tető felfelé nyílik, az ajtó meg hátrafelé, méghozzá 90 fokban, ami a kínai cég szerint kivételesen kényelmes megoldás.
A forma is korszerűnek látszik, bár az a fajta, amely divatos megoldásokat sorakoztat fel, különösebb koncepció nélkül. Ha valamire emlékeztet, az talán az Opel és a GM évtized közepi tervei, az oldalablakok kialakítása például olyan, mint a Chevrolet Bolt-Opel Ampera-e pároson, csak ez az autó két számmal nagyobb.
A műszaki megoldásokról csak nagyszerűen hangzó ígéretek vannak. Hajtás többféle is lesz, egy- és kétmotoros is. Ez utóbbit két, egyenként 272 lóerős villanymotor alkotja, amelyek 3,9 másodper körüli idő alatt gyorsíthatják az autót 100-ig. Emellett szó esett 640 km körüli hatótávról és 96 kWh-s legnagyobb akkumulátor-méretről is, bár a hatótávot még az NEDC szabvány szerint számolták, azaz valószínűleg elég optimista becslés. Ha azt nézzük, hogy a Tesla Model X P100D hatótávja 100 kWh-s akkuval 565 km, az Audi E-tron 55 Quattro-é pedig 500 km NEDC szerint – ezt a valóságban mindkettő csak nagyon nehezen éri el – akkor a kínaiak vagy sokkal hatékonyabb megoldást találtak, mint akár a VW, akár a Tesla mérnökei, vagy egy kicsit túloznak az autó képességeit illetően.
A tervek szerint egyelőre csak Kínában forgalmazzák majd a HiPhi 1-et, ha minden jól megy, 2021-től. Már a gyár is megvan, egy, korábban a Kia helyi partnere által használt üzemben rendezkedik be az új gyártó. Talán a távoli gyártásindítás miatt, de az autó áráról egyelőre nem esett szó, ám a hasonló méretű és tudású elektromos járművek árát ismerve valahová 30 millió forint körülre várnánk a HiPhi 1 szériaváltozatát is.
Egyelőre nehéz felmérni, hogy az új cégnek mekkorák az esélyei a sikerre, de az egyértelmű, hogy a legzsúfoltabb villanyautós szegmensben próbálkoznak. Már most legalább négy komoly ellenféllel kell számolni – a Tesla és az Audi mellett a Jaguar i-Pace és a Nio ES8 is elérhető Kínában – és hamarosan érkezik a Mercedes, a Porsche és a BMW is, vadiúj luxus-villanyautókkal.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
