Mercedes: messze vannak a megfizethető villanyautók
Az amerikai Road & Tracknek nyilatkozott a Mercedes műszaki igazgatója, Markus Schäfer, aki azt mondja, a tisztán elektromos járművek magas ára valószínűleg nem csökken jelentősen a következő évek során, így a benzinmotoros járművekkel egyelőre nemigen versenyezhetnek a villanyautók.
„Az 50 dolláros kWh-nkénti árszint, ahol a költség megközelítené a belsőégésű motorral gyártott autókét, még igen messze van... Nem látom, hogy ez a jelenleg használt akkumulátorkémiával elérhető lenne.” - nyilatkozta. Azt is hozzátette, hogy az alacsony árat lehetővé tevő technológiák egyelőre legfeljebb laboratóriumi körülmények között léteznek, így ha gyártásba kerülnek, akkor is éveket vesz igénybe, mire eljuthatnak az autóipari alkalmazásig.
„Olyan erre válaszolni, mintha kristálygömbből próbálnánk jósolni. Ám mindez (mármint az akkumulátorok ára) elsősorban a bányák kapacitásától és a villanyautók terjedésének sebességétől függ majd... Azt mondanám, még jó darabig szembeszélben leszünk, ami a nyersanyagok árát illeti.” - tette hozzá.
Jelenleg úgy néz ki, hogy az elektromos autók az akkumulátorok magas ára miatt leginkább a prémium-kategóriában versenyképesek, ahol az ár eleve jóval magasabb a költségekkel indokolhatónál. És bár egyes piacokon – így Európában – a kibocsátási szabályok miatt a benzines modellek ára is drámai növekedésnek indult, úgy néz ki, globálisan a váltás még több évtizedet húzódhat.
A helyzetet rontja, hogy jelenleg a legnagyobb energiasűrűségű, legjobb akkumulátorok olyan anyagok felhasználásával készülnek, mint a mangán, a nikkel és a kobalt, és ezek a megnövekedett kereslet miatt szintén nagyot drágultak. Léteznek ugyan olcsóbb alternatívák, amilyen a lítium-vasfoszfát (LiFePO4, LFP) akkumulátor, de ott az alacsonyabb energiasűrűség jelent problémát. Számos ígéretes fejlesztésről hallani, de egyelőre nem igazán látszik, hogy ezekből mikorra lehet kereskedelmi mennyiségben előállítható termék.
Schäfer elemzése így, bár elég pesszimista, valószínűleg eléggé reális is: egy-két évtizednek el kell telnie, mire a villanyautók teljesen kiválthatják a benzineseket.