Az már egy jó évtizede nem kérdés, hogy a lengyel buszipar lelépte a magyart. Mostanra pedig már az világossá vált, hogy a lengyel buszgyártó kapacitás a németországinál is jóval nagyobb lesz, ráadásul az öreg kontinens országai közül Lengyelországban gyártják a legtöbb környezetbarát autóbuszt.
A lengyel buszipar új üdvöskéje a NesoBus, amelyet néhány éve alapított Lengyelország leggazdagabb embere, Zygmunt Solorz-Żak. A NesoBus név egyébként egy mozaikszó, amely lengyelből szabadon fordítva valami olyasmit jelent, hogy én olyan busz vagyok, ami nem bocsát ki károsanyagokat, és tisztítja a levegőt. Ez utóbbi kijelentés a legérdekesebb, amelyre a cég ráhúzta a teljes marketingoffenzíváját, és amit a cégtulajdonos is sűrűn hangoztat. Mégis hogyan tisztít levegőt egy üzemanyagcellás busz? Úgy, ahogy az üzemanyagcellás buszok általában: fordított elektrolízissel állítják elő a hajtáshoz szükséges elektromos áramot.
A folyamathoz nagy mennyiségű levegőre van szükség, amit a busz egy komoly szűrőrendszeren keresztül tisztít meg. A rendszer képes kiszűrni a szén-dioxid és a nitrogén-oxid molekulákat, valamint a 2,5 mikronnál kisebb szennyeződéseket is, ezért ha egy kicsit hunyorítunk, akkor valóban elhihetjük, hogy a NesoBus hidrogénbusza tisztítja a levegőt.
Az új típusban nem is ez az igazán nagy truváj, hanem az, hogy Solorz-Żak a lengyel energiaipar egyik legnagyobb cégcsoportjának, a PAK-Polska Czysta Energiának a tulajdonosa, amely főként megújuló energiaforrásokra támaszkodik. Így egy igen érdekes koncepciót vázolt fel a buszok hidrogénnel való ellátására: Solorz-Żak erőműveiben/üzemeiben biomasszából állítják elő a gázt. Ezt a hidrogént tartálykocsikkal viszik majd a NesoBusok üzemeltetőihez, vagyis Solorz-Żakék kiiktatták az üzemanyagcellás buszok legnagyobb hátrányát: az ígéretek szerint minden egyes eladott buszukhoz megoldják a hajtáshoz szükséges hidrogén előállítását és a rendeltetési helyre szállítását.
Maga a busz a napjainkban megszokott trendeket követi, majdnem pontosan 12 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,4 méter magas. Össztömege 19,5 tonna. A NesoBus prototípusában minimálisra csökkentették a dobogók és a holtterek számát, így a befogadóképessége 93 fő, amelyből 37 ülőhely, ezek közül pedig 14 ülés van a padlószinten. A prototípusban még a bal hátsó sarokban van egy motorsátorszerű építmény, amelyben az akkupakkok találhatóak. Ezeket az akkumulátorokat a jövőben a busz fenékvázába helyeznék át. Ha már jövő, mindenképp meg kell említeni, hogy a NesoBushoz egyre több lengyel cég csatlakozik, többek között az egyik legnagyobb áramszolgáltató, a ZE PAK sa. és a Polsat Plus Group telekommunikációs cég is. A NesoBus nemrég kapott a lengyel államtól 40 milliárd forintnak megfelelő zlotyit gyártmányfejlesztésre, ezt az összeget az új Świdnik város melletti gyártóüzem felépítésére használják fel. A cég tervei szerint idén fel is épül, és még 2023-ban bemutatják az új csuklós buszukat is.