Hátraarc a mamutoknál: búcsú a tolongástól a levegőben
Az elmúlt években virágzott a légi szállítási ipar, miután a tengeri szállítás iránti túlkereslet átterelte a szállítási megrendelések egy részét a légi fuvarozókhoz. Úgy tűnik azonban, hogy véget ér ez a szép időszak.
Az Amazon e-kiskereskedelmi óriás egyik légi fuvarozó partnere, az Air Transport Services Group (ATSG) bejelentette, hogy a jövőben csökkenti járatai számát a CNBC amerikai gazdasági hírportál beszámolója szerint. Ez a vállalat az Amazon egyik legfontosabb légi szállítója, flottájában Boeing 767-es teherszállító repülőgépek vannak.
Az Amazon szóvivője megerősítette a hírt. Mindkét vállalat a csökkenő fogyasztói kereslettel és a lassuló gazdasági növekedéssel magyarázza a változást. A cég bejelentése szerint nem csupán az Amazontól számítanak kevesebb megrendelésre, hanem a DHL-től is. Hasonló hírek érkeztek a FedEx háza tájáról, amely költségcsökkentési programjának részeként mérsékli légi szállítási megrendeléseit.
A légi szállítási tarifákat követő hongkongi TAC Index alapján számított Baltic Airfreight Index idén január végén 33 százalékkal maradt el 2022. január végi értékétől. A mutató a Baltic Exchange Information Sevices Limitedről kapta a nevét és a legnagyobb nemzetközi szállítási központok – London, Frankfurt, Hongkong, Chicago, Sanghaj, Szingapúr – közti légi szállítási tarifák egy kilogrammra vetített értékét mutatja meg.
Az International Air Transport Association arról számolt be, hogy 2022 novemberében 14 százalékkal volt alacsonyabb a légi szállítás iránti kereslet, mint egy évvel korábban, a rendelkezésre álló kapacitás pedig majdnem két százalékkal zsugorodott. Az Amazon gyorsított tempóban bővítette logisztikai hálózatát a koronavírus-járvány idején, amikor az otthonukba zárt emberek vásárlásainak köszönhetően felpörgött az elektronikus kiskereskedelem. Azóta a növekvő infláció és a vásárlók csökkenő kiadásai nyomot hagytak az Amazon pénzügyi adatain.
A cég spórolásra készül, ezért elbocsáthatnak 18 ezer alkalmazottat. A megtakarítási program része az is, hogy az Amazon mérlegeli a cargo repülőgépein felszabadult szabad szállítási kapacitások bérbeadását. Az ATSG jelentése szerint az Amazon nem hosszabbítja meg öt Boeing 767-200-as teherszállító repülőgép lízingszerződését, miután idén május és szeptember között lejárnak.
Négy gép lízingjét 2024-ig meghosszabbítják. Az Amazon jellemzően lízingeli a rendelkezésére álló teherszállító repülőgépeket, de néhány használt gépet meg is vásárolt a Delta és a WestJet légitársaságoktól.