Akkugyár híján aggasztó a helyzet a briteknél
Megkongatta a vészharangot a brit autóipari szervezet, mondván: a szigetország lemaradásban van a többiekkel szemben.
Az Egyesült Királyság súlyos hátrányba kerül az Egyesült Államokkal és az Európai Unióval szemben az elektromos autók gyártásában, ha nem reagál azonnal azokra a támogatásokra, amelyekkel verseny társai segítik az elektromos átállást. A szigetország elvesztheti az villanyautó-gyártásban elért helyét az erős nemzetközi versenyben – idézte a Reuters a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) közleményét.
Az Egyesült Államok kormánya 2022-ben 369 milliárd dollár - 138 billió forint - keretösszegű támogatásokat kezdeményezett a tiszta technológiák, köztük az elektromos járművek fejlesztésének segítésére. Ez része az úgynevezett inflációcsökkentési törvénynek (IRA). Ezt követte az EU Green Deal nevű terve a közelmúltban, amivel az amerikai támogatásokra reagáltak. Azaz l ényegében támogatási verseny indult az Egyesült Államok és Európa között, miközben a brexit miatt az Egyesült Királyságnak egymagában kellene felvennie a versenyt két nála sokkal nagyobb "szomszédjával".
Rishi Sunak brit miniszterelnök a napokban jelezte, hogy tárgyalni kíván az Egyesült Államok és az EU döntéshozóival az IRA-ról. Szerinte ugyanis az amerikai támogatási rendszer versenyképtelenné teheti az európai autóipart. Jeremy Hunt pénzügyminiszter szintén komoly versenyképességi fenyegetésnek látja az amerikai támogatásokat. Sunak megkerülte a választ arra a kérdésre, hogy az IRA elterelheti-e a befektetéseket a szigetországból Amerikába. Azt mondta, mindenki jobban jár, ha a világ fejlett országai fenntartják a piacok nyitottságát.
Hiányzik az akkumulátorgyártás
A szigetország szakembereit az is aggasztja, hogy az akkumulátorgyártás egyetlen nagy világpiaci szereplője sem tervez üzemet építeni Nagy-Britanniában. Enélkül az elektromos autók gyártása teljesen átkerülhet a kontinentális Európa országaiba. Eddig csak a Nissan jelezte, hogy épít egy akkugyárat Sunderlandben.
Mindeközben Európából egyre-másra érkeznek a hírek arról, hogy akkumulátorgyárak épülnek. Carlos Tavares, a világ harmadik legnagyobb autógyártója, a Stellantis vezérigazgatója nemrégiben arról beszélt, hogy a brit autóipar bajban lesz helyben gyártott akkumulátorok nélkül.
Az SMMT több javaslatot is megfogalmazott. Egyebek mellett nagyvonalú ösztönzőkre és támogatásokra lenne szükség az akkumulátorokkal összefüggő projektek támogatására, ezzel párhuzamosan csökkenteni kellene az autóipari ágazat energiaköltségeit. Szükség lenne továbbá arra is, hogy egyszerűbben lehessen beszerezni az hatósági engedélyeket az akkumulátorgyártáshoz.