Megtorpant a villanyautóláz, sorra fogják vissza termelésüket a nagyobb gyártók
A 2023-as év a kijózanodás éveként kerülhet az autózás történetébe az elektromos autók piacát nézve. Az év elején 1200 milliárd dollár - 424 800 milliárd forint - értékű fejlesztést ígértek az autógyártók, amelynek segítségével 2030-ra érdekes újdonságból standard tömegtermékké tehették volna a villanyautókat.
Az év vége azonban arról szól, hogy több gyártó is visszafogja a beruházásait. A hagyományos autógyártók a politikusok felé fordultak, jelezve, ha utóbbiak fontosnak tartják az elektromos átállást, akkor további adófizetői dollármilliárdokat kellene betolniuk a villanyautók gyártásának támogatásába a Reuters összeállítása szerint. Az elektromos autók iránti igények az egész világon erősödnek, de nem abban az üzemben, amire a szakemberek korábban számítottak. Egyetlen kivétel volt, a Toyota, amelyet megmosolyogtak az év elején, amikor jelezte, hogy szerinte nem lesz forradalmi az átmenet a hagyományos autózástól az elektromos meghajtás felé.
Az elektromos autók drágák és egyelőre hiányos a töltőhálózat, ami nélkül nem lehetséges a villanyautózás. A fentiek miatt a szakértők módosították várakozásaikat: 2023 végén úgy látják, hogy döcögős lesz az elektromos autók következő három-négy éve.
„A fogyasztókhoz igazítjuk a terveinket” – mondta Mary Barra, a GM vezérigazgatója nemrégiben,amikor arról kérdezték, tartja-e cége azt a tervét, hogy 2035-ben már csak elektromos autókat fog gyártani.
A Ford esetén a cég legnépszerűbb modellje az F–150 sztorija mutat rá a változásra. A kisteherautó F–150 Lightning néven futó elektromos változatának gyártását augusztusban még fel akarták pörgetni, majd októberben visszafogták, mivel rájöttek, hogy egyszerűen nincs meg a gyorsításhoz szükséges piaci kereslet. Hétszáz embert küldtek kényszerszabadságra.
A villanyautók gyártása a világon elérheti a 33,4 millió darabot 2030-ra, amivel az abban az évben előállított összes új autó harmadát képviselhetik – vélik az Auto Forecast Solutions tanácsadó cég szakértői. Ennek legnagyobb része azonban Kínában jelentkezhet, ahol a kormány erőteljesen támogatja az elektromos autók gyártását, emellett erős árversenyt vívnak egymással a cégek. Észak-Amerikában hétmillió villanyautó kelhet el 2030-ban, ami hatszorosa lenne a jelenleginek. Ez a teljes piac 40 százaléka lehet, de elmarad a kormány céljától, amely szerint 2032-re az eladott új autók kétharmadának kellene elektromos meghajtásúnak lennie.
Elon Musk, a Tesla vezére úgy véli, hogy ha cégének lenne olyan autója, ami nem lenne drágább a Toyota RAV4-nél, akkor senki nem vásárolna RAV4-et, ám nincs ilyen Tesla-modell. Idén a RAV4 indulóára az USA-ban 28 475 dollár (10 millió forint) volt, míg a Tesla Model Y-né 43 990 dollár (15,6 millió forint). Ezt a különbséget még a kormány ártámogatása, a 7500 dolláros adókedvezmény sem kompenzálja.