Üzemanyagcellás bányászati dömpert fejleszt a GM és a Komatsu

2024.01.07. 16:03

A GM szerint csoda, hogy még senkinek sem jutott eszébe az, hogy bányagépekbe építsenek hidrogén hajtást.

A General Motors (GM) összefogott a japán Komatsu építőipari járműgyártóval, hogy közösen a világ első hidrogén üzemanyagcellás bányászati dömperének prototípusát megépítsék. Alapként a már jól bevált dízel-elektromos Komatsu 930E bányadömpert használják majd. Bár az új üzemanyagcellás bányadömper műszaki adatairól nem sok szó esik a Komatsu sajtóközleményében azonban, ha a 930E tudásból indulunk ki, akkor jó megközelítéssel sejthető lehet, hogy milyen műszaki tartalommal érkezik az új hidrogénes dömper.

A Komatsu 930E-ben a japánok saját fejlesztésű, 12 hengeres SSDA 16V motorja van beépítve, amely egy generátort hajt, az pedig árammal látja el a dömper kerekeinek agyába épített vontatómotorokat, így a hajtásrendszer összteljesítménye 3549 lóerő. A 290(!) tonnás maximális teherrel, 64,5 km/h-ás sebességet tud elérni a 930E. Ezeket a műszaki adatokat kell elérnie vagy túlszárnyalnia majd a hidrogénnel hajtott bányadömpernek.

A GM szóvivője, Charlie Freese szerint: Hihetetlen, hogy eddig a konkurensek nem építettek még üzemanyagcellás bányagépeket. Ugyanis ezek a gépek általában a teljes élettartamuk alatt egy helyen dolgoznak. Így kifizetődő lehet, ha a bányák mellé építenek hidrogén kutakat, amelyeket csak ezek a gépek használnak.

Persze egyelőre nem kell attól félnünk, hogy a bükkábrányi vagy ludasi lignit bányát üzemanyagcellás dömperek lepik el, ugyanis a Komatsu tervei szerint csak jövőre készül el a hidrogénes 930H prototípusa. Amit ezután az arizonai kutató-fejlesztő bányában(!) kezdenek el tesztelni, így a dömper sorozatgyártásának megkezdése csak az évtized végére tehető.