A Hyundai és a Kia lehet a Kína-ellenes hangulat nyertese?

2024.06.27. 12:41

  • A Hyundai és a Kia nem vett vissza a villanyautós projektjeiből, ami látszik is a számokon.
  • A megfizethető és hatékony villanyautók gyártójaként szeretnének szerepelni az autópiacon, ezt a célt már félig el is érték.
  • Emellett szeretnék utolérni a Teslát. 

2023 kiugróan jó év volt a dél-koreai Hyundai-Kia páros számára, és 2024-ben eddig az akkor megszerzett lendülettel folytatták piaci előrenyomulásukat. Ez a két - egy cégcsoporthoz tartozó - autómárka lehet a kínai elektromos autók exportját sújtó, egyesült államokbeli és európai uniós büntetővámok nagy haszonélvezője az Electrek szakportál összefoglalója szerint.

Sorra produkálja a rekordokat az Ioniq 5
Sorra produkálja a rekordokat az Ioniq 5

A magyarázat egyszerű: technológiában és árban felveszik a versenyt a kínai villanyautó-gyártással, ám Dél-Korea mind az USA-ban, mind az EU-ban egyértelműen barátságos - azaz nem kínai - országnak minősül. Az amerikai támogatási szabályok egyebek mellett így kategorizálják a gyártókat.

A dél-korai vállalat a Hyundai-ok és Kiák eladásából tavaly 9 milliárd dollár profitot ért el, ami többek között az erős amerikai, európai és indiai keresletnek köszönhető. A Hyundai az Egyesült Államokban a harmadik egymást követő évben javította meg értékesítési rekordját.

A Goldman Sachs bankház adatai szerint a dél-koreai márka 800 ezer autót értékesített 2023-ban az USA-ban, ami a teljes piac több mint 10 százaléka. Az elektromos Ioniq 5-ből 34 ezer kelt el, ami 48 százalékkal volt több az egy évvel korábbi mennyiségnél. Ez a modell volt az USA-ban a hatodik legkelendőbb villanyautó. Megelőzte a Rivian R1S-t és a Ford F-150 Lightningot is. Az autógyártó az idei év első öt hónapjában 15 ezer darabot adott el a modellből, ami 43 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Ezen belül májusban új havi eladási rekordot állítottak fel. A siker titka részben az, hogy szemben a GM-mel és a Forddal, a Hyundai-Kia páros nem vette vissza villanyautó-gyártási terveit. Továbbra is az a céljuk, hogy utolérjék a Teslát.

Teljes gázzal nyomják a villanyautó-gyártást

Az elektromos autók gyártása a vállalat első számú prioritása – árulta el nemrégiben Chang Jae-Hoon, a Hyundai Motor Group vezérigazgatója. Ennek a nyomulásnak az egyik kulcsfontosságú lépése a vállalat első elektromosautó- és akkumulátorgyártó bázisának felépítése az USA Georgia államában. A 7,6 milliárd dollár (2800 milliárd forint) ráfordításával épülő bázis 2024 végére készül el.

Randy Parker a Hyundai észak-amerikai főnöke nem titkolja, hogy óvatosan, de határozottan meg akarják különböztetni magukat a versenytársaiktól a villanyautó-gyártás terén. Legfőbb céljuk, hogy a legolcsóbb és leghatékonyabb energiafelhasználású elektromos autókat kínálják az amerikai és az európai piacon. Parker szerint el akarják érni, hogy az autósok hatótávpara nélkül villanyautóra váltsanak.

A georgiai üzemtől azt várják, hogy további lendületet ad a célok eléréséhez. Miután helyi gyártású autókat és akkumulátorokat fognak kínálni, az autósok igénybe vehetik majd a 7500 dolláros, azaz közel 2,8 millió forintos adókedvezményt a vásárlásukhoz. Az Ioniq 5 2025-ös változata lesz az első típus, amely az új üzemben készül majd.

A Kia június elején dobta piacra amerikai valutában számolva 30 700 dollárba (11,3 millió forint) kerülő EV3-at Dél-Koreában. Ez a gyártó első olyan modellje, amit a 30 és 50 ezer dollár közötti ársávban kínálnak. Várakozások szerint az USA-ban 30-35 ezer dollár között alakul majd az ára. Ennél csak a Nissan Leaf olcsóbb a maga 28 ezer dolláros árával.

A Hyundai Casper Electric kisautójának az ígéretek szerint ára 27 ezer euró (10,8 millió forint) alatt indul majd az ára Európában. Ez méretéből fakadóan nem lesz egy hatótávbajnok autó: egy feltöltéssel bő 300 kilométer megtételére lesz képes.