Veszélybe került a japán autók legendásan jó minőségének titka

2024.09.17. 06:06

  • Az alkatrész-gyártókat és -beszállítókat falhoz állítja az elektromos átállás.
  • Komoly versenyre kényszerülnek a dél-koreai és kínai cégekkel. 

Az autóalkatrészeket gyártó japán vállalatokat annyira leköti meglévő szerződéseik teljesítése, hogy csak az elmúlt négy-öt évben kezdtek el foglalkozni azzal, milyen hatással lesz rájuk az elektromos autók elterjedése. Ez az ágazat több mint 660 ezer embernek ad munkát a szigetországban, ami háromszor több, mint ahányan az autógyártásban dolgoznak.

Az alágazat értékben is felülmúlja az autógyártást. A japán alkatrészgyártók szakmai szervezete (JAPIA) szerint az alkatrészek előállítói az autóipar teljes forgalmának 10,5 százalékát hozzák, miközben az autógyártók csak az árbevétel 6,3 százalékát érik el.

„Itt az idő ráfeküdni az elektromos átállásra” –mondta Morishima Ryuta autóipari szakember. „Nem érdekel, hogy az elektromos autók terjedése lelassult-e vagy sem” – mondta Morishima, aki annak idején részt vett a hibrid meghajtású Toyota Prius fejlesztésében. Nem lehet megélni a múlt dicsőségéből, a japán autók jó minőségének hírnevéből. A belső égésű motorok alkatrészeinek gyártására szakosodott cégek komoly gondban vannak. A szakértő reméli, hogy az ellátási láncok átalakulásáról szóló tanfolyamaikkal tudnak nekik segítséget nyújtani az átálláshoz.

Az alágazatnak van némi mozgástere annak köszönhetően, hogy a növekvő alkatrészimport ellenére növelni tudta pénzügyi mutatóit. Árbevétele 12 százalékkal, üzemi nyeresége közel 39 százalékkal, nyereségrátája öt százalékkal nőtt a márciusban végződött üzleti évben az egy évvel korábbihoz képest –derült ki a JAPIA adataiból.

Ahány cég, annyi gond és annyi megoldási kísérlet

A hidraulikus rendszereket gyártó KYB az átlagtól eltérően rossz évet zárt. A cég elektronikusan szabályozott lengéscsillapítók fejlesztésével akarja megtalálni a helyét az új világban. Emellett külföldi partnerségekkel próbálkozik. Például a Volkswagennek szállítanak lengéscsillapítókat, illetve az izraeli REE Automotive-nak, amely elektromos meghajtású teherautókat fejleszt.

Az abroncsgyártók új anyagokkal és gumidizájnokkal kísérleteknek, hogy megfeleljenek az elektromos autók nagyobb súlyából fakadó kihívásnak, a Bridgestone például tavaly állt elő első kifejezetten villanyautóknak szánt abroncsával. Nehezíti a helyzetüket, hogy dél-koreai és kínai versenytársaik olcsóbban termelnek. Nagyobb bajban vannak a kifejezetten belső égésű motorok alkatrészeit gyártó cégek, mint például a kiotói Nissin Manufacturing. Ez a cég a kanadai Inmotive startuppal társult egy könnyű erőátviteli technológia fejlesztésére, amely reményeik szerint javíthatja az elektromos autók teljesítményét. A Suzuki Motor is tulajdonrészt vásárolt az Inmotive-ban, mert fantáziát lát a technológiájában. (Via Asia Nikkei)