Összedőlt a kegyvesztett autók piaca Magyarországon (frissítve)
- Frissítve! A cikkben eredetileg pontatlanul fogalmaztunk az korábban zöld rendszámra jogosult autók nyilvántartását tekintve. A frissítésben korrigáltuk a tévedéseket.
Szeptembertől már nem jár a zöld rendszám és az azzal járó több kedvezmény a konnektorról is tölthető növelt hatótávolságú és a plug-in hibrideknek. Ez látványosan megjelent a statisztikákban is. Legalábbis ez derül ki a Belügyminisztérium az új szabály miatt kicsit csalóka elnevezésű zöldrendszám-statisztikájából. Idén szeptemberben előbbiekből 13, utóbbiakból mindössze 2 darabot helyeztek forgalomba . Szemben az év első kilenc hónapját nézve, amikor a növelt hatótávolságúakból havonta átlagosan 668, a plug-in hibridekből pedig 104 darab kapott zöld színű rendszámot. A múlt évben pedig átlagosan 576 és 145 darabbal zárták az egyes hónapokat ezek az autók. A szeptemberi és az idei havi átlagos adatokat összevetve ez 98 és 99 százalékos visszaesést jelent.
A cikk első verziójában ez szerepelt, de pontatlanul írtuk ezért korrigáltuk a helyes adatokkal a cikket.
A fenti számok kizárólag a zöld rendszámot kapott autókra vonatkoznak. A múlt hónapban annak ellenére kapott rendszámot az említett 13 darab hatótávnövelt hibrid (5N kategória) és 2 darab plug-in hibrid (5P kategória) zöld rendszámot, hogy elméletileg szeptembertől ez az Építési és Közlekedési Minisztérium korábbi tájékoztatása szerint nem lett volna lehetséges.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium augusztus 1-jén konkrétan a következő tájékoztatást adta az Index beszámolója szerint: Szeptember elsejétől zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak, az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járműveken 2026. november 30-ig le kell cserélni. Lezárul a zöld rendszámos luxusterepjárók kora.
Szeptemberben több mint 200 korábban zöld rendszámra jogosult autót helyeztek forgalomba immár fehér rendszámmal a villanyautosok.hu Totalcarnak elküldött adatai szerint.
Adódik kérdés, miként lehetséges, hogy összesen 15 autó mégis kapott zöld rendszámot. Erről megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, amint választ kapunk, új cikkben jelentkezünk és ezt a cikket is frissítjük újra.
Kimaxolták a vásárlók az augusztust
A friss számokból kiderül, hogy a szóban forgó 5N és 5P kategóriába sorolt autók vásárlását kimaxolták a magyarok a határidő előtt. Csak augusztusban 1123 darab hatótávnövelt és 172 plug-in hibrid autó kapott zöld rendszámot. Ez jóval magasabb az idei és tavalyi egy hónapra vetített átlagos mennyiségnél. Azaz sokan voltak, akik még a szeptemberi határidő előtt léptek, nekik a jelenlegi szabályok szerint 2026 november végéig közlekedhetnek zöld rendszámmal és addig kihasználhatják a kapcsolódó kedvezményeket. A szeptemberi eladások egyébként ezeknél az autóknál az augusztusi kiugró szinthez képest egyébként jelentős hanyatlást jelentenek.
Összességében egyébként szeptember végén 31 500 hatótávnövelt és 12 613 plug in hibridnek volt zöld rendszáma, szemben a tavaly decemberi 25 491, illetve 11 679 darabbal. Így összesen közel 7 ezer ilyen autóra szereltek zöld rendszámot ebben az évben.
A tisztán elektromosoknál sokkal nagyobb a bővülés
A hivatalos statisztikákból az is kiderül, hogy ennél jóval nagyobb emelkedést történt a tisztán elektromos autóknál, amelyek a jövőben is jogosultak a zöld rendszámra.
Szeptember végén 60 100 ilyen villanyautó volt Magyarországon, szemben 2023 decemberével, amikor alig több mint 45 ezer. Tehát az elektromosoknál majdnem 15 ezer darabos emelkedés történt.
Az első cikkben szereplő tévedésért az olvasóink elnézését kérjük.