4 billió forintnyi dollár elégetése után vége a GM önvezető taxis próbálkozásának

2024.12.13. 05:59

  • A General Motors bejelentette, hogy leállítja robotaxi üzletágát, azaz a Cruise működését, mivel a nyereségességhez túl sok időre és pénzre lenne szükség, miközben a robotaxi piac versenye egyre fokozódik.
  • 2016 óta több mint 10 milliárd dollár veszteséget termelt a Cruise, ennek a szériának vet most véget a cég. 
  • Az átszervezés során a GM visszavett az elektromos járművekkel kapcsolatos terveiből, eladta akkumulátorgyártással foglalkozó részesedését, és a belső égésű motoros járművekre fókuszál.

A General Motors leállítja robotaxi-fejlesztését, azaz a Cruise leányvállalatát, aminek többségi tulajdonosa. A GM döntését azzal indokolta, hogy túl sok pénzt és időt kellene belefektetni, hogy nyereséges legyen, továbbá elkezdett kiéleződni a verseny a robotaxi piacon, írta a Reuters. Az autógyártó 2016 óta minden évben veszteséges volt, összesen több mint 10 milliárd dollárt égetett el a Cruise.

A döntés a GM átszervezésének része. A cégóriás visszavett az elektromos járművekkel kapcsolatos terveiből, amely során egy akkumulátorgyártással foglalkozó vállalatban levő részesedésétől is megvált, átszervezte kínai üzletágát, valamint nagyobb hangsúlyt fektetett a belső égésű motoros pickupok és nagyméretű járműveik fejlesztésébe. A Cruise erőforrásait a robotaxik helyett a GM saját, egyelőre kettes szintű vezetéstámogató rendszerének (Super Cruise) fejlesztésére állítják át, azt nem közölték, hogy ez minden dolgozóra vonatkozik-e.

A General Motors részvényei ennek hatására 3,2 százalékkal emelkedtek a kedden. Tavaly Mary Barra, a GM vezérigazgatója arról beszélt, hogy a Cruise 2030-ra évi 50 milliárd dolláros bevételt hozhat. Most pedig egy év elteltével kijelentette, hogy az üzletág feláldozható. „Meg kell érteni, hogy egy robotaxi flotta üzemeltetésének költségei meglehetősen nagyok” – mondta Barra egy elemzői beszélgetésen.