Olyan villanymotort fejlesztettek, ami alig 40 kiló, de 857 lóerőt és 4300 Nm nyomatékot tud

2025.01.12. 09:00

  • Remek súly-teljesítmény arányú villanymotorokat fejlesztett a Donut Lab.
  • Kifejezetten agymotornak szánják őket.
  • Az autókba szánt motorjuk 857 lóerőt és 4300 Nm nyomatékot tud, miközben alig 40 kiló.
  • Elmondásuk szerint megoldották a nagy rugózatlan tömeg problémáját az agymotoroknál.
  • Villanymotorjaik előállítása olcsóbb a hagyományos villanymotorokénál.

Már a Koenigsegg Dark Matter villanymotorok is elképesztő súly-teljesítmény arányt produkálnak, de úgy néz ki, hogy őket is lenyomja a Donut Lab legújabb fejlesztése. Olyan villanymotort akarnak piacra dobni, ami 40 kilós súlya ellenére nem csak 857 lóerőt kínál, de döbbenetes 4300 Nm nyomaték leadására is képes. Szokatlanul magas számok ezek – főleg az utóbbi – de nem szabad elfelejteni, hogy szükség van ilyen forgatónyomatékra. Egy hagyományos elektromos autónál a villanymotorokon mindig van egy fix áttétel, ami az ennél jóval kisebb nyomatékot képes megsokszorozni. Ezzel együtt is szép teljesítmény a Donut Lab villanymotorja által termelt nyomaték, de egy kerékre vetítve mégsem olyan kiugró.

A Donut Lab kifejezetten agymotorokkal foglalkozik és az új szériájuk is egy több méretben elérhető technika. Már tesztelik őket Verge motorkerékpárokban, amikbe egy 17 col (43,28 cm) átmérőjű motort szerelnek. Ennek a súlya alig 21 kiló, de a teljesítménye 204 lóerő – ami elég sok egy utcai motornak – és tartozik hozzá 1200 Nm forgatónyomaték. Itt azonban nem álltak meg. Van 12 colos (30,48 cm) villanymotorjuk 20 lóerővel robogóba és 12 centis 4 lóerővel drónokba is. A fent említett 21 colos (53,34 cm) 857 lóerős változatot személyautókba szánják. A paletta csúcsát a szintén 21 colos, 272 lóerős és 3000 Nm nyomatékra képes modellek jelentik, amiket kifejezetten teherautókba és nyergesvonatókba szánnak.

A Donut Lab vezérigazgatója szerint az agymotorok terjedésének eddig a magas rugózatlan tömeg szabott gátat, az ő technológiájukkal azonban ennek vége. Elmondása szerint olyan jó súly-teljesítményarányú motorokat fejlesztettek, hogy egy egészen könnyű egység is képes lehet megfelelő teljesítmény leadására. Emellett elmondásuk szerint a motorjuk előállítási költsége 50 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos villanymotoroké, így még olcsóbb villanyautók születhetnek a technológiájuknak hála. Már csak az van hátra, hogy leszerződjenek különböző járművek gyártóival.

Forrás: Donut Lab, The Drive