Figyelmeztetés jött a beszállítóktól: egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
- Az alkatrészgyártóknak sokkal nagyobb kárt okozhatnak Donald Trump büntetővámjai, mint az autógyártóknak.
- Sok kisebb cég könnyen fizetésképtelenné válhat megugró költségei miatt.

Donald Trump amerikai elnök büntetővámjai durvább hatással lehetnek az autóipari beszállítókra, mint az autógyártókra, és bajaik gyorsan tovagyűrűzhetnek a beszállítói láncokon. Az észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás (USMCA) egyelőre védelmet kínál az új vámokkal szemben és az ágazat erősen lobbizik azért, hogy a halasztás után, azaz április eleje után is így maradjon – derül ki a CNBC cikkéből.
Büntetővám: élt egy napot, egyelőre - Megkezdődött az ünnepség
A Ford és a General Motors jegyzése jelentősen emelkedett a tőzsdén.
Részben azért, mert bár a legtöbb autóra, amit az Egyesült Államokban értékesítenek vonatkozik az USMCA, de az alkatrészeknél már más a helyzet. A Mexikóból importált autóalkatrészek 63 százaléka teljesítette az elmúlt évben a szerződés feltételeit. Az autók esetén 92,1 százalék volt ez a mutató. A Kanadából importált részegységek 74,6 százaléka felelt meg 2024-ben a USMCA előírásainak, míg a járművek 96,9 százaléka volt importálható a Trump előző elnöksége alatt módosított szabadkereskedelmi rendszer keretein belül. Ráadásul a termékeknek azt a feltételt is teljesíteniük kell, hogy alapanyagaik is Kanadából, Mexikóból vagy az Egyesült Államokból származzanak.
Miután Trump elnöki rendelettel származási helyétől függetlenül büntetővámmal sújtotta az acél- és alumíniumimportot, ezen máris többletköltségük keletkezett a kanadai és a mexikói alkatrészgyártóknak is.
Szakértők szerint minél kiterjedtebbé válik a vámháború annál több kisebb beszállító fordulhat a csődbírósághoz, mert nem tudja lenyelni a 25 százalékos vámemelésből fakadó költségnövekedését. A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy Trump javaslata, miszerint tessék beköltöztetni a termelést az USA-ba, és akkor nem kell vámot fizetni, majdhogynem nonszensz. Egy új üzem építésének engedélyeztetése 6-12 hónapot vesz igénybe. További 12-18 hónap vagy több az építkezés ideje. Végül ezt legalább egy éven tartó beüzemelés követi.
A történet vége az, hogy hiába szállít egy alkatrészgyártó nagyon jelentéktelennek látszó, apró termékeket az autógyártóknak, ha nem tudja érvényesíteni áraiban kiadási növekedését, és emiatt fizetésképtelenné válik, akkor az egész beszállítói lánc leállhat. Olyan helyzet alakulhat ki, mint a koronavírus-járvány alatt, amikor a vállalatok működési zavarai miatt szétzilálódtak az autóipari beszállítói láncok.
A címlapkép és a cikkben szereplő fotó illusztráció.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
