Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
- Trump 25 százalékos vámja nemcsak az importautókat, hanem a kulcsalkatrészeket is érinti, így az amerikai autógyártók sem ússzák meg a drágulást, mivel a járművek jelentős része külföldi alkatrészekből áll.
- A teljesen amerikai autó gyakorlatilag nem létezik: egyetlen hajtókar is többször átlépi a határokat, mire beépítik, és ezzel minden egyes lépésnél újabb vámokat kockáztatnak.
- A vámok célja az amerikai gyártás ösztönzése, de a valóság inkább bizonytalan üzleti környezetet hoz, miközben a gyártók képtelenek rövid távon érdemben átalakítani az ellátási láncaikat.
Az amerikai autóipar hosszú évtizedek óta próbálja megtartani a hazai összeszerelés és a globális beszállítói hálózat közti egyensúlyt. Most úgy tűnik, hogy ez a rendszer nagyon gyorsan drága mulatsággá vált. Donald Trump elnök bejelentette, hogy minden importált járműre 25 százalékos vámot vet ki, miközben az Egyesült Államokban készült autók „abszolút vámmentességet” élveznek majd. Csakhogy olyan, hogy teljesen amerikai autó, gyakorlatilag nem létezik.
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
Az USA-ban eladott új autók nagyjából 53 százaléka helyben készül, de az ezekhez használt alkatrészek jelentős része külföldről jön. Egy hajtáslánc, egy váltó vagy akár csak egy kapcsoló is több országon keresztül vándorol, mire az belekerül az autóba. Vagyis kaphat akármilyen előnyt az amerikai autóipar a saját hazájában, ők is ugyanúgy szívnak majd - derül ki a WSJ videójából.
A Fehér Ház közleménye szerint a 25 százalékos tarifa nemcsak az importjárművekre, hanem kulcsfontosságú alkatrészekre is vonatkozik – motorokra, váltókra, elektromos rendszerekre. A lista pedig még bővülhet. Ha tehát egy gyártó valóban szeretné teljesen elkerülni a vámokat, gyakorlatilag át kellene alakítania az egész gyártási és beszállítói rendszerét – ez viszont nemcsak költséges, de szinte lehetetlen vállalkozás is.
A Wall Street Journal egy Ford F-150 példáján keresztül mutatta be, milyen nemzetközi összefonódás áll egy amerikainak mondott pickup mögött: dél-koreai gumik, mexikói felnik, kanadai féltengelyek – több mint húsz ország szállít alkatrészt az egyik legamerikaibb autóba. Dan Ives pénzügyi elemző szerint az amerikai autóknak átlagosan egyharmada külföldi alkatrészekből áll.
Egyetlen hajtókar határokon átívelő útja mutatja be a legjobban, milyen bonyolult ez az egész rendszer: az alumínium Michiganből indul Kanadába, visszajön az USA-ba, aztán Mexikóba megy további munkákra, majd Wisconsin államba szerelésre, aztán újra Michiganbe utazik, ahol végül beépítik a motorba. Végül a kész motor ismét Kanadában köt ki, hogy ott beszereljék egy autóba, amit aztán visszahoznak az USA-ba. Egyetlen alkatrész, hat határátlépés – és hat potenciális vám.

A számok is durvák: csak a mexikói–kanadai átkelések miatt körülbelül 3000 dollárral drágulhat egy „amerikai” gyártású autó. Erre még jön 400 dollárnyi acél- és alumíniumvám, plusz a különféle extra alkatrészek vámja, esetleges visszavágásokkal megfejelve. Az összeg tehát csak nőni fog.
A vámok támogatói szerint mindez több munkahelyet jelent majd az Egyesült Államokban – a valóság viszont inkább azt mutatja, hogy az új gyárakban robotokat telepítenek emberek helyett. Ráadásul a Mexikóra és Kanadára vonatkozó vámtürelmi időszak csak tovább növeli a bizonytalanságot: a gyártók nem tudják, érdemes-e átszervezniük az ellátási láncot, ha pár hónap múlva megint megváltozik minden.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
