Megtört az Explorer tizenöt éve tartó királysága: az idén többet adtak el a Honda CR-V-ből, mint a Ford bestselleréből. Ez nem csak a Fordnak rossz hír, de az összes amerikai autógyártónak: azt jelzi, hogy a klasszikus, alvázas óriási terepjárók ideje lejárt.
A visszaesés drámai. Míg 2002-ben több mint hárommillió példány fogyott a nehéz nyolchengeres terepjárókból, addig az aktuális előrejelzések szerint az idén már a kétmilliót sem éri el a kereslet. Az 1990-es évek közepe óta gyakorlatilag a nagy SUV-ok piacán képződött az amerikai autógyártók hasznának legnagyobb része: ez volt az utolsó piac, ahol a japán és dél-koreai konkurensek képtelenek voltak megszorítani a hazai gyártókat. Az üzemanyagárak drasztikus emelkedése azonban a kisebb típusok felé fordította az amerikai vásárlók figyelmét, ahol évek óta a távol-keleti gyártmányoké a főszerep, és úgy néz ki, nem is változik meg ez a tendencia a közeli jövőben.
Az amerikai gyártók persze érzékelik a problémát: az utóbbi egy-két évben egyre több kisméretű terepjárót, illetve a személyautók és a hobbiterepjárók közé illeszkedő, crossoverként emlegetett modellt mutatnak be, de a konkurencia előnyét nem lehet egyik pillanatról a másikra ledolgozni. A helyzet hasonló, mint a személyautók piacán, ahol csaknem tíz éve a Toyota Camry és a Honda Accord a legnépszerűbb, annak ellenére, hogy a GM, a Ford és a Chrysler is újabb és újabb modellekkel próbálja megtörni a japánok uralmát.