A legjobb autók egy fél életre

2007.09.04. 13:59

A világ szerencsésebb felén is akadnak autósok, akik a végkimerülésig használnak egy-egy autót. Az amerikai Consumer Reports magazin arra ad tippeket, hogy milyen típusokat érdemes akár 320 ezer kilométeren, illetve 15 éven keresztül életben tartani.

A fogyasztóvédő lap szerint megfelelő típust választva a szokásos öt év háromszorosát is kibírhatja egy-egy autó, és így átlagosan 31 ezer dollárral kerül kevesebbe a gazdájának, mintha ugyanezen idő alatt kétszer vásárolt volna ugyanolyan típusú új járművet. Nem mindegy azonban, hogy milyen típust választ hosszú távú társnak a takarékos amerikai. Erre vonatkozóan egy felmérést is készített az újság: olyan olvasóik tapasztalatait összegezték, akik legalább 200 ezer mérföldet futottak egy-egy autóval. Azt gondolhatnánk, hogy a legtöbb új autót vásárló országban kevesen spórolnak ilyen módon, de több mint 6700-an küldték vissza a kérdőívet, így egész használható minta jött össze. Végül két tízes lista készült: az egyik a hosszú távon a legkevesebb gondot okozó típusokról, a másik pedig a legdrágábban fenntartható modellekről.

A Consumer Reports szerint a Honda Civic, CR-V, és Element, a Lexus ES és LS, illetve a Toyota 4Runner, Hinghlander, Prius és RAV4 típusokkal jár a legjobban az, aki sok százezer kilométerre vesz magának új autót. Ugyanakkor a 7-es BMW, az Infiniti QX56, a Jaguar X-type, a V8-as Mercedes M osztály, a Mercedes SL, a Nissan Armada, a Nissan Titan, a VW Touareg és a hathengeres Volvo XC90-es nem jó erre a célra a lap szerint. A sorrend persze nem csak az autók megbízhatóságát mutatja: az európai luxusmodellek gyenge szereplése elsősorban bonyolult felépítésüknek és drága alkatrészeiknek köszönhető, ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a sokszor hallható, és sokszor megkérdőjelezett közhiedelmeknek megfelelően eszerint a felmérés szerint is a Toyota és a Honda típusai maradnak leginkább egyben hosszas használat után is.

Érdekes volna hasonló felmérést végezni Magyarországon is, hiszen itthon, és a környező országokban sokkal gyakrabban veszünk hosszú időre autót, mint az Észak-Amerikai vásárlók.