Összetartás-változtató futómű a Prodrive-tól
A brit versenyautó-specialista új megoldását elsőkerék-hajtású tömegmodellekbe szánja, ahol nincs lehetőség komplikált hátsó futómű beépítésére.
Az Active Toe Control, azaz aktív kerékösszetartás-szabályozás lényege viszonylag egyszerű. A sebesség és más paraméterek függvényében szimmetrikusan változtatják a hátsó kerekeknek az autó hossztengelyével bezárt szögét. Így kis sebességnél jóval fordulékonyabbá tehető az autó, mivel ilyenkor akár a hossztengellyel párhuzamosra, sőt akár széttartóra is állíthatók a kerekek a stabilitásvesztés kockázata nélkül, míg nagy sebességnél nagy összetartást állít be a rendszer, javítva az autó iránytartását. A Prodrive mérnöke, Matt Taylor szerint ezzel a megoldással a legegyszerűbb, csatolt hosszlengőkaros futóművekkel hasonlóan kedvező eredményeket lehet elérni fele áron, mint a több lengőkaros felfüggesztésekkel, ahol a futómű geometriájából adódóan változik a kerekek hossztengellyel bezárt szöge a berugózás függvényében.
A Prodrive megoldása - bár a cég elsősorban versenyautók fejlesztésével foglalkozik - leginkább olcsó tömegmodellekben lehet hasznos. A kisautók, és a legtöbb alsó középkategóriás típus ugyanis állandó kerékösszetartású, csatolt lengőkaros felfüggesztéssel készül az olcsóbb gyárthatóság érdekében, viszont ez a megoldás inkább csak megfelel a célnak, de nagyon messze van az optimálistól. Az ilyen hátsó futóművel felszerelt modellek általában hajlamosak hirtelen elveszíteni a stabilitásukat nagy sebességnél, miközben kisebb tempónál jelentős alulkormányzottságot mutatnak.
Az aktív kerékösszetartás-szabályozás egyelőre csak papíron létezik, mivel a brit cég jelenleg éppen partnert keres az első prototípusok elkészítéséhez. Ha azonban a rendszer valóban hozza az elvárt paramétereket, és az autógyártók is ráharapnak az ötletre, az komoly előrelépést hozhat az egyszerű hátsó futóművel gyártott olcsó tömegmodellek aktív biztonságában.