Kína már rég nemcsak a szemtelen autómásolók országa, ahogy az idei Pekingi Autószalonon egyértelműen ki is derült: a helyi autógyártók próbálják felvenni a nemzetközi riválisok tempóját, és úgy néz ki, ez egyre jobban sikerül nekik.
Jó példa a jelenségre a Ghuangzou Automobile Guanqi CC tanulmánya. Fazonra ugyan ismerős lehet - arányai egyértelműen a VW Eost idézik -, de akármelyik neves nyugati vagy távol-keleti gyártó standján is állhatna. Az orra egy kicsit emlékeztet egy Hondáéra, de ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a Ghangzou a japán gyártó helyi partnere, viszont összhatásában kellemes vonalú, vonzó és modern autónak látszik. Ráadásul nemcsak valamiféle távoli vízió, állítólag már az idén gyártásba kerül, ami elképesztő fejlesztési tempót sejtet, még akkor is, ha tudjuk, hogy a lemezek alatt rejtőző technika még nem saját fejlesztésű lesz: a kínai mérnökök nem csak a Honda, de a Toyota helyi gyártású modelljeinek alkatrészeihez is hozzáférhetnek.
Néhány éve még csak mosolyogtunk az autógyártásra átállított kínai hadiüzemek kezdeti próbálkozásain, de most úgy néz ki, nem herdálják el értelmetlenül azt a temérdek állami támogatást, ami mostanság az iparág fejlesztésére jut. Egyelőre csak az egyre nagyobb befogadóképességű hazai autópiacot próbálják visszafoglalni a külföldi betolakodóktól, de aligha tévedünk nagyot, ha azt feltételezzük, hogy a kínai autóipar ugyanazon az úton rohan, amelyen a japán negyven, vagy dél-koreai húsz évvel ezelőtt sétált a világ meghódítása felé.