Több, néhány napos szünetet tartanak a termelésben a Toyota japán gyárai - nem fordult elő hasonló 16 éve.
A rosszabb helyzetben levő autógyártóknál manapság egyáltalán nem szokatlan, hogy néhány hétre leállítják a termelést: így csökkenthetik a felhalmozódott készleteket, és spórolhatnak a munkabéreken, illetve az üzemek fenntartási költségein. A Toyota hazai üzemeiben azonban eddig nem volt szükség ilyen lépésekre: legutóbb 1993-ban kellett leállnia mind a 12 japán üzemnek a túlzottan magas jen-árfolyam miatt, de akkor is csupán egy napra. Most azonban arról döntött a cég vezetése, hogy több hosszabb szünetet is beiktatnak 2009 első három hónapjában: januárban három, februárban hat, márciusban öt napig szünetel a termelés. "Szembe kell néznünk a kereslet visszaesésével. A világ autópiacain olyan mértékben csökkentek az eladások, hogy az összes modellünkből kevesebb fogy, mint korábban." - mondta a Toyota szóvivője.
Ahogy legtöbb riválisa, a Toyota is Észak-Amerikában veszítette a legtöbbet: decemberben például 37%-kal csökkentek az eladásaik a 2007-es eredményekhez képest. Ennek megfelelően alabamai, indianai és texasi gyáraiban a japán gyártó már korábban tartott egy három hónapos gyártási szünetet, és a többi amerikai üzemben is két napig álltak a gépsorok decemberben. Egyelőre minden jel arra utal, hogy vetélytársaihoz hasonlóan a Toyotának is csökkentenie kell a gyártókapacitását a közeli jövőben, ha a helyzet nem javul rövid időn belül, különben nem lesz esély rá, hogy hosszú távon nyereséges maradjon a vállalat.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!