Az alapmodell teljesítménye nem változik, mégis erősebbnek érződik majd.
A BMW már csak az 1-es sorozat számára gyártotta legkisebb, 1,6 literes benzines négyhengeresét, amelyet most a 120i-ből ismert kétliteres lefojtott változatával váltanak ki. Ez egyrészt a gyártónak is jó, hiszen egyel kevesebb motort kell gyártania, másrészt a vásárlóknak is, hiszen a 116i sokkal élettelibbnek ígérkezik a nagyobb motorral. A kétliteres teljesítménye ugyanúgy 122 lóerő, mint a régi 1,6 literes motoré, de 160 helyett 185 Nm a csúcsnyomatéka, és ez az érték 3000-es percenkénti fordulatszámtól 4250-es fordulatig folyamatosan rendelkezésre áll. Így az új 116i valamivel jobban gyorsul - 100 km/h-ra 10,2 helyett 9,9 másodperc alatt - viszont az átlagfogyasztása vegyes ciklusban marad, amennyi volt: 5,8 liter 100 kilométeren.
Egyes piacokon a BMW az 1-es sorozatot új dízelmotoros alapkivitellel is kiegészíti. A 116d ugyanazt a kétliteres turbódízel motort kapja, mint a 118d és a 120d, de 116 lóerőre csökkentett teljesítménnyel, és a 118d-hez képest 14%-kal alacsonyabb, 118 g/km-es szén-dioxid-kibocsátással.