Hírek

április 25., 13:20 Módosítva: 2024.04.28 14:05

Régóta tudtuk hogy készül, álcafestés alatt már láttuk is, de most végre tényleg bemutatkozott az Aceman, a Mini hiánypótló alkotása. Az új crossover a Cooper és a Countryman közötti űrt hivatott betölteni, és kétféle tisztán elektromos hajtással lesz választható.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 12:53 Módosítva: 2024.04.28 06:35

Azokban az országokban, ahol még van igény a szép nagy szedánokra nem csoda ha fennmarad egy olyan modell, mint a Mazda 6. Ennek megfelelően Kínában bemutatkozott a következő generáció – némi szivárogtatás után – immár EZ-6 és EZ-60 néven hajtástól függően. Ez egy külön izgalmas része a típusnak, mert történetében először kap tisztán elektromos hajtásláncot.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 12:09 Módosítva: 2024.04.26 15:47

A Bonhams nem kispályás aukciósház, arrafelé úgy röpködnek a limitált darabszámban gyártott autók, mint hazai kereskedésben a félmillió alatt árusított hármas BMW-k. Viszont a Bonhams felhozatalában is vannak a ritkánál ritkábbak: ilyen például a Lotus-Climax Type 12, ami a brit gyártó legelső F1-es autója, 1957-ből.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 11:17 Módosítva: 2024.04.30 07:22

Szó szerint új utakat keres a Daihatsu.

Távolról sincs vége, olvasson még

Szombattól máshogy kell eljönni a reptérről

április 25., 10:43 Módosítva: 2024.04.27 14:59

Folytatódnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében folyó útfelújítási munkák. 

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 10:00 Módosítva: 2024.04.26 14:34

Ha tíz évvel ezelőtt valaki azt mondta volna, hogy a Smart a Pekingi Autószalonon bemutatja négyszemélyes, Audi Q3 méretű villany-terepjáróját, arról azt hittem volna, hogy megbolondult. De 2024 van, a Smart már rég többről szól, mint a ForTwo és társai, szóval már meg sem lepődöm. Tehát itt van a Smart új koncepcióautója, a #5.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 09:01 Módosítva: 2024.04.27 14:59

A több évtizedes múlttal rendelkező Subaru Legacy megy a kukába az elektromos átállás miatt. 

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 06:16 Módosítva: 2024.04.28 06:35

A Volkswagen az utóbbi időben erősen fókuszál Kínára, ahol óriási ütemben terjednek az elektromos autók, így nem véletlen, hogy a német cég is szívesen hasítana egy szeletet magának ebből a hatalmas tortából. Most bemutatták az ID.CODE Conceptet, ami a Volkswagen ottani jövőjét hivatott megmutatni.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 25., 06:16 Módosítva: 2024.04.28 12:11

Durva baleset történt április 23-án, kedden este Szegeden, a Huszár Mátyás rakparton: egy Mercedes nekicsapódott a rakparton a hídnak, amitől az autó szabályosan kettétört.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 17:39 Módosítva: 2024.04.25 06:28

Különösen sok baleset és útkarbantartási munka nehezíti az autósok életét. Az M0-s, az M3-as és az M6-os mellett több főútvonal is érintett, egyes szakaszokon jelentős torlódás alakult ki. Alább az Útinform jelentése olvasható.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 16:28 Módosítva: 2024.04.27 13:01

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy a kormány szerdán tárgyal a hazai üzemanyagárakkal kapcsolatban. A mai kormányülés után Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tartott rendkívüli sajtótájékoztatót.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 15:07 Módosítva: 2024.04.28 06:35

11 év és 2,2 millió Renault Captur megépítése után a második, jelenleg futó generáció is megkapta a maga faceliftjét. Aztán a Mitsubishi ASX is.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 14:15 Módosítva: 2024.04.26 06:21

Néhány nappal ezelőtt egy letakart szedánt mutatott a kínai-japán Changan-Mazda, amiből arra lehet következtetni, hogy rövidesen piackész Mazda 6 utód születik. Nagy valószínűséggel erről szivárogtak ki nemrég fényképek az Instagramra.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 13:05 Módosítva: 2024.04.27 06:57

Nem volt olyan nyugodt éjszakája a floridai járőröknek, miután nagy sebességgel elhaladt mellettük egy Dodge Challenger. Szerették volna megállítani az autóst, hogy igazoltatassák és szembesítsék a gyorshajtással, de a rendőri jelzésre inkább csak gázt adott.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 11:58 Módosítva: 2024.04.25 11:24

A Peugeot Sports Engineer (PSE) emblémát a gyártó sport(os) autói kapják, viszont jelenleg csak kettő modell büszkélkedhet vele. Az egyik az 508, a másik pedig a 9X8, de az utóbbi versenyautó és nem árulják.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 10:59 Módosítva: 2024.04.26 13:11

Néhány évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az elektromos átállás még egy olyan régivágású, nyers kategóriát is elér, mint a terepjáróké. Erre most tessék, itt az egyik legikonikusabb képviselő, a Mercedes G-osztály elektromos változata.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 09:51 Módosítva: 2024.04.26 17:01

Még 2023 szeptemberében mutatták be a Tesla Model 3 frissített változatát a Highland-et, de első körben csak az RWD és a Long Range kivitelt kezdték forgalmazni. Most végre megérkezett a legerősebb, Performance néven futó kivitel is, amely egy rakás új technikát sorakoztat fel, ráadásul ezek nem csak a lemezek alatt érzékelhetőek, hanem a karosszérián is látszanak.  

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 09:34 Módosítva: 2024.04.26 15:47

Kevés kellemetlenebb dolog van annál, mikor a nyári kánikulában az ember beül a teljesen átforrósodott autóba: a levegő akár egy svéd szaunában, a műszerfal és a kormány szinte éget, az ülések pedig perzselnek. Erre a problémára jelenthet megoldást a Hyundai egy új vívmánya, amely már a tesztelés utolsó fázisában tart.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 07:42 Módosítva: 2024.04.26 15:47

Nyíregyházán történt a közelmúltban, hogy egy vélhetően részeg nő ellopta volt élettársa Porsche Cayenne-jét. Végül nem bírt a Porschéval: nekicsapta egy betonból készült villanyoszlopnak, a Cayenne csúnyán összetört.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 06:35 Módosítva: 2024.04.25 06:28

Furcsa baleset történt a napokban az M1-es autópályán: a sűrű forgalomban egy autó látszólag ok nélkül kivágódott a sávjából, majd nagy erővel belerongyolt a szalagkorlátba. Az ütközéstől az autó felborult, majd a tetején pörögve állt meg.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 24., 06:35 Módosítva: 2024.04.26 17:01

Az Opel 2023 augusztusában villantotta meg Experimental nevű koncepcióját, amely a márka új dizájn-nyelvezetét prezentálta a nagyközönségnek. Most, több mint hét hónappal később végre hivatalosan is bemutatták az első olyan modellt, ami már az új stílus szellemében készült: íme a friss Grandland.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 23., 18:14 Módosítva: 2024.04.26 13:11
Az ADAC-osok három teljesen különböző villanyautóval mentek fel egy hegyre. Majd lejöttek onnan.

Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát. 

A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.

A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.

A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.

 Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.

Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt. 

   Dacia Spring  Tesla Model Y BMW i7
Fogyasztás hegymenetben  26,35 kWh/100 km 48,74 kWh / 100 km 59,34 kWh / 100 km
"Fogyasztás" lejtőn -7,05 kWh/100km -17,6 kWh / 100 km -26,27 kWh / 100 km
Visszatöltési arány (százalék) 35% 40% 50%

Forrás: ADAC

A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.

A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".

  • A Dacia átlagosan 9,65 kWh/100 km-t fogyasztott a szóban forgó emelkedős, lejtős útszakaszon. 
  • A Teslánál ugyanez 15,57 kWh 100 kilométerre vetítve.
  • A BMW esetében pedig 16,54 kWh-s eredmény született.

Hegytetőn nem érdemes teletölteni!

Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész. 

Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.

Rekuperációs mutatók városban, azon kívül és a sztrádákon

Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében. 

A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt. 

Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak. 

április 23., 17:10 Módosítva: 2024.04.26 15:47

A német kormány nem kíván általános sebességkorlátozást bevezetni az autópályákon Volker Wissing közlekedési miniszter szerint – írja a Közlekedéstudományi Intézethez (KTI) tartozó szakportál.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 23., 16:43 Módosítva: 2024.04.25 10:45

Új tervezetet mutatott be a kormány, amellyel átalakítaná a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályait – írja a portfilo.hu. A társadalmi egyeztetésre küldött előterjesztés egyszerűsítené a C és CE kategóriás vezetői engedélyek megszerzését azok számára, akik már rendelkeznek B-s jogosítvánnyal.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 23., 15:51 Módosítva: 2024.04.26 13:11

A gyártók gyakran állnak elő látványos koncepcióautókkal és ezekhez olyan számokat képzelnek el, melyeken a tömeg csak tátja a száját. Az mindegy, hogy sosem valósul meg, később elővehetik vagy a részleteit vagy az egész autót, és felhasználhatják valami olyanhoz, amit tényleg piacra dobnak. Hogy mi lesz az újonnan bemutatott MG EXE181 sorsa, azt egyelőre nem tudni, de mindenesetre impozáns eleme a Pekingi Autószalonnak.

Távolról sincs vége, olvasson még