Hírek

Totálsár

Megérkezett a kis Hummer

2001. december 12., 15:47 Módosítva: 2009.07.25 19:57
 
   
   

Két évvel azután, hogy a GM felvásárolta a Hummer terepjárókat gyártó AM Generalt, elkészült az első "utcai" Hummer modell, a H2. Az autó gyakorlatilag azonos a korábban már bemutatott koncepció-változattal: a katonai eredetű H1 markáns vonalai némiképp megszelídítve köszönnek vissza az újdonságról.

 
   
   

Az autó jóval keskenyebb, mint nagyhírű elődje, egyéb méreteit tekintve azonban nem jelentős a különbség. A H2 a General Motors bevált terepjáró-platformjára épül, orrában hatliteres, 325 lóerős Vortec 6000 típusú V8-as motor kapott helyet, amely vadonatúj, nagy teherbírású négysebességes automataváltón keresztül hajtja meg mind a négy kereket.

 
   
   

Az autó belső tere jóval tágasabb, mint elődjéé, és alapkivitelben is luxuskivitelű: a bőrkárpitozás, a hi-fi berendezés és az elektromos ablakemelők minden H2-ben megtalálhatók. Az autó 2002 júliusától lesz kapható az Egyesült Államokban, kb. 50.000 dolláros (átszámítva kb. 14 millió forint) alapáron.

Jeep Liberty visszahívás

2001. december 7., 14:02 Módosítva: 2009.07.25 19:55
 
   
   

120.000 autót hív vissza a Jeep a légzsák lehetséges problémája miatt. A DaimlerChrysler közleménye szerint egy komolyabb ütközéskor az egyik tartó könnyen megsértheti az egyik légzsák-szenzort, ami azt eredményezheti, hogy a légzsák lassabban fújódik fel a szükségesnél. A hibát egy egyszerű védőgumival orvosolják a szakszervizekben. A visszahívás 102.000 amerikai, 11.000 kanadai illetve latin-amerikai és 7.000 Európában eladott Libertyt, illetve (Európában) Cherokeet érint. A problémára három hete, egy 64 km/h-val végrehajtott ütközési teszt során derült fény. A gyáriak közlése szerint a visszahívás ellenére egy hasonló eset előfordulásának esélye igen kicsi. A cég egy kalap alatt egy másik apróbb hiba kijavítására is sort kerít, 78.000 autóban kicserélnek egy rögzítő kapcsot, amely a műszerfal egyik alsó paneljét rögzíti, és hajlamos a kioldódásra. A visszahívásban a gyártás kezdetétől szeptember 13-áig készült járművek vesznek részt.

Borul a Jeep Liberty?

2001. november 22., 11:30 Módosítva: 2009.07.25 20:00
 
   
   

Duplaszaltót vetett egy szlalom-teszten az Amerikában igen népszerű terepjáró. Az AutoWeek nevű internetes autós magazin közlése szerint a Libertyvel 64 km/h sebességű szlalom-próbát végzett a tesztelő újságíró, amikor az autó elvesztette a stabilitását, és felborult. A Jeep két átfordulás után a kerekein landolt, a vezető könnyebb sérülésekkel megúszta az esetet. A DaimlerChrysler elsősorban a teszt extrém körülményeinek és a véletlenek szerencsétlen összjátékának tulajdonítja az esetet, amely azonban könnyen a Liberty eladásainak drasztikus csökkenéséhez vezethet. (Korábban hasonló teszteredmények alapján marasztalta el egy másik lap a Mitsubishi Montero terepjárót, amelynek eladásain ez a mai napig meg is látszik.) A 64 km/h sebesség, az újságírók bevallottan "bevállalós" stílusa és az egymástól 21 méterre elhelyezett bóják által teremtett helyzet valóban nem nevezhető szokványosnak, ugyanakkor ez a teszteljárás 1992 óta egyszer sem okozott még balesetet. Az AutoWeek szakírója a cikk végén fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a Liberty borulása csak azt a tényt húzza alá, miszerint a terepjárók szélsőséges helyzetekben máshogy viselkednek, mint a személyautók. Erre a tényre egyébként az összes Amerikában forgalmazott terepjáróban figyelmeztető felirat hívja fel a vezetők figyelmét. Mindezek ellenére nagyon is elképzelhető, hogy a DC vezetése - a Mercedes A-osztály hasonló jellegű, 1997-es esetével szerzett negatív tapasztalatok nyomán - az autó futóművének áttervezése mellett dönt.

Niva Daewoo jelvénnyel?

2001. szeptember 20., 14:36 Módosítva: 2009.07.25 20:00
 
   
   

A legújabb feltételezések szerit a GM és a Lada közös konstrukciója akár Daewoo márkajelzéssel is forgalomba kerülhet. Persze egyelőre még sok a bizonytalan pont, ehhez ugyanis le kellene zárni a Daewoo és a GM tárgyalásait, amelyek - igaz, újra kedvező előjelekkel - de még javában folynak. Az eddig Chevy Niva néven emlegetett autóból Togliattiban évente több mint 75.000 darab gyártását irányozták elő 2004-től, és ennek a mennyiségnek több mint a felét exportra szánják, ám a sikerben egyelőre senki nem biztos, ezért a nagy óvatosság a márkajelzés kiválasztásában. A Lada névhez tőlünk nyugatabbra a korábbi típusok gyenge minőségéből fakadóan számos előítélet kapcsolódik, az Opel és Chevrolet márkanevet viszont nem szívesen járatnák le, hiszen azt sem tudni pontosan, hogy az orosz gyártósorokon milyen minőséget lehet produkálni. A Daewoo éppen ezért lenne jó választás: a koreaiak eddigi termékei minden szempontból átlagos, ám feltűnően olcsó modellek, így a márkáról kialakult képbe a megszokottnál gyengébb minőség, és az alacsony ár is beleférhet, ugyanakkor nem tapadnak hozzá túlzottan erős ellenérzések sem. Természetesen más lehetőségek is felmerültek eddig: elképzelhető, hogy a becézett Chevy név marad meg, vagy mégis a Lada márkáról kialakult kép megváltoztatásával próbálkoznak majd, sőt, még a Fiat, illetve valamelyik márkája (Innocenti?, Autobianchi?) is felmerült, mint lehetséges terjesztő.

Új Ssangyong terepjáró Frankfurtban

2001. augusztus 29., 11:14 Módosítva: 2009.07.25 19:51
 
   
   

Egy új modellel, és új arculattal mutatkozik be a Daewoo terepjáró- és luxusautó részlege Frankfurtban. A csődhelyzetéről elhíresült anyacég korábban megszüntette a Ssangyong saját értékesítési hálózatát, és Daewoo néven árusította a terepjárókat Európában, ám a jelenlegi helyzetben jobbnak tűnik, ha újból kettéválasztják a két kereskedőhálózatot. Az új modell, amelyet Rexton néven emlegetnek, a Mussot váltja fel. Hasonlóan az elődjéhez, a mechanika itt is a Mercedestől származik majd, előreláthatóan egy nagyteljesítményű dízelmotor, és egy 3,2 literes V6-os közül lehet majd választani. Ez a modell is valódi terepjáró lesz, akár a cég többi terepjárója, létraalvázzal, és erőteljes futóművel, ugyanakkor az autó kabinja a nagyobb személyautókhoz hasonló felszereltséget mutat.

Biztonsági probléma a Grand Cherokeeval

2001. július 5., 11:42 Módosítva: 2009.07.25 19:52
 
   
   

Visszatérő hibajelenséget fedeztek fel a Jeep luxusterepjáróiban, ami kisebb baleseteket okozhat parkolás közben. Az elmúlt időszakban többször előfordult, hogy a parkolóállásba állított automataváltó átugrott hátrameneti fokozatba. A jelenséget mintegy 50 bejelentés alapján jelenleg az NHTSA (az Egyesült Államok Nemzeti Autópályabiztonsági Hivatala) vizsgálja. Egyes hírek szerint a hibajelenség eddig 32 kisebb balesetet, és 14 alkalommal személyi sérülést is okozott. A Jeep anyavállalata, a DaimlerChrysler eddig nem nyilatkozott a kérdésben.

Az utolsó Cherokee

2001. június 19., 12:03 Módosítva: 2009.07.25 19:56
 
   
   

A Chrysler ohioi gyárában a héten legördül a gyártósorról az utolsó Jeep Cherokee. A típust 18 évig gyártották, és ez alatt az idő alatt több mint 3 millió darab készült belőle. A szögletes terepjárót még a Jeep előző tulajdonosa, az American Motors kezdte fejleszteni 1978-ban, és a szakértők nem jósoltak nagy jövőt az autónak az olajválság hatására megnövekedett üzemanyagárak, és a japán invázió által meghatározott időszakban, de tévedtek. A forgalmazás első évében már 94.000 kelt el az új Cherokeeból, és hosszú pályafutása alatt végig kelendő árucikk maradt. Utódja, a Liberty már kapható, Európában valószínűleg a jól bevált Cherokee néven kezdik majd forgalmazni.

Évfordulós Jeep

2001. június 12., 17:10 Módosítva: 2009.07.25 19:53
 
   
   

A Chrysler Jeep a márka fennállásának 60. évfordulójára kiadta a Wranglet 60th Anniversary névre keresztelt modellváltozatot. Az első Jeep 1941-ben készült az amerikai hadsereg általános célú járműre vonatkozó megrendelésére. Az ős-Jeep szellemi utódjaként számon tartott Wrangler évfordulós kivitele kizárólag fekete és ezüst színben készül, elődjéhez hasonlóan ponyvával szállítják, de az alapfelszerelés része a két légzsák, az állítható kormánykerék, az állítható felső bekötési pontú biztonsági övek, a színezett üvegek, és a Hi-Fi berendezés is, ezen felül külön erre az alkalomra készített könnyűfém keréktárcsák, és az autó több pontján elhelyezett jelvények teszik egyedivé a járgányt. Az autó mozgatásáról a jól ismert négyliteres soros hathengeres motor gondoskodik, amely 174 lóerejével 100 km/h sebességre 8,8 másodperces gyorsulást biztosít a rövid terepjáró számára.

Hummer H2 pickup

2001. március 31., 03:54 Módosítva: 2009.07.25 19:57

New Yorkban mutatkozik be a kisebbik Hummer platós változata. A General Motors egyéb márkaneveken árusított terepjáróin alapuló, ám a klasszikus öböl-dzsip formáját idéző H2-es követi a Hummer hagyományait, azaz teherautó-változatban is készül majd. A H2-es széria végleges változatai 2002 közepén mutatkoznak be, áruk pedig valahol 50.000 és 60.000 dollár közé várható, szemben a ma még egyetlen Hummer H1 típuscsalád 90-110.000 dolláros árával.

Liberty alacsony áron

2001. március 27., 22:28 Módosítva: 2009.07.25 19:53
 
   
   

A Jeep új modellje 15 %-kal olcsóbb, mint elődje. A 2,4 literes négyhengeres alapváltozat árcéduláján 17.035 dollár - átszámítva kb. ötmillió forint - szerepel, míg a 3,7 literes hathengeres változatok pedig 21.795 és 23.305 dollárba kerülnek. Az alacsonyabb ár elemzők szerint elsősorban annak köszönhető, hogy a Jeep eladásai az elmúlt két hónapban 16 %-ot csökkentek, és a vezetés így próbál lendíteni a márka eladásán.

Cherokee: az európai indián

2001. március 12., 23:41 Módosítva: 2009.07.25 19:57

A Jeep új terepjárója nálunk a régi néven kerül forgalomba. Detroitban Liberty néven mutatkozott be az újdonság, de a Chrysler szerint Európában jobban cseng a Cherokee név. A típusból úgy 35.000 darabot szeretnének eladni a kontinensen. A Cherokee és Grand Cherokee modellek eddig igen sikeresek voltak Európában, tavaly is ezek tették ki a Chrysler Európa eladásainak 35 %-át.

Aktív futóműelem a Hummer H2-ben

2001. március 7., 22:38 Módosítva: 2009.07.25 19:55
 
   
   

A kis Hummer változó merevségű kanyartabilizátort kap. A SmartBar névre keresztelt alkatrész elektronikusan, egyetlen gombnyomással ki- illetve bekapcsolható. A megoldás célja, hogy a terepjáró épített úton is elfogadható kanyartulajdonságokat mutathasson fel, ugyanakkor a terepen mind a négy kerék egymástól függetlenül mozoghasson. A változtatható merevségű kanyarstabilizátor az aktív futóművek egyik fő alkotóeleme, nagy sorozatban először a Citroen alkalmazta Xantia Activa modelljében.

Galopper-utód

2001. február 5., 22:38 Módosítva: 2009.07.25 19:59
 
   

Terracan névre hallgat a Hyundai új négykerékhajtású terepjárója, amely a Pajero-licenc alapján készült elődöt váltja le. Az új jármű hasonlóan a cég többi modelljéhez, önálló konstrukció. Az autót valószínűleg 2,5 és 3,0 literes V6-os benzines, és 2,9 literes turbodízel motor hajtja majd. A Terracan hivatalosan a következő Genfi Autókiállításon mutatkozik be a nagyközönség előtt.

Szabad a Jeep

2001. január 8., 23:36 Módosítva: 2009.07.25 19:56
 
   

[Detroit] Sokáig tartotta a frontot a Jeep dobozforma terepjárója, de most végre eljött a típusváltás ideje. Az utód új nevet kapott, ezen túl Libertynek (szabadság) hívják majd a kisebbik "családi" Jeepet. A formatervezők láthatóan nemigen akartak elszakadni a hagyományoktól, az újdonság nagyon sokat örökölt a Grand Cherokee karakteréből. A szögletes kerékjárati ívek, és a tetővonalba nyúló ajtók egyértelműen a nagytestvért idézik, bár az alapforma sarkossága, és a rövid hátsó kinyúlás azért jól megkülönbözteti a két autót. Egyedül a hűtőmaszk újult meg jelentősen, a két kerek lámpa, és a ritka függőleges rácsozat a legendás ős-Jeep világát próbálja visszaidézni, egy kis egyéni ízzel fűszerezve az autó egyébként nem túl jellegzetes vonalait. Természetesen a motorházban is jelentős változások történtek az elődhöz képest. A hosszú 4 literes soros hathengeres egység helyére egy jóval tömörebb, és erősebb 3,7 literes V6-os került. Ez a PowerTech elnevezésű motor a Grand Cherokee 4,7 literes V8-asából származik, és 210 lóerőt teljesít. A kisebb változatban megmaradt az eddig használt 2,4 literes motor. A felfüggesztés is sokat változott az elődhöz képest, ez is a Grand Cherokee megoldásához hasonlít: sokkal kényelmesebb, és jobb úttartást biztosít az elődhöz képest, ráadásul a gyáriak szerint terepen sem vall szégyent. Egy darabig úgy volt, hogy az újdonság mellett az öreg Cherokee is gyártásban marad, ám a DaimlerChrysler új vezetői úgy döntöttek, hogy mégis nyugdíjazzák az elődmodellt, amelyből még tavaly is több mint 140.000 darabot sikerült eladni. Az új típus gyártását áprilisban kezdik meg, és már a nyár folyamán megkezdik az árusítást. A termelés felfutását követően évi 200.000 Liberty készülhet. A gyár szakemberei nagyon sokat várnak az autótól, szerintük mind a hobbiterepjárók, mind a keményebb off-road járgányok közt komoly ellenfél lesz a típus. Az európai bemutatóról egyelőre még nem esett szó, bár a korábbi példák alapján feltételezhető, hogy 2001 végére, esetleg 2002 elejére nálunk is kapható lesz a Liberty.

Szabadság a Jeeptől

2000. november 22., 20:47 Módosítva: 2009.07.25 19:56
 
   

A Jeep Cherokee váltótípusa, amelyet 2001 nyarán mutatnak be, Liberty, azaz Szabadság néven kerül az autószalonokba. A névváltozás egyik oka, hogy a '83-ban bemutatott Cherokee 2002-ig gyártásban marad. A Jeep jelenleg három típust kínál, a Cherokeet, az eredeti Willis Jeepre leginkább emlékeztető Wranglert, és a Grand Cherokee luxusterepjárót. A legutóbbi modellváltás ez utóbbi típust érintette 1992-ben, és ha a pletykák igazak, akkor a Liberty bemutatkozása után is hasonló szünet várható. Állítólag a DaimlerChrysler megszorító intézkedései a Jeep fejlesztési munkáit is komolyan érintették, bár a cég szóvivője cáfolja ezt a hírt. A hivatalos változat szerint a következő négy-öt évben a cég minden fontosabb modelljét megújítja, így megjelenik a Grand Cherokee új változata, és a Wranglert is új típussal váltják fel.

Új bőrben a Cherokee

2000. október 11., 20:33 Módosítva: 2009.07.25 19:56
 
   

A Jeep szerényebb felszereltségű "családi" terepjárója, a Cherokee 1983 óta változatlan külsővel csalogatja a vásárlókat, ám a megújulás már nem várat sokat magára. A kép egy tesztelés alatt álló példányt mutat, és bár a sok szigetelőszalag eltakarja a részleteket, az autó karaktere így is jól kivehető. A megújulás teljes, az előd szögletes formavilágát gömbölydedebb vonalak váltják fel, az autó arányai pedig leginkább a Grand Cherokee-hez hasonlítanak. A bemutatóra akár már jövőre sor kerülhet, ám a régi Cherokee hívei se szomorkodjanak: kedvencük töretlen népszerűsége okán még egy ideig biztosan gyártásban marad, talán csak a típusjelzés bővül ki a Classic jelzővel.