A csomagok gyorsan beszórva a kocsiba. Mindegy hogyan, csak beférjen.
Így is lehet, de nagyon nem ajánlott, mert a következmények elég súlyosak lehetnek. Most nézzük meg, hogy a másodperc ezredrészére lassítva, azaz milliszekundumos bontásban, hogy mit történik a nem megfelelően rögzített csomagokkal az ütközés során.
Idő | ||
---|---|---|
50-100 ms | ![]() |
![]() |
A partisátor garnitúra nagyjából 50 ms-nál "száll fel", azaz kezd el mozogni, 100 ms-nál pedig már "landol", egész konkrétan az első szélvédőnek csapódik. | ||
140-200 ms | ![]() |
![]() ![]() |
A sátor-garitúra átszakítja, betöri a szélvédőt, az üdítősrekesz előrevágódik, neki a tetőnek. Az üdítős vagy ásványvizes üvegek egy rész összetörik, szilánkjaik szétszóródnak az utastérben. | ||
330 ms | ![]() |
|
Az üdítősrekesz sarka is betöri az autó szélvédőjét. Majdnem az összes üdítősüveg széttörik. Az egyik ülőpad és a napernyő teljesen kirepül a kocsiból. Az asztal és a másik ülőpad megakadnak az üdítősrekeszben, így egyelőre megállnak a pókhálósra tört szélvédőben. | ||
244 ms |
![]() |
|
Miután a söröshordó a hátsó ülőlap egyharmadát közel 45 fokban oldalirányba elhajlította, a gázpalack is nekicsapódik a vezetőülésnek, majd a hátsó utas hasát és mellkasát találja el - elég keményen. |
||
Végső helyzet | ![]() |
Az autókon is volna mit javítani
Nem minden autóban találhatók meg a megfelelő eszközök a csomagok elég hatékony rögzítéséhez. Az ADAC szakemberei szerint a következők lennének minimálisan elvárhatók:
- Kellő számú és elég feltűnően megjelölt rögzítőfül kéne a csomagtartókba
- A kezelési útmutatóba konkrét példákkal illusztrált rögzítési tanácsokat, tippeket kéne írni
- Szintén a kezelési útmutatónak kéne felhívni a figyelmet a csomagszállítás veszélyeire, és az autó alkatrészeinek terhelhetőségi határaira. A rögzítőfülek, illetve a kocsi üléseinek háttámlái adott, konkrét tömegnél nagyobb terhelést ugyanis nem viselnek el.
És végül lássuk a legfontosabbat: mi a teendő, hogy a csomag alacsonyan repkedését elkerüljük, hogyan lehet a biztonságos szállításhoz rögzíteni, mondjuk a kerti parti tartozékait.
Nem kevés cucc kell egy ilyen bulihoz, íme egy példa arra, hogyan kell őket biztonságosan elhelyezni. Jól látható, hogy a hordó az utas lábterébe került.
És most bekapcsoljuk az öveket - nem csak a vezető és utasa, de a csomagok számára is. A kerti asztal kitűnően rögzíthető a hárompontos automata biztonsági övvel.
Az utasülés mögé egy oda illő méretű védőlemezt (fafurnér tökéletesen megfelel) helyeztek el. Szükség esetén ez a lap nagy felületre osztja el a háttámlát érő erőhatásokat, megakadályozza a támla átszakadását.
Most vetik be a spanifereket, így rögzítik az ülőpadokat és az asztalt először hosszirányban. Természetesen ehhez rögzítőfülekre van szükség.
A hosszirány után jön az asztal és a padok keresztirányú lekötözése.
Utoljára maradt az üdítősrekesz, amit keresztirányba, közvetlenül a háttámlához tesznek be, egy fedlappal borítják be és lekötözik.
A kocsiból hátrafelé kilógó tárgyakat 30 x 30 centis, piros színű táblával jelölni kell, és ha nem lehet lecsukni a csomagtérajtót, akkor azt is ki kell kötözni, mondjuk a vonószemhez spaniferezve. Ügyelni kell arra is, hogy a rendszámtábla látható maradjon.
Persze nem mindig grilltartozékokat, kerti parti kellékeket szállít az ember, ezért az ADAC szakemerei összegyűjtöttek tíz általános tippet a csomagszállításhoz. Ha megfogadjuk őket, akkor az egyszerű csomagból nem lesz repkedő gyilkos.
- A különböző tárgyakat soha ne tegyük szabadon a csomagtér közepére, inkább rögtön a háttámla mögé.
- A lehetőségekhez képest használjuk a biztonsági öveket is rögzítésre.
- Ha van a kocsiban, akkor a rögzítőfüleket is vegyük igénybe. Mindig tartsunk az autóban rögzítő köteleket, spanifereket, hiszen a bevásárlások gyakran spontán jönnek.
- Ügyeljünk a csomagok tömegére is: lehetőleg a nehéz cuccokat tegyük alulra és igyekezzünk elkerülni, hogy közvetlenül az utasok mögé 25 kilós vagy ennél nehezebb tárgyak kerüljenek.
- A terhelésnek megfelelően állítsuk be a guminyomást.
- Semmiképp se terheljük túl az autót - inkább forduljunk kettőt.
- Különösen nehéz tárgyakat az első utas lábterében helyezzünk el - feltéve, hogy oda nem ül senki.
- A kosarakat vagy üdítős rekeszeket, tehát a felül nyitott tartókat takarjuk be.
- Ne sajnáljuk az időt a rakomány rögzítésére.
- Ha nem tudjuk rendesen rögzíteni a cuccokat - mondjuk a lapra szerelt bútorokat -, kérjünk inkább profi házhoz szállítást.
Véleményét mondja el blogposztunkban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
