Nem szoktam a biztonságos autózásról papolni - nem feltétlenül hangzana hitelesnek az én számból. De a nyári hétvégéken olyan borzalmas mértékben megnő a balesetek száma, miközben szédületes baromságokkal találkozunk nap mint nap, hogy mégis rászántam magam erre az összeállításra. Tapasztalt autósok ne vegyék okoskodásnak - emlékeztetőnek talán jól jöhet.
Nem biztos, hogy csak a nyaralók által zselatinként besűrített forgalom az oka a roncsokkal kirakott utaknak - a nyári autózás legalább annyi buktatót tartogat, mint a csúszós téli utak. Amikor télen leesik a hó, érezhetően eltűnnek az autók az utcáról. Egy-két óra alatt a legtöbb óvatos sofőr begurítja a verdát a fűtött garázsba, megtelnek a lakótelepi parkolók, és a hússzal kéjesen driftelőket csak azok zavarják meg, akiknek halaszthatatlan, autó nélkül kivitelezhetetlen elintéznivalójuk van.
Nyáron viszont senki sem rémül meg a horizonton meredeken felkúszó napkorongtól, nem gondolunk bele, hogy a statisztikák szerint hőségben legalább ugyanakkora az esélye egy akaratlan csattanásnak, mint amikor hópihék szállingóznak. Ígérem, több szó már nem esik a téli csapadékról, amiben a mostani időben legszívesebben csupasz testtel fetrengenénk - inkább áttérek a témára: mire kell odafigyelni, ha hőségriasztás esetén strandolás helyett kénytelenek vagyunk autóban szívni?
Mindig legyen víz az autóban, és ne spóroljunk vele
Evidensnek tűnik, mégis mindig elfelejtjük. Nem pénz kérdése, elég otthon fél perc alatt megtölteni egy üres PET-palackot, és máris nagyobb az esélyünk, hogy ne vattát köpve, támolyogva szálljunk ki a kocsiból. Persze, nyáron két részre oszlik az autós társadalom: a klíma nélküliekre és a klímásokra - utóbbiak legyinthetnek, minek. De egyszer ki kell szállni a kondicionált levegőből, és ha addig nem is, akkor jól jön majd egy kis hideg folyadék.
Ha már nem száradtunk ki, jól jön a táplálék is
Kevés agresszívebb élőlény létezik egy éhes férfinál. Ha autóba ül, általában nem javul a helyzet. Müzliszelet, keksz, félig olvadt csoki: bármi, ami ideiglenesen alkalmas az éhség csillapítására, aktívan növeli a közlekedés biztonságát.
Aminek hatnál kevesebb lába van, ne maradjon álló autóban
Se állat, se ember. Ha rásüt a nap az autóra, igen kellemetlen hőmérséklet alakulhat ki odabent. Láttam már olyat is, hogy járó motorral, klímázva hagytak alvó babát a kombiban, hogy ne kelljen felébreszteni. Jó, ha az ember bízik a technikában, de ha millió esetből csak egyszer áll le a motor az elektronika egy eltévedt bitje miatt, akkor sem maradnék szívesen bent, amikor elkezd vibrálni a levegő a műszerfal fölött.
Árnyékoló kötelező
Ha kisgyereket viszünk magunkkal, a gyereküléssel együtt az oldalablakra tapasztott árnyékoló is kötelező tartozék. Nem csak a rászitázott figura miatt lesz jobb a hangulata a gyerkőcnek, hanem mert nem tűz rá a nap közvetlenül. És arra talán nem kell kitérni, hogy mennyivel jobb, ha békében szundikál a csemete, mintha nyűgösen hisztizve teszi próbára idegeinket.
A napszemüveg nem csak kúl
Hanem kevésbé is hunyorgunk, ha rajtunk van. Arról most nem nyitnék vitát, hogy az olcsó napszemüveg tényleg károsítja-e a szemet - a berobbanó üvegszilánkok biztosan. Én egy időben rászoktam, hogy bent hagyok az ajtó oldalzsebében egy régebbi darabot, hogy ne felejtsem el magammal vinni. Aztán kilopták - azóta mérgelődök is, amikor otthon marad.
Öngyújtó, dezodor, folyadék ne maradjon álló autóban
Ugyanis könnyen felrobbanhat. Nem ijesztgetés, tényleg volt már rá példa, hogy egy úgynevezett aeroszolos flakon átvitte a szélvédőt is, akkorát szólt. Ott felejtették a napon álló autóban. De elég az is, ha csak kifolyik a műszerfalon felejtett parfümös üveg, szagolgathatjuk aztán hónapokig.
Ésszel használjuk a klímát
Nem az üzemanyag-fogyasztás miatt, hanem saját egészségünk érdekében érdemes nagy hőségben tizennyolc fok helyett inkább huszonvalahányra állítani a klímát. A megfázás a kisebb bajok közé tartozik, ami ilyenkor előfordulhat: ismerősömnek hetekre lebénult a fél arca, mert ráirányította a fúvókát, maximális teljesítményre kapcsolt légkondival. Az újabb autók rendszerei ugyan egyre kifinomultabbak, de a meggondolatlan kezelés ezeknél ugyanolyan következményekkel járhat. Arról nem is beszélve, hogy az ajtót kinyitva nem nyom vissza a meleg az ülésbe, ha nem jégcsapok lógnak a visszapillantóról.
A legtöbb autóban a hátsó ablakot is le lehet húzni
Ezzel általában sokkal kellemesebb légáramlat alakul ki az első üléseken, mint az oldalról arcunkba süvítő tájfun, amikor az első ablakot tekerjük le. Dokinak készülő kollégánk, Enderbaba szerint ilyenkor egyenesen Bell-paraesis fenyeget minket, amiről elég ijesztően eltorzult arcokat mutatott. Azóta résre sem merem nyitni az ablakot, inkább csendben izzadok és kortyolgatom a vizet.
Megér egy kis sétát az árnyékos parkolóhely
Vannak perverzek, akik addig köröznek a tömb körül, amíg nem találnak olyan parkolóhelyet, ahonnan el tudnak köpni a célpontig. Én utálom a keresgélést, inkább beállok az első helyre, még ha pár percet kell is gyalogolni. De ha tűz a nap, érdemes talán még válogatni is, hogy árnyékban állhasson a gép. Ha a nap mozgásával tisztában vagyunk, még arra is figyelhetünk, hogy akkor legyen árnyékban, amikor be fogunk szállni. Az öreg autó műszerfala, gumi alkatrészei mindenképpen megköszönik, de újba is jobb beszállni úgy, hogy nem ég le a tenyerünkről a bőr, amikor a kormányhoz nyúlunk.
Vízforraló, hűtőgép, atmoszféra
Akinek öreg autója van, annak úgysem kell mondani, rutinszerűen ellenőrzi a hűtőfolyadék-szintet télen-nyáron. De az újautós is jól járhat, ha odafigyel a gép egészségi állapotára, például a klímahűtő, meg az egész klímarendszer kitakaríttatásával. Senkinek sem kívánok gombás klímát, borzalmasan orrfacsaró tud lenni, és a gomba minden fajtája olyan, hogy megelőzéssel könnyebben kezelhető, mint utólag. Ha már a műszaki dolgoknál tartunk, melegben érdemes gyakrabban ellenőrizni a guminyomást, hosszú út előtt pláne, ha telepakolt autóval indulunk útnak.
Bambulunk bele a világba
Akár van klímánk, akár nem, szívet a kézre: melegben sokszor elbambulunk. Szégyellem, de bevallom: előfordult már, hogy július derekán, ebéd után, kávé előtt bebólintottam egy pillanatra a pirosnál. Nem szép dolog, de nem én vagyok az egyetlen. És aki nem szenderedik el, annál is jóval lassabb reakciókra számíthatunk, kalkuláljuk bele ezt a nyári fickándozásba. Nem is beszélve a hímnemű sofőrök bizonyos járókelők által elvont figyelméről. Ha elnézi a barom a jobbkezet, elfelejt indexelni vagy csak szimplán tötymörög, a bölcs autós ahelyett, hogy üvöltözve az ablakra fröcsögtetné a nyálát belülről, inkább hátradől, elmond egy mantrát és elsiklik a bénázás felett - nyár van, élvezzük!
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
