Szinte ingyen autózik a kormány

2011.01.21. 06:16 Módosítva: 2011.01.21. 08:56

A konvojokat felvezető és záró Focusok helyére egyébként új autókat szeretne a rendőrség, de ezek majd csak a második negyedévben érkeznek - még nem dőlt el, milyen lesz az ötven autó és hatvan motorkerékpár, amit erre a célra szereznek be. Pedig már nagyon várnák a rendőrök, úgy érződött a beszélgetésből. Persze a Multivaneknek is nagyon örülnek, pláne milyen jó lenne, mondták, ha megtarthatnák őket családi autónak. Ez a közép-európai valóság, a rendőrtisztek szívesen hazavinnék a szolgálati autóikat, de ez csak álom maradhat.

Szintén magyaros, de legalább takarékos megoldás a repülőtéri VIP-váró, amelyet a Magyar Posta vadonatúj épületéből funkcionáltak át. Az EU-elnökség idejére kölcsönvett épület ugyan nem kelti elnöki váró benyomását, de az átépítés alatt álló kettes terminálnál mindenképpen rendezettebb környezet, és a zöld-fehér házra a kis piros díszítésekkel akár azt is rá lehet fogni, hogy a magyar trikolorban pompázik.

Ennek a parkolójába futnak be a MEU-s rendszámú autók, hogy a szállásukra vagy a tárgyalási helyszínekre szállítsák a küldötteket. De ők a reptéren belül sem a zsúfolt busszal közlekednek, főleg, hogy nem is a terminálhoz kell érkezniük. A repülőgéptől a zöld épületig Saab 9-5-ösökkel szállítják őket, amelyekből tíz darabot adományozott a Polar Mobil.

„Semmit sem utasítunk vissza”

Robák Ferenc EU elnökségi kormánybiztostól az elnökségi váróban tudtuk meg, mi indokolja a hatalmas járműflotta fenntartását a magyar elnökség ideje alatt. Ebben a fél évben mintegy 260 tárgyalás lesz Magyarországon, és ez azt jelenti, hogy ilyenkor akár 40 delegáció mozog, szinte egyszerre. „Az érkezés még csak-csak elmegy, mert a delegációk érkezése elnyúlik akár két-három órára. Ilyenkor egyesével, konvojosan visszük be őket a belvárosba, a szállásukra. Az esti közös vacsorára és a másnapi tárgyalásra már autóbusszal szállítjuk őket, hogy ne legyen túl sok konvoj. De amikor vége a tanácskozásnak, akkor szinte mindenki egyszerre akar elutazni. Ekkor van az a torlódás, ami szükségessé teszi ezt a nagy kapacitást”.

Az elnökségi várónak használt épület kibérlését a magyar leleményesség számlájára írhatjuk (egyébként a delegációknak adott repiajándékok is a magyar találmányokra utalnak, mint a dinamós zseblámpa vagy a bűvös kocka). A reptér főépületében nincs megfelelő VIP-jellegű váró, innen jött az ötlet, hogy használják a Posta itt épülő központjának irodaépületét, amely üresen állt, mivel a készülő levélelosztó üzem még nem működik. Itt a reptéri forgalom zavarása nélkül jöhetnek-mehetnek a delegációk. Maga az épület tranzit terület, útlevél-ellenőrzéssel és minden más schengeni határátlépőnek előírt paraméterrel rendelkezik. Például az egyetlen dohányos sofőrnek minden szál cigiért át kell mennie a biztonsági ellenőrzésen – ez hatékonyan fogja vissza a dohányzásban.

A delegáció érkezésekor a Saabok mennek ki a repülőhöz, ezek vezetőit a reptéri közlekedés szabályaira külön felkészítették. Ezek az autók nem jönnek ki a reptér területéről, még a mosatást is belül kell megoldaniuk – ez a leghosszabb fuvarjuk, Ferihegy-1-re, oda-vissza tíz kilométer. Amúgy nem mennek többet 3-800 méternél.

Andrew Presttől, a Saabokat forgalmazó Polar Mobil ügyvezető igazgatójától megtudtuk, hogy a tíz szürke autóból álló flottát saját kezdeményezésből ajánlották fel a repülőtéren belüli transzferekhez. A gyártól is kedvezményes áron kapott 9-5-ösöket fél évre ingyen átengedik, utána értékesíteni szeretnék őket. Hogy könnyebb legyen majd túladni rajtuk, csak a szín és a dízelmotor a közös a 14-15 millió forint értékű autókban, felszereltségben különbözőek - akad köztük automata és kézi váltós, első- és összkerékhajtású is. Egyetlen biztonsági megkötés volt csak az adományozáshoz: tetőablak nem lehet rajtuk. Az Audihoz hasonlóan ők is a reklámérték miatt adták kölcsön az autókat.

A sofőrök csoportvezetője elmondta, hogy kifejezetten jó, hogy a Saabokban van head-up display, mert a maximális sebességük 25 km/óra lehet, miközben gyakorlatilag 360 fokban kell figyelniük, nem jön-e valahonnan egy Boeing. Az autón látható LED-es sárga fény sem a kukásautókkal vállalt szolidaritás miatt került fel, a köd miatt kötelező.

„A VW-Audi konvoj a földi oldalon várja a delegációt, amely általában úgy áll össze, hogy az elején van egy rendőri felvezető autó, ezek a legtöbbször Skodák – mondja az kormánybiztos – utána a delegációvezetői autó, leginkább Audi A8-asok, esetleg A7-esek, utána egy Volkswagen kisbusz szállítja a delegáció többi tagját. Természetesen egy államfői-kormányfői konvojban több kocsi van.”

A Citroëntől kapott két kisbuszt és egy furgont főleg az újságírók és csomagjaik szállítására használják, őket például a gödöllői kastélyhoz külön járatok szállítják, ha igénylik.

Egyébként szokás az Audinál, hogy ahol nagy gyártóbázissal rendelkeznek, ott ők adják az autókat az elnökségnek, ugyanez történt a spanyol, portugál, cseh, belga elnökség alatt is. A magyar elnökség a kormánybiztos szerint nem rongyrázó, az összes költsége 80-85 millió euró (kb 21-23 milliárd Ft), nemzetközi szinten ez kevésnek mondható: más országoknál ez volt 130-150 millió euró is. A takarékosság jegyében „semmit sem utasítunk vissza, ami előnyös – mondta Robák Ferenc. Nem csak autókról van szó, az elnökségi váróban az étel-ital, de még a tévék is támogatóktól származnak. 

Nagyon úgy tűnik, hogy autós vonalon beváltotta a kormány az ígéretét, miszerint takarékosan fogják lebonyolítani az EU-elnökség félévét. Ha még a Mollal is sikerül megállapodniuk az olcsóbb üzemanyagról - amiről jelenleg folynak a tárgyalások - csak irigykedhetünk, miért nem jut nekünk is.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22