Az olvasó egyvalamit sosem fog nekünk elhinni: hogy nem tudjuk fejből az összes autó valamennyi paraméterét. Nem is baj, mert bár túlzás lenne azt állítani, hogy ebből élünk, rendszeresen kapjuk az emaileket, hogy milyen autót ajánlunk.
Ezekből aztán időnként nagyobb összeállításokat is készítünk, hogy ne kelljen ugyanazt a kérdést több százszor feltenni. Milyen autót vegyek 300 ezerért, milyen lehetőségek állnak a vásárló előtt 600 ezer forint környékén, mit vehetünk milláér', arról nem is beszélve, hogy kétmillió forintért már tényleg minden van. Ha nagyon nagy a córesz, természetesen 150 ezerért is vannak ajánlataink.
Szerencsés esetben az olvasó elég jól specifikálja az igényeit. Megmondja, mennyit szán rá, mekkora legyen, döntően hol használja. Ha nagyon sok típus jön számításba, előtérbe kerülhetnek a további szempontok, amik még izgalmasabbá teszik a turkálást. Ha tehát az olvasó megjelölte az értékhatárt, már csak azt kell megbeszélni, mik az elvárásai egy autóval szemben, hiszen olyan, hogy legjobb autó ugyanígy nincs, mint világ legjobb gitárosa, focicsapata, nője és kutyafajtája.
A Népítélet korábbi győztesei és vesztesei
Népítélethirdetés az első 10000 ítélet alapján
Első szűrőszempontunk a fenntartási költség, ami nem keverendő a megbízhatósággal, bár nyilván van átfedés. A Népítélet 2013-as átlagai, és 50 ezer olvasói sajátautó-teszt után az olcsón fenntartható autók dobogóján az 1997-2002 közötti Toyota Corolla, a régi Swift és a Suzuki Alto osztoznak. Jó példa a fenntartási költség és a megbízhatóság közötti különbségre, hogy költségben negyedik a Fiat Seicento, tehát gombokér' van hozzá alkatrész, és alighanem kevésbé drága szervizek is boldogulnak vele, de ez nem jelenti, hogy a Seicento megbízható lenne. Nem bizony, mert ha a megbízhatóságot kattintjuk be, mint szűrési szempontot, megfájdul az ujjunk a scrollozástól, a kis Fiat ugyanis 50000 Népítélet átlagát tekintve csak a 36. helyen áll.

Ha már így átugrottunk a megbízhatóságra, azt látjuk, hogy itt is dobogós a Corolla, mégpedig a csúf békalámpás, és a még annál is randább modellfrissítése. A sorrend egyébként Honda Jazz, Corolla, Mitsubishi Lancer (2000-2006), Hyundai Getz és Hyundai i30, hogy aztán a végtelenségig folytatódjon a japán és koreai típusok csüggesztően hosszú sora. Nincs tehát mese, ilyen Corollát kell venni. 600 ezer forint környékén van is belőle rengeteg, aki tehát azt tervezte, hogy rákattint a 600 ezer forint környékén általunk ajánlott autók linkjére, most spórolt is egy ujjmozdulatot.

Lehet vitatkozni az így kialakult sorrendekkel, mondani, hogy az emberek hülyék, és hogy 10-20-30 ezer ember nem ért annyira az autóhoz. Ugyanakkor mivel mindenki a saját autóját értékeli, mi úgy vesszük, nagyobb szakértők, mint mi, akik nem üzemeltetjük a tesztautókat évekig, és nem sok fogalmunk van a szervizeltetésükről. Illetve van, pont a Népítélet alapján – ezért sem vitatkozunk az olvasó-tartóstesztelőkkel. Számunkra természetesen a minél nagyobb merítés a jó, ezért aztán – követve a Népítéletek szaporodását – beiktattunk egy „legalább 50 ítélet alapján” fület is. 50 autó az 50 autó, az mer nem holmi statisztikai hibahatár.

Ha statisztikai hibahatárra vágynak, válasszák a „legalább 5 ítélet” fület, és akkor a három legmegbízhatóbb autó a Subaru Outback, a Ssangyong Actyon Sports és a Smart második generációja (2007-) lesznek. Ez az eljárás mondjuk hülyéskedés céljára meg is felel, PR-célú statisztikahamisításra sem utolsó, de mi a toplisták készítésében kevésbé számolunk vele. Mi azonban most térjünk vissza a kategóriákra, jöjjön a kényelem. Az öt legkényelmesebb autó önök szerint a Skoda Superb (2002-08), az Audi A6 (2004-10), a Rover 75, a Renault Laguna (2001-07) és az Alfa Romeo 147. He?! Különös, hogy maguk az alfások értékelik az autójukat kényelmesre, miközben a többi versenyszámban rosszabb átlaggal értékelik.

Furcsa is, de nem állok neki vitatkozni 87 Alfással. Más kérdés, hogy a Citroen C5 átlagpontja sokkal magasabb, de abból lapzártakor még csak 23 ítélet született, tehát ezt is figyelembe kell venni. A legjobb teljesítmény-átlagpontú autó a Honda S2000, de abból még csak 20 népítélet született. Így csak akkor látszik a kimagasló, 9,3 pontos érték, ha a +15 ítéletes fület kattintjuk be. A legalább 50 tesztet kapott autók toplistáján a BMW 5 (2003-10) győzelme nem nagy meglepetés, a Kia Rio második helye annál inkább. Van még az élen Mazda 6, Volvo S60 és Skoda Superb, nyilván a jól bejáratott svarcba' végzett chiptuninggal, hiszen úgy aztán tényleg hasít a nagy Skoda.

Szerviztapasztalatban elég súlyos, hogy a tíz legjobb listája összesen kilenc japánt és egy koreait tartalmaz. Ezekből is öt Toyota. Néha érdemes benézni az alsóházba is. A tíz legrosszabb szerviztapasztalatot eredményező típus között elég sok a német: VW Polo, Mercedes-Benz E osztály, Audi A6, és ide vehetjük a tizedik legrosszabbat, az 1993-2002 közötti Seat Cordobát. Van még három Renault (Thalia, Laguna, Scénic), két PSA (Citroen C5 és Peugeot Partner), és az előző Nissan Micra.
A Totalcar szerkesztősége továbbra is áll a szíves olvasóközönség rendelkezésére, elvégre abból is élünk, hogy vásárlási tanácsokat adunk. Nem kell viszont hónapokat/éveket várni, hogy elkészüljön az a nagy cikk, ami olvasónk aktuális szempontjai alapján készül. Az 50 ezredik olvasói értékelés alkalmából alakítottunk egy kicsit a felhasználói felületen – a már felsorolt szempontok alapján lehet keresni, vagyis megkapjuk a legjobb fenntartási költségű, legkényelmesebb, legjobb teljesítményű és legmegbízhatóbb autókat, nem beszélve a szerviztapasztalatról és a szerethetőségről. Használják egészséggel, mi is ezt használjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
