Ha a Trabantról többnyire a 601-es jut eszedbe, és annyit tudsz róla, hogy kétütemű, kormányváltós, papírból van és büdös, akkor ez az írás, amellyel Werner Langra, a Trabant most elhunyt atyjára emlékezünk, neked szól. Azt például tudtad-e, hogy:
- hogy a kombi karosszériát nem Zwickauban, hanem Meraane-ban készítették, nagyjából 20 km-re a gyártól? Ehhez a hátfal és tető nélküli padlólemezeket át kellett vinni, ott összeépítették, majd visszaszállították a gyárba.
- hogy a kétütemű Trabantok főtengelyét 1990-ben már forgácsolásmentes, lézeres gépekkel alakították ki, de a sor végén a minőségellenőr analóg órával ellenőrizte és alukalapáccsal korrigálta ezeket?
- hogy a műanyagborítást a nyersanyag- (fém-)hiány leküzdésére kezdték használni, ám így sem tudtak soha elég karosszériaelemet gyártani, mert egyetlen elem lesütése is órákig tartott?
- hogy a gyár karosszériaelem-gyártó épületét a mai napig nem sikerült értékesíteni, mert az óriási sütő-préselő gépek elbontása és elszállítása többe kerülne, mint amennyit az egyébként Zwickau központjától nem messze eső, értékes telek ér?
- hogy a Trabant-gyárként ismert központi üzemegységben eredetileg a Horch 3,5 és 4 tonnás teherautóit gyártották, de a személyautó-gyártásnak több helyre volt szüksége, ezért a teherautókat Werdauba költöztették - így született meg az IFA W (Werdau) 50 típusjelzése?
- hogy a négyütemű Trabantokba épített Volkswagen-motor valójában a Barkas Werkében készült Karl-Marx Stadtban készült (a mai és egykori Chemnitz) – bár valójában az 1966-68 között létezett, majd elhalt cseh-NDK-s közös motorprojektből származtatható, így a négyütemű Trabantba épített Volkswagen-motor tulajdonképpen egy Trabantba épített Trabant-motor, amelyet Volkswagenbe is építettek?
- hogy az óriási kelet-német autóínségben a hetvenes évektől már az is előfordult, hogy a megépített prototípusokat a kötelező kilométerek lefutása után egyszerűen eladták a földi halandóknak, és így magyar turisták, vendégmunkások gyakran összefutottak idehaza ismeretlen, Trabant-emblémával ellátott autókkal, az őrületbe kergetve olvasói leveleikkel az Autó-Motor szerkesztőit?
- hogy a gyár számtalan működő prototípust épített, de különböző gazdasági és politikai okok miatt a többségüket nyomtalanul eltüntették - jellemző módon a hatvanas évek végén a zwickaui üvegtető-gyár valamikori inasa döntött a típusfejlesztések megvalósíthatóságáról.
- hogy a Trabant tulajdonképpen 1954-ben készen volt, ám az első verzió annyira pocsékul sikerült, hogy tulajdonképpen az egészet a kukába hajították, és gyártani kezdték a háború előtti DKW-modellekre alapozott P-70-est - így időt nyerve a tervek újragondolására.
- hogy a Trabant nevet a bemutatóval egy évben, 1957-ben fellőtt Szputnyikról kapta (mindkettő nagyjából kísérőt, útitársat jelent), de azt csak két évvel később, 1959-ben kezdték el hivatalosan is használni - addig AWZ P50 volt az autó neve
- hogy Werner Lang maga mesélte el, hogy a bezúzott Trabant 603 prototípusok terveit a hatvanas évek végén nyugatnémet márkáért eladták az Audinak, aki ezek alapján építette meg a teljes Golf-család alapjául szolgált Audi 50-et?
- hogy a Trabant gyár, egyedüliként a világon úgy épített Wankel-motort, hogy elolvasták a leírást a nyugati szakfolyóiratokban, majd otthon megépítették, mert nem volt fedezet a liszensz megvásárlására?
- hogy Zwickauban készült háromhengeres diesel, valamint egy- és kéttárcsás Wankel-motor is, amelyeket a nálunk megszokott 601-es karosszériákba építettek?
- hogy készült pickup (Quick-Transporter) is a Trabantból, már a négyütemű korszakban, amelyekhez lenyomtatták a prospektusokat német és angol nyelven, de végül két demódarab után nem készült több?
- hogy a 601-es korai éveiben létezett lemezelt ablakú áruszállító is létezett, amit eredetileg - a VW Transporterhez hasonlóan - saját használatra készítettek a gyárban, majd egy kisebb adagot szállítottak a többi szocialista nagyvállalatnak is?
- hogy még Svájcban is van Trabant klub (http://www.trabantclub.ch/), és a legnagyobb szívfájdalmuk, hogy a környezetvédelmi előírások az 1984 előtti autók esetén engedékenyek csak, így könnyebben helyeznek forgalomba egy kétüteműt, mint egy 1.1-est?
- hogy a prágai német nagykövetség parkjában áll David Cerny emberi lábakon álló Trabantja?
- hogy Trabantból összesen több, mint hárommillió darab készült, és ennek nagyjából 98%-a a klasszikus 601-es?
- hogy a négyütemű Trabantból, amit mi, magyarok egy relatíve gyakori és hétköznapi autónak tartunk, alig több, mint háromszor annyi készült, mint a Delorean DMC-12-ből?
- hogy a gyártás 34 éve alatt a púposoktól a négyüteműig egyetlen alkatrész maradt teljesen változatlan - a kézifékkar fogasívébe akadó retesz?