A kanosszajárásnak igenis van értelme: IV. Henriket három nap vezeklés után feloldozta a pápa, nekünk pedig csak két levelet kellett elküldenünk a megfelelő helyre, hogy legalább átmenetileg rendeződjön a zűrös helyzet. Kinyomtatásra javasolt cikk mindenkinek, aki vonóhorogra szerelt kerékpártartót használ.
A történet úgy kezdődött, hogy a nyár közepén elővettük Papp Tibor bringaszállítási kisokosát, amely még tavaly készült, de idén éppen annyira aktuális. Sőt, talán még inkább, tekintve a levéláradatot, amely alól másnap ki kellett ásni a szerkesztőséget. A forró téma a vonóhorogra szerelt kerékpártartó volt, amely a többféleképpen értelmezhető magyar jogszabályi környezetben sokak szerint nem használható legálisan.

Egyszerű a probléma: a szállítóeszköz vagy – típustól függően – maguk a biciklik a legtöbb autónál eltakarják a rendszámot, ami érthető okokból nem megengedett a közúti közlekedésben. Ezért általában van is egy külön rendszámtartó keret a bringatartókon, sőt, többnyire duplázva vannak a hátsó lámpák is, tekintettel azokra az autókra, amelyeknél nem csak a rendszámot, de részben vagy egészben a lámpatesteket is eltakarhatják a szállított biciklik. A rendszámelhelyezést szabályozó 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§ (1) bekezdéséből viszont – értelmezéstől függően – arra lehet következtetni, hogy a rendszámot semmilyen körülmények között nem szabad elmozdítani az autón számára kialakított helyről. Már amennyiben közúton szeretnénk közlekedni.
Olvasóink, akik jogkövető módon szerették volna használni a vonóhorgos bringatartót, csapdában érezték magukat. A törvény nem engedi, hogy átrakják a rendszámot az amúgy jól kitalált helyre, de a takarás is illegális. Tőlünk nyugatabbra általában egy harmadik rendszámot tesznek a tartóra, de nálunk ilyen – egyelőre – nem létezik. Volt, aki házi másolatot készített, másokat pedig állítólag megbüntettek.
Kérdésünkre, hogy mi a helyes megoldás, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a rendőrség egyhangúan állította, ilyen nincs. Az ő értelmezésükben nem szabad átrakni a rendszámot, eltakarni pláne nem, úgyhogy pillanatnyilag nem lehet legálisan használni az ilyen kerékpártartókat.
Erre figyelmeztető cikkünk után röviddel jelentkezett egy olvasónk, aki magánakcióban nem az említett szerveket, hanem a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának, röviden KEKKH-nak a véleményét kérte ki a vonóhorgos kerékpártartók ügyében. Neki hivatalos válaszban azt javasolták, tegye át a rendszámot. Hiszen a törvény úgy fogalmaz, hogy a járművön az e célra kialakított helyre kell felszerelni a táblát. És ha olyan kerékpártartót teszünk rá, amelyen e célra kialakított hely van, akkor oda jogszerűen áttehetjük a rendszámot.
Jogértelmezési kalamajkába keveredtünk. A KEKKH szerint át lehet rakni a rendszámot, az NFM és a rendőrség viszont úgy olvassa a törvényt, hogy nem. Kissé pikáns, hogy időközben kaptunk két olyan fotót is, amelyen egy rendőrségi kisbusz látható, vonóhorgos kerékpártartóval, amelyen a rendőrségi biciklik vastagon kitakarják a rendszámot.

Nem is ez a lényeg, hanem hogy lehet-e Magyarországon legálisan használni vonóhorgos bringatartót, ahogy azt a nyári szezonban nap mint nap látni lehet. Úgy döntöttünk, futunk még egy kört a minisztériumnál.
Ám ekkor váratlan dolog történt. Az oldal alján teljes egészében olvasható válaszlevél tanúsága szerint augusztus 27-én összeültek az NFM, az NKH és az ORFK szakértői, és megállapodtak abban, hogy a „kialakult gyakorlatnak megfelelően” át lehet rakni a rendszámot, amennyiben az egyéb tekintetben is megfelelő minőségű tartón ennek rendes, megvilágított helye van. A lámpák duplázása is megengedett.
Ez önmagában is nagy megkönnyebbülés a bringatartók használóinak, de arra is ígéretet kaptunk, hogy a minisztérium megvizsgálja a harmadik rendszám kiadásának lehetőségét. Amilyet például Németországban és Ausztriában már egy ideje használnak, az osztrákoknál a visszaélések és az összekeverés megelőzése végett piros alapszínnel. Ez a megoldás tetszik az NFM-nek is.
Nagy örömhír ez mindenkinek, a konkrét eseten túl is: azt jelenti, hogy hivatalaink tudnak gyorsan és pragmatikusan is reagálni a felmerülő problémákra.
Köszönjük olvasóink aktivitását, a leveleket és fotókat, amelyek felhívták a figyelmünket a tisztázatlan helyzetre.
Tisztelt Stump András!
Az alábbiakban küldöm a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatását:
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Országos Rendőr-főkapitányság szakértői az előírások egységes értelmezése érdekében a vonóhorgos kerékpárszállító szabályszerű használatának lehetőségeiről egyeztettek 2013. augusztus 27-én. Korábbi állásfoglalásukat a szabályozási környezetről fenntartva az érintett szervezetek képviselői arra jutottak, hogy a rendszámot vagy a világító és fényjelző (helyzetjelző, irányjelző, féklámpa) berendezéseket takaró eszköz felszerelése – közlekedésbiztonsági és ellenőrzési okokból – általánosságban tilos.
A jogszabályokból ugyanakkor az is következik, hogy a kerékpártartó használata megengedett, ha azon a rendszámtábla szabályosan elhelyezhető és megvilágítható, szükség esetén a fényjelzések is ismétlődnek rajta, és a KRESZ rakomány megjelölésre vonatkozó szabályainak megfelel. A kereskedelmi forgalomban kapható, jobb minőségű vonóhorgos kerékpárszállítók többnyire teljesítik ezeket a követelményeket. Ha a vonóhorgos szállítóeszköz a fentieken túl még a kerékpárok megbízható rögzítésére is alkalmas, akkor az a közúti forgalomban a kialakult gyakorlatnak megfelelően továbbra is használható. Ekkor a hátsó rendszámtáblát a kerékpártartóra kell áthelyezni előírásszerű helyzetben és megvilágítva.
Mint a hollandoknál?A rendszámtáblák gyakori áthelyezésük miatt nagyobb számban veszhetnek el, átszerelésük nehézségekkel is járhat. A minisztérium ezért a társszervekkel egyetértésben vizsgálja a kifejezetten e célra kiadható rendszám bevezetésének lehetőségét is. A kerékpártartókra szerelhető állandó hatósági jelzés méretében és tartalmában megegyezhetne az eredeti rendszámokkal. A visszaélések elkerülése érdekében azonban azt eltérő színben adnák ki az ügyfél kérelmére induló egyedi eljárásban.
Szíves érdeklődését köszönjük!
Üdvözlettel:
Kommunikációs Főosztály
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
