Elnézést, nem fertőző?
Van a Golfban valami. A Bogárban is, persze, a rizsrakétákról, meg a többi youngtimerről nem is beszélve. Olyan ez, mint a szexuális orientáció: nehéz megmagyarázni, de ha figyelünk a belső hangokra, könnyű kideríteni, milyen az ideálunk. Ha például látunk egy mohazöld metál, porig ültetett egyes Golfot küllős krómfelnivel, aztán behunyjuk a szemünket, és azt halljuk, hogy odabent erősödik a tudumm-tudumm, egészen biztos, hogy legalább egyszer az életben meg kell néznünk a Wörthersee-i GTI-világtalálkozót.
A Volkswagen természetesen a régió legjobb szállodájába kvártélyozta az újságírókat. Velden kastélyszállója már önmagában is nevezetes, hiszen a gyönyörű reneszánsz épület hamarosan 500 éves lesz. Ráadásul itt készült a világ egyik legzsibbasztóbb szappanoperája, a Kastély a Wörthi-tónál.
Egy osztrák motoros rendőr épp a szálloda előtt intette le a vélhetően a fesztiválra érkezett, porig ültetett lichtensteini Audit. Az intézkedés kulturált volt, a rendőr ellenőrizte, hogy egyáltalán a kormányt el lehet-e fordítani a kerékívtől, és hosszasan tanulmányozta a látszólag nulla milliméteres szabad hasmagasságot. Végül nem láttam, hogy büntetett volna.
Az újságírók választhattak, hogy a 20 km hosszú Wörthersee nyugati végpontján lévő Veldenből a nagyjából féltávnál található Reifnitz-ig tartó utat rendes hajóval, vagy motorcsónakkal teszik-e meg. Szerintem hülyeség, hogy egy ilyen tavon engedélyezik a motorcsónakázást, de az osztrákok biztos jobban tudják. A Wörthersee egyébként a Balatonhoz hasonlóan rendelkezik egy-egy hosszanti északi és déli parttal, és itt is az északi a nyugisabb. Már ha nyugisnak vesszük, hogy szinte a fejünk fölött dübörög az európai 66-os autópálya.
Az első GTI-találkozót 1982-ben egy reinitzi gasztrofesztiválra szervezte rá Erwin Neuwirth osztrák színész, aki egyébként a Kastély a Wörthi-tónál-ban is játszott. Akkora volt a siker, hogy 1985-ben már Niki Laudát köszönthették díszvendégként, de érdekes, hogy a VW konszern hivatalosan csak 2006 óta főtámogató.Azóta persze évi egymillió eurós a keret, és a kiállításhoz a konszern márkái számos bemutatóval járulnak hozzá.
1987-ben hozták Reifnitzbe ezt a Svédországból származó 25 tonnás gránittömböt. A fesztivál bejáratánál áll, kicsit kisebb a Golf II életnagyságánál, de szabadon mászható.
Nem úgy néz ki, mintha itt olyan nagyon fent lenne tartva a rend, látszólag akárhol le lehet parkolni. Főleg Golf GTI-vel, mint ez itt, a főbejáratnál. Május utolsó hetében egyébként nagyjából az egész Wörthi-tavat körbevonulgatják a résztvevők, maga a fesztivál viszont meglepően kicsi. Ahogy a rendezők mondják, Reifnitz mérete eleve behatárolja a lehetőségeket. A hatszáz lakosú falu, és maga a fesztivál persze nem bántóan kicsi, csak hát egy akkora evidenciáról, mint a Wörthersee Tour, az ember azt gondolná, hogy még a kínai Nagy Falnál is hatalmasabb.
Viszonylag kevés a Bogár, de úgy összességében autóból sincs sok. Élénk szín (a konkrét árnyalat nevén nem szeretnék terméketlen vitákba bonyolódni), ültetés, szörfdeszka, pálinka. Ugrottam már nagyobb hátraszaltót is az életben.
A szponzori bemutatók között olyan poénok is vannak, mint ez: Audi Q3-as hátuljához csatolható, néhány perc alatt felfújható sátor-toldalék nappalival és gyerekszobával. A szülők franciaágya értelemszerűen maga a Q3-as egybe nyitott csomagtere. Az árát nem sikerült kiderítenem, csak hogy tényleg megvehető az a harminc darab, amit legyártottak belőle.
A díszvendégek, Ferdinand Piech és Martin Winterkorn vezették fel a legnagyobb durranást, ami a Sony Granturismo 6 játékban virtuálisan vezethető GTI Roadster Vision Granturismo bemutatója volt. Eléggé úgy néz ki, mint egy videojáték-autó, de önerőből gurult a színpadra, és hosszasan túráztatták is. A kétliteres TFSI-t egyébként már egy ugyanitt kiállított TT Quattro tanulmányautóba is berakták, 420 lóerős (!!!) teljesítménnyel. Először örültem is, hogy de jó, lesz V8-as TT, aztán elolvastam az apró betűs részt. Persze így sem ígérkezik rossznak.
Az új Golf GTI Wolfsburg Edition is itt mutatkozott be. Nem tudom, kalapból húzzák-e a számokat, vagy van valami rulettkerék-féléjük, de ezúttal 380 lovat dobott a gép a kétliteres TFSI-nek. És persze rengeteg Wolfsburg-címet a beltérbe. Már most is jól néz ki, és mekkora sztár lesz ugyanez ugyanitt 30 év múlva...
A Seat és a Skoda is kihozta a maga imidzs-tanulmányautóit. Az egymás mellett felépített standokon megnézhettük a Seat Ibiza 30. születésnapja alkalmából összekalapált tető nélküli Ibiza Cupstert, de a Skoda is a tetővel ravaszkodott. Ez a Yeti például azért is néz ki ilyen jól, mert egy sunyi top chopot csináltak rajta.
Részegen óbégatni nagy tömegben egy Amarok platójáról, na ilyesmiből itt nem lehet baj.
Nagy dizájncsodákba ritkán botlik az ember. Kemény ültetés, széles krómfelni sok küllővel, esetleg valami eszelős szín. Ebben, illetve ezekben a stílusokban azért a magyar tunerek is épp elég jók. Más kérdés, hogy bejön valakinek, vagy sem.
A matt fólia sajnos még mindig hódít, és nem csak azért, mert lusták lehúzgálni az autókról. A fesztivál területén több helyen árulnak fóliákat, számos vendég látható, amint tekercsekkel a hóna alatt botorkál a tömegben.
2. generációs Scirocco - ha elmesélik a sok színt, dekorcsíkot, ültetést meg Hörbi-számot, látatlanban kiröhögöm. Így meg ez is egészen kívánatos.
Ha valaki a Wörthersee-nél szeretne kilógni a tömegből, olyan autót kell kezelésbe vennie, ami nagyon nem evidens. Mint egy malacorrú Passat, ami kombi. Nem is jött vele szembe több ilyen.
Lambóajtós TT, öntapadós kristály dollárjelekkel. Nem az ilyesmiért szeretjük a Wörthersee-t.
Valójában nemhogy Opellel, de még egy régi Civic-kel simán meg lehet jelenni, még a főutcai vonulgatáson sem törnek ki zavargások. Egy matt sárga leonból meg végképp nem lehet baj, főleg 20 colos kerekekkel.
Több szentségtörés egyszerre, a legdurvább talán a vonóhorog egy Corradón. Az erősen rákívántam-listámon egyébként top 3-as versenyző ez a Corrado.
Nem elég az extrém metál fényezés és a sokküllős felni, a sokküllős felni belsejét is le kell fényezni arra az extrém metálszínre.
A nyolc évvel korábbi jubuleumi találkozó matricája. És a Golf, aminek valószínűleg kevésbé áll jól a teli lila, mint a nagyon metál mohazöld. Háttérben a találkozó legnagyobb, kétszintes kocsmája.
Főtér, nagyszínpad jobbra, a háttérben a zsibárusok sátrai Paul Walker emlékpólókkal, lámpaburát gyógyító szuperfolyadékkal, felgyújtott fényezést balzsamozó kencével és persze G40 és G60 bugyik széles választékával.