Bemutatták a rendőrség fix traffipaxait
14,5 milliárd forintnyi európai uniós pénzt költöttek az országos kamerahálózatra, amelyet csak jövőre helyeznek majd üzembe, és nem csak a gyorshajtások kiszűrésére használható. Egyetlen felvétel alapján akár három-négyféle bírságot is kioszthatnak, de mindenhol táblákkal figyelmeztetnek majd, mielőtt a kamerák elé kerülünk.

Elkészült a rendőrség új, országos fix közlekedési megfigyelőrendszere, a VÉDA közúti intelligens kamerahálózat. Az összesen 365 kamerával és a hozzájuk tartozó, a járművek méreteit, és ezzel kategóriáját letapogató lézerszkennerrel az ország 134 pontján figyelik majd a forgalmat, és legalább egy féltucat közlekedési és közigazgatási szabálysértést szűrhetnek ki. Az Országos Rendőr-főkapitányság az új fix szupertraffipaxoktól várja, hogy megfordul a tendencia, és az utóbbi évek növekedése után ismét csökken majd a közlekedési balesetek száma Magyarországon. A rendszer működését az alábbi animáció mutatja be:
Az út fölötti konzolokra épített készülékek első éles bevetése az ORFK sajtóosztálya szerint jövő február előtt nem várható. A pályázaton nyertes, telepítést végző ARH Zrt. műszaki tesztje után hatósági körök következnek, és csak ezt követően készíthetnek majd olyan felvételeket ezekkel a gépekkel, amelyek alapján megbírságolhatják a szabálytalankodó autósokat.
A rendőrség azt ígéri, a VÉDA hivatalos üzembe helyezése előtt két héttel újabb sajtótájékoztatót tartanak majd, így mindenkinek lesz ideje felkészülni. Az összes ellenőrzőponthoz mindkét irányban figyelmeztető táblákat szerelnek fel.
Az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi hivatalának 14,5 milliárd forintnyi uniós pénzből vásárolt közös rendszerével nem csak a gyorshajtókra vadásznak majd. A VÉDA alkalmas a vasúti átjárók tilos jelzésein és a piros lámpán áthajtók, illetve a forgalommal szemben autózok és a szabálytalanul sávot váltók kiszűrésére is. Sőt, mivel a kamerahálózat közvetlen összeköttetésben áll a járműnyilvántartással, utólag el tudják dönteni, hogy a lefotózott autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása, és nem járt-e le a műszaki vizsgája.
Rákérdeztem, és kiderült, a lopott autók kiszűrésére csak bizonyos esetekben alkalmas a kütyü. Ugyanis akkor jelez azonnal a rendszer, ha például egy lopott Suzukira egy nem körözött másik autó rendszámát szerelik, és így menekülnek vele.
Ha egyszerre több szabályt is megsért egy autós, a kamerák néhány tíz méteres hatótávolságán belül a gyorshajtásokért kiszabható minimum 30 ezer forintos bírságnak akár a többszörösét is fizetheti az autós. Mivel a rendszer elvileg később a biztonsági öv használatát, valamint a kézben tartott mobiltelefon használatát szintén érzékeli majd, nemcsak az autó tulajdonosa, illetve üzembentartója kaphat csekket, hanem az is, akinek kölcsönadta az autót.

A sajtótájékoztató az Országos Rendőr-főkapitányság idei évének legfontosabb eseménye lehetett, mert rengeteg megyei rendőri vezetőt berendeltek, hogy meghallgassák Dr. Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettest, aki meglepő önkritikával kezdte beszédét. Magyarországon az objektív felelősség elvének 2008-as bevezetése után tapasztalt csökkenést követően, 2013-óta ismét egyre több személyi sérüléses közlekedési baleset történik. Idén eddig 579-en haltak meg az utakon, miközben az Európai Unió közlekedési irányelve szerint 2020-ra évi 370-re kellene csökkennie a halálos közlekedési balesetek számának.
Ez nem elérhetetlen cél, és időarányosan jól is állunk, sőt valószínűleg az sem irreális remény, hogy a 365 fix és a már március óta használt 160 új, hordozható lézeres sebességmérő együttes használatával a 2008-ashoz hasonlóan évről-évre kevesebb lesz a közlekedési baleset. A rendőrség a tájékoztatóhoz mellékelt egy szép nagy tortadiagramot is, amelyben a közlekedési baleseti okainak eloszlását láthattuk. Ezek közt még mindig a gyorshajtásé a legnagyobb hányad, mintegy 30 százalék, de azt ezúttal sem írták oda, hogy ebben a harminc százalékban – ami idén 4433 esetet balesetet jelent – többnyire olyan ügyek szerepelnek, amikor az autós a rossz útviszonyok miatt ütközött, vagy fordult árokba, és nem azért, mert gyorsabban ment a megengedettnél.
A külföldi rendszámú autók ügyire külön figyelmet fordít a rendőrség. Mivel a mostani pályázaton beszerzett 958 darab kézi információs eszközzel akár a szintén új, vásárosnaményi adatfeldolgozó központ kihagyásával is rá lehet csatlakozni a fix kamerákra, a rendőrök könnyen megfoghatják a szabálysértőket, mielőtt kilépnek az országból.
Elindult az új szupertraffipax. Aztán újra és újra és újra
Elég gagyi, pedig vettek belőle 160 darabot, összesen 720 millió forintért. Csütörtök reggel indult a nagy, országos szupertraffipaxozás, de nehéz lenne zökkenőmentesnek mondani a rajtot.

A rendőrség a megállításos ellenőrzésekhez kapott huszonhat új, Skoda Octavia RS-t, amelyekbe a határozatok elkészítéséhez szükséges számítógépet és nyomtatót is szereltek. Így akit ezekkel fognak meg, akár vissza is nézheti, mit vettek fel a kamerák és eldöntheti, hogy fellebbez-e vagy inkább fizet.
A relatív gyorshajtásokkal szemben az új szupertraffipaxok hatástalanok, és a balesetek jelentős részét nem is a gondatlan autósok okozzák, hanem a pocsék magyar közúthálózat. Így ha Magyarország ismét tenni akar majd a biztonságos közlekedésért, nemcsak a kis és közepes forgalmú utak fölé telepített kamerákra, de alattuk az út minőségére is érdemes lesz gondolni, hiszen útfelújítások terén körülbelül húszéves lemaradásban vagyunk.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
