Csapdák az autóadásvételi-szerződésben
A tudás az autóvásárlónak is magabiztosságot ad, felkészülten százezreket spórolhat, nem kell ügyvédhez fordulnia, pereskednie, nem fog korán öregedni a csalók miatt. A DAS Jogvédelmi Biztosító csoportvezető jogtanácsosa, Dr. Vágány Tamás tanácsai évtizedes tapasztalatokon alapulnak. Pontosan tudja, milyen veszélyek fenyegetnek mindenkit, aki használt autót vesz és ezeket meg is osztja mindenkivel. Ezúttal kiderül, milyen csapdákat rejthet egy "okosan" kitöltött adásvételi szerződés. Autóvásárlók, fegyverbe!
A használt autó adásvételi kézikönyv, vevőknek. Ha létezne ilyen kiadvány, vaskos lexikon helyét foglalhatná el a könyvespolcunkon. Szinte lehetetlen minden lehetséges trükköt és hibát számba venni, már csak azért is, mert az ügyeskedők mindig képesek megújulni az autóvásárlók zöme pedig naiv. Ebben a cikkben az adásvételi szerződéssel kapcsolatos néhány buktatóra irányítjuk a figyelmet.
Ki az autó eladója?
Amint az az előző tanácsomból kiderült, utólag nagyon fontos lehet, hogy kitől (na és persze hol) vettük az autót. Gyakori, hogy nem a hirdető az eladó. Itt nem csak a bizományosi eladásokra érdemes gondolni, hanem arra a lehetőségre is, hogy van egy kereskedés, amely hirdet, és egy másik, amely feltűnik eladóként az adásvételin.
A vásárló éberségét teszi próbára, amikor a cégeket a hasonló nevük miatt alig lehet megkülönböztetni egymástól. Az autót pl. a Jónevű Kft. árulja, de valójában a Jonevű Kft. fogja eladni, és a két cég persze ugyanarra a címre van bejelentve. A különbség nem véletlen, az egyik jól leinformálható, régóta létezik, a másik 2 hónapja jött létre, és rövid életű lesz, úgynevezett eldobós cég, amit direkt döntenek be egy idő után.
Érdemes tehát az aláírás előtt a szerződést ebből a szempontból is megvizsgálni. Az esetleges hibás teljesítést a szerződésen eladóként szereplő személyen lehet jogilag számon kérni. Ha még többet szeretnénk tenni saját biztonságunkért, akár le is kérdezhetjük a vállalkozást valamely nyilvános céginformációs adatbázisban, hogy kiderüljön, nem áll-e például felszámolás alatt.
Vételár
A kereskedők egy része előszeretettel hagyja üresen a vételár megjelölésére szolgáló részt, vagy annyit ír be, hogy „megegyezés szerint”. Az autó ára a szerződés egyik lényeges tartalmi eleme, szigorúan véve az okmányirodák be sem fogadhatnák így a szerződéseket (de megteszik). A nem a valóságnak megfelelő vételár-megjelölés vagy a feltüntetés elmaradása kizárólag a vásárló számára tartogat veszélyeket.
Ezzel szemben az ellenérték korrekt feltüntetése semmilyen hátránnyal nem jár, és nem befolyásolja az átírási költségeket sem. A leendő vásárló számára tehát mindenképpen az az egészséges és jogilag tanácsos, hogy a valós vételárat ténylegesen feltüntető szerződést írjon alá.
Elterjedt konstrukció, hogy a kereskedők a vételáron felül egyéb ügyintézési díjat számítanak fel. Ezek megnevezése változatos: üzembe helyezési díj, átvizsgálási díj stb. Ezekről nem sok minden tudható, a vásárló megkapja ezt a számlát is az átíratással járó egyéb bizonylatok mellé. Fontos azonban, hogy a többletköltségeket csak akkor fizessük ki, ha szerepeltek a szerződésben, egyébként ezek jogszerűtlen bujtatott költséget, amit a számla kiállítása sem legalizál.
Átadás-átvétel időpontja
Az adásvételi szerződés aláírása és a jármű átadása gyakran eltérő időpontban történik az átíratás, szervizelés, egyéb okok miatt. Nagyon hasznos és javasolt eljárás a tényleges birtokba adás (amikor a vásárló kigördül az autóval a telephelyről) időpontját a dátumon felül óra és perc pontossággal rögzíteni egy jegyzőkönyvben vagy az adásvételi szerződésre rávezetve. A tilosban parkolások, pótdíjak, szabálysértések szempontjából így jól elhatárolható és igazolható az az időszak, amíg az eladó és amikortól a vevő viseli a felelősséget.
A DAS Jogvédelmi biztosító és a Totalcar közös vásárlómentő sorozatának első epizódja arról szólt, hogy miért fontos lementeni a kiválasztott autó hirdetését.
Ezért mentse le az autóhirdetést
Kevesen tudják, hogy később aranyat érthet, ha fel tudja mutatni, mit ígért a hirdető az autóval kapcsolatban. Most megtudhatja, miért.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
