Két táblát nézett be az ukrán buszsofőr
Tegnap éjjel ismét súlyos baleset történt Budapesten, a Ferihegyi Repülőtérre vezető úton, ahol a magassági korlát leborotválta egy emeletes turistabusz tetejét. A balesetben összesen huszonheten sérültek meg, közülük nyolc utas súlyosan. Ugyanez bármikor megismétlődhet, amíg nem építik át az útszakaszt.
2002-óta ez volt a harmadik súlyos buszbaleset Budapesten, a Ferihegyi Repülőtérre vezető úton, ahol két magassági korláttal akadályozzák meg, hogy a 365 centiméternél magasabb járművek áthaladjanak a Felsőcsatári úti autóhíd alatti aluljárón.
Ezúttal egy Ukrajnából érkezett Setra S 328 DT típusú emeletes turistabusz vezetője hagyta figyelmen kívül a magassági korlátozást, amelyre legalább két tábla figyelmeztet ha az Üllői út felől, a Határ úti felüljárón keresztül haladunk a repülőtér felé. A busz háromnegyed tizenegy előtt a városból kifelé haladt, amikor bekövetkezett a baleset.
Az 1992 és 2001 közt gyártott busztípus magassága négy méter, vagyis aki az emeleten utazik közvetlen életveszélyben van, hiszen egy magassági korlát fixen rögzített fémgerendája kis ellenállással leszakítja a busz tetejét, mielőtt a jármű megáll.
2006-ban egy Szerbiából érkezett emeletes Setra teteje akadt fenn a korláton, abban a balesetben ketten életüket vesztették, de a korlátokat nem szerelték le és nem építették át, ahogy most sem fogják. És bár régóta napirenden van a teljes útszakasz átépítése, egyelőre nincsenek pontos dátumok és elfogadott koncepció.
Az utat üzemeltető Budapest Közút szerint korlátokat több mint másfél évtizede, hatósági utasításra telepítették erre a két helyre. Azért nem szerelik le őket, mert ha semmi nem állítaná meg a túlméretes járműveket, azok beszorulhatnak a Felsőcsatári úti autóhíd alá. Ez nemcsak azokat sodorhatná veszélybe, akik éppen az autóátkelőn tartózkodnak, de azokat is, akik a közelben lévő könnyűszerkezetes gyalogoshídon állnak.
A Budapest Közút szóvivője szerint a tegnapi baleset hatására további táblákat fognak felszerelni a közelben, azt pedig egyelőre vizsgálják, hogy a baleset idején működött-e a hagyományos KRESZ-táblák jelzését megerősítő, világító tábla vagy sem, amely információink szerint akkumulátoros.
Felmerül a kérdés, hogy ha mindenképpen szükség van a magassági korlátokra, akkor miért nem a máshol jellemző rugalmas, ütközéskor kinyíló, vagy mozgó keresztgerendával felszerelt megoldást alkalmazzák. A magyarázat szintén kiolvasható a cég válaszleveléből, melyben azt írják, hogy idézem:
"...problémát okoz, hogy ha kevésbé komoly kapu van, akkor ugyanilyen sebességgel a hídnak hajthat neki a figyelmetlen sofőr, ami sokkal súlyosabb balesetet okozhat."
A tegnapi baleset helyszínén ácsorgó, tetejét vesztett Setráról készült fotókat elnézve elég nehéz olyan helyzetet elképzelni, amikor egy biztonságosabb korlát miatt fokozódik a baj, ahogy ilyesmire talán nem is volt még példa a Ferihegyre Repülőtérre vezető út történetében.
Azért érdemes ismét elolvasni a 2006-os baleseti beszámolót, mert abban azt írta az Index, hogy a szerb busz egyszerűen áthajtott az autóhíd alatt, majd ugyanaz a város felőli oldalon található magassági korlát szakította le a tetejét, mint a tegnapi balesetben résztvevő buszét, amely így már le sem jutott az aluljáróba.