Megéri egyáltalán használt autót venni?
A 2004-es Touran TDI-t ingázásra használja a gazdája, és a gatyáját rákölti a fenntartására. Csaba már túl van egy turbócserén, néhány trélerezésen, és elege van a használt autókból. Átülhet egy újba, mert alig kerülne többe a lízing? Kiszámoltuk!
Új autót vegyek, esetleg lízingeljek, vagy elégedjek meg egy használttal, mert az olcsóbb? A kérdést évente százezrek teszik fel. Csaba optimális megoldásban gondolkodott, amikor megvette a család következő autóját, egy tizenéves Volkswagen egyterűt. Mostanra nagyon megbánta, hogy a Touran mellett döntött, de mint leveléből kirajzolódik, bárki csalódott lenne a helyében:
Két éve vettem egy 2004-es Volkswagen Tourant, az elpusztíthatatlannak és rendkívül alacsony fogyasztásúnak mondott 1.9 TDI motorral. Az autóért 1,5 millió forintot fizettem, tényleg 5-6 litert eszik, hétszemélyes, ideális családi autó, nagyon szeretem. Kicsit többet használom az indokoltnál, az agglomeráció és a Budapest Kelenföld P+R parkoló közötti – egyébként dízelüzem szempontjából ideális távolságon – ingázom vele szinte naponta mintegy nyolcvan kilométert, ami azért vonaton is teljesíthető. Ezen felül havonta átlagosan kétszer megyünk vidékre rokonokhoz 3-4-500 kilométereket, de igazából ezért vettem dízelt.

A Spritmonitoron vezetett kimutatásaim szerint az elmúlt két évben több mint 1,2 millió forintot költöttem az autó korából fakadó meghibásodásokra (turbó, hűtőrendszer, elektronika, EGR stb.), háromszor vittek haza vontatva vagy tréleren, ebből kétszer a két gyerek is bent ült a kocsiban, és hát a költésnek megfelelően hosszú ideig volt szerelőnél, azaz volt használhatatlan az autó.
Ez azt jelenti, hogy huszonnégy hónap alatt a kopóalkatrészek, biztosítások, matricák, adók és tankolás nélkül havi 50 ezer forintomba került, hogy ott állt a kertben az ideálisnak mondott, takarékos használt autó, amelynek vásárlásával nem vágtam haza a családi kasszát.

Azt számoltam, hogy egy új, kereskedésben vásárolt hétüléses autóval (legyen mondjuk Toyota) kötött lízinggel körülbelül hasonló havi költséget tudok elérni, esetleg, konstrukciótól függően maximum 10-15 ezer forinttal többet, cserébe el merek vele indulni mondjuk Olaszországba vagy csak Somogyba. Így is el fogok menni, de nem túl nyugodt szívvel, és külön kötött Assitance szolgáltatással – hozzáteszem, jövőre sok biztosítónál már nem is kötnek erre az autóra ilyet, és a szerelővel sem kell folyton időpontot egyeztetni, ráadásul 5 év (Toyota) vagy 7 (Kia) év garanciát is biztosítanak hozzá, ami szintén nem mindegy. Nyilván Cascót is kötök rá, ami új költségelem, de azért egyrészt kötelező, másrészt elég fontos és meg is éri.
Mit gondolsz a fentiekről?
A felvetés érdekes, és kérdés eldöntéséhez már készült kalkulátor is. A levélben leírt helyzet némileg speciális. Sok használt autóm volt már, és soha nem volt velük bajom, eltekintve néhány olyan példánytól, amit kereskedőktől vettem. Ezek mindig külföldről behozott, agyonhajtott, és valami rejtett hibával rendelkező autók voltak, visszatekert számlálóval. Az egyiknek vezérműlánc-szakadása lett két napon belül, a másiknak az automata váltója volt rossz, csak egy trükkel ezt elfedték a vásárlás pillanatában.
Új autó vagy használt? Számold ki!
Adunk néhány támpontot, utána viszont őszintének kell lenned magadhoz, hogy megtudd, melyik választás tökéletes a számodra.
Meg is fogadtam, hogy egyrészt soha többé nem veszek használt autót kereskedőtől, másrészt nem veszek külföldről behozott használt autót, inkább idehaza újonnan vett autót veszek drágábban, aminek ismert és igazolt az előélete.
A kereskedők védelmében annyit tennék a fentiekhez, hogy azóta találkoztam olyan kereskedővel, akitől mernék használt autót venni, de ez azért inkább a kisebbség. Sajnos sok kereskedő olyan autót hoz be, amit kint nagyon olcsón meg tud venni (nyilvánvalóan okkal), és nagy haszonnal tovább tud adni egy magyar vevőnek, akár a hiba eltitkolásával, akár óratekeréssel. A garanciavállalásról pedig annyit, hogy nem egy autókereskedő gyorsabban cserélgeti a cégét, mint más ember a zokniját. Amikor a fenti esetekben is visszamentünk, hogy azért valamit álljon a javításból, mindegyik kiröhögött, és mondták, nyugodtan pereljünk, mire a bíróság elé kerül az ügy, neki már a hatodik cége lesz addigra.
Szerintem Csaba is egy ilyen autót fogott ki, vagyis a hibák tömkelege kevésbé a Touran általános hibájával, mint inkább a kiválasztott példány hányattatott sorsával magyarázható. A német sem hülye, csak akkor vesz dízelt, ha nagyon sokat megy vele, és a nagyon sok egészen más kategória ott, mint itthon. Egy tizenkét éves ottani dízelautóban gyakran 300-400 ezer kilométer van már.
Az előző autómat nyolcévesen vettem 130 ezer kilométerrel, természetesen szakszervizben átvizsgálva, öt évig használtam. Ez idő alatt volt összesen 60 ezer forint szervizszámlám a szokásos dolgokon (olaj, fékbetét) túl.
Én nem félnék egy ismert előéletű használt autótól, még ha nem is vennék ilyen távokra tizenkét éves autót, főleg nem dízelt, 300 ezres futásteljesítménnyel. A második pont, hogy mivel Csaba heavy user, szerintem neki ezért nem való egy ennyire öreg autó. Egy 12-14 éves autó annak megfelelő, aki legfeljebb évi 10-12 ezer kilométert megy, azt is főleg csak városban, helyben.
Költségek
Csaba elfelejti az új autó értékvesztését. Bár nem derül ki a levélből, milyen lízingre gondolt. Ez mindegy is, mert ő évente mintegy 30-35 ezer kilométert tesz az autójába, ez 5 év alatt 150-175 ezer kilométer. Az pedig nagyon komoly értékvesztést jelent. Az általa említett hétüléses Toyota Verso újonnan 7,5-8,5 millió forint, a Hasznaltauto.hu-n ezek az autók ötévesen, 150 ezer kilométerrel 3,2-3,5 millió forintért mennek. Ez bizony évi egymilliós értékvesztés.

Ehhez képest már aprópénz a lízing költsége a maga éves 150-250 ezer forintjával. Tehát az újabb autó havonta 100 ezer forintba fog kerülni az egyéb költségeken túl. Visszatérve az előzőkre, szerintem nem általános, hogy egy használt autó szervizelésére havi ötvenezret kellene költeni, ez inkább Csaba balszerencséje, mint az átlagos tapasztalat.
Csaba helyében ilyen futásteljesítmény mellett egy ellenőrzött előéletű három-négy éves autót keresnék, vagy megbarátkoznék a gondolattal, hogy havi 100 ezret bukok az új autó tartásán. Semmi baj az új autóval, ha keresel annyit, hogy ki tudod fizetni az autó fenntartási költségeit. A gond általában abból adódik, hogy a legtöbb ember úgy tart autót, hogy ezt valójában nem is engedhetné meg magának.
Érdemes elolvasni újra az erről szóló cikket.
Csabának érdemes lenne használni a fentebb belinkelt kalkulátort, és eldönteni, mennyit ér meg neki az új(abb) autó nagyobb üzembiztonsága és biztonsága, esetleg nagyobb kényelme. Ha olyan havi plusz kiadás jön ki, amennyit neki megér egy új autó nagyobb kényelme vagy menetbiztonsága, érdemes új autót választania.
Én is elővettem ezt a kalkulátort, mert kíváncsi voltam a költségekre. Kiderült, hogy Csaba havonta mintegy 210-230 ezer forintot költene egy új autóval arra, hogy munkába járjon vele negyven kilométerről. Nem tudom, hogy mennyit keres, de azt igen, hogy a lakhelyéről jó és gyors a vonatközlekedés Kelenföldre (negyedóránként jár a vonat, és huszonpár perc az út, a költsége 650 forint), és reggelente általában a budaörsi Tescóig ér a dugó az M1-M7-esen.
Én biztos nem vállalnám minden reggel, hogy autóval járjak dolgozni onnan, ahol Csaba lakik. Még akkor sem tenném, ha havonta nekem fizetnének ezért 210-230 ezret, és nem én azért ugyanennyit, hogy idegbajt kaphassak minden reggel. De ez abszolút az ő dolga, csak hát a véleményemre volt kíváncsi, ugye. Ha nem autóval járna dolgozni, így az évente megtett kilométereinek száma lefeleződne-harmadolódna, akkor egy keveset futott, de nem feltétlenül fiatal, benzines autóval is tökéletesen elégedett lenne.
A szerző a Kiszámoló pénzügyi tanácsadó blog szerkesztője.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
