Használt autót a Facebook-hirdetésből? Csalók!
Akinek volt már dolga a Marketplace-szel tudja, hogy a Facebook egyelőre nem túl erős az apróhirdetési vonalon. Ez még változhat, de rengetegen vannak, akik sima bejegyzésekben kínálnak használt autókat közvetlenül, vagy egy másik weboldal linkje alatt. Az MS Trading nevű "cég" rengeteg ajánlata, és persze maga a honlap, amely ezer sebből vérzik, teljesen kamu, de ha a mélyére túrunk, egy komplett iparág nyomaira bukkanunk. Honlapokat gyártanak kifejezetten sorozatcsalásokhoz, és pénzért hirdetik a nem létező autókat a Facebookon.
Szabolcs gyorsan dolgozik, rengeteg módszerrel képes kipukkasztani a netes csalásokat, hisz ez a munkája. Érthető okokból álnéven nevezem őt és nem ez az első eset amikor őt kertem meg, hogy ellenőrizze egy gyanús honlap hátterét, a regisztráció körülményeit, illetve azt, hogy ki lehet a háttérben.
Az MS Cars Trading Ltd. ügye eltér az eddigiektől. Olvasónk, a korábbi finn kardiológusos esetből ismert Péter hívta rá fel a figyelmem. Azért írt nekik, mert a Facebookon észrevett néhány fizetett posztot a hírfolyamában. Ezekre kattintva először egy frissen létrehozott, kevesek által követett profilra, majd a cég honlapjára jutott és felvette velük a kapcsolatot. A profilokból legalább hat-hét működött párhuzamosan és egyiknek sem volt 50-60-nál több követője és kizárólag azokon a posztokon voltak lájkok, melyeket a Facebook-hirdetésekhez használtak.

Az MS Trading saját honlapján hosszan írnak arról, hogy a cég bankokkal, lízingcégekkel és hitelintézetekkel áll kapcsolatban, ügyfeleik egykori autóit árusítja, miután azok nem fizettek vagy átültek egy újabba. Ez eddig hihetőnek tűnik, bár furcsa, hogy a honlapon sehol nem írják le a partnerek nevét és jóllehet arra hivatkoznak, hogy Európa-szerte több raktáruk is van, csupán a lutoni, vagyis Nagy-Britanniában található központ címét adják meg, valamint egy e-mail címet és egy telefonszámot. Egy ipari park található ezen a címen, tehát ezúttal nem sokra megyünk a Street view nyomogatásával.
Ahogy néhány hónapja, az azóta lekapcsolt Listonscars esetében láttuk, az MS honlapján is több száz használt autó hirdetése szerepel. Audik, BMW-k, néhány Fiat, sok Ford, sőt, Jaguar és Volvók. Többségükön nincs rendszám, amin pedig van, az belga, holland, illetve akad néhány svéd is. Furcsa módon egy brit sincs, pedig azt gondolnám, egy ottani központú autós céghez biztosan beesnek helyi példányok is.
Péter csalilevelére hamar megérkezett a válasz a kiszemelt 2014-es Volkswagen Golf VII 1,6 TDI Highline-nal kapcsolatban. Bár a hirdetésben szereplő autó rendszáma belga, a levélben azt írják, holland tulajtól származik. Hosszan ecsetelik, hogy a Golf tökéletes állapotban van, szerviztörténete ismert, és ha Péter azonnal megvásárolja, mindössze 5900 eurót kell fizetnie, illetve a szállítási költséget. Ha nem, később elárverezik, de ezen már csak kereskedők vehetnek részt.
A szállítási költség attól függ, mennyit kell utaznia az autónak a lengyelországi Wroclawból Péter otthonáig, merthogy az autót nem Hollandiában, nem Belgiumban és még csak nem is a brit központban tárolják. Ez eddig logisztikai csőd, de a levél viszonylag logikus annak, aki nem tudja, hogy egy ilyen Golf kevesebb mint 100 ezer kilométer futásteljesítménnyel valójában inkább 12 ezer euróba kerül. Ennél olcsóbbat nem találtam a mobilén.
Az oldalon szereplő összes autó ára hasonlóan viszonyul a realitáshoz, mint ahogy az is inkább Andersen világában elképzelhető, hogy egy cég elküld bárkinek egy használt autót, és vállalja, hogy ha nem tetszik, néhány napon belül ingyen elszállítja, az illető pedig visszakapja az pénzét. Túlságosan ismerős, de nézzük, mire jutott Szabolcs néhány célirányos kereséssel.
Az MS Tradinget a bemutatkozó szöveg szerint 2014-ben alapították, de a honlaphoz tartozó domént csak idén, november 7-én regisztrálták. Ha valaki Németországból nyitja meg, azonnal átdobja a brit Autotraderre, vagyis egy legális hirdetési oldalra. Miután Szabolcs becsapta az IP-cím azonosító funkciót, már simán meg tudta nyitni az MS oldalát Németországból is. Gyanítható, hogy ha valaki Nagy-Britanniából próbálkozna, ugyanezt tapasztalná, de tegyen egy próbát, aki onnan olvas minket.
A MS Trading oldal üzemeltetői nem most kezdték. A honlapon olvasható About us, vagyis a bemutató rész a CWSL Trading nevű korábbi próbálkozásból mentették át, a How it works menüpont, mely egyébként a vásárlás menetéről szól a szintén kortárs HPS Enterprises oldalé volt eredetileg. Ezek nem elérhetők. Néhány napja én is írtam egy levelet az MS Tradingnek. Azt szerettem volna megtudni, van-e biztosításuk, illetve milyen egyéb módon garantálják, hogy kapok autót a pénzemért. A válasz tizennégy percet váratott magára. Egy bizonyos D. Taylor azt írta, megérti az aggodalmamat, de biztosíthat afelől, hogy az MS Trading Európa egyik legnagyobb flottaautó-eladással foglalkozó cége, melyet 2014-ben alapítottak.
Leveléhez csatolt két üres adásvételi szerződést, és ígérte, hogy beszél a főnökével, így talán elektronikus másolatot is kaphatok majd a szerződés kitöltött, aláírt és lepecsételt példányáról, ha végül veszek tőlük autót. Addig ellenőrizhetem őket a brit cégnyilvántartásban a levélben szereplő cégjegyzékszám segítségével. Ez egyébként szerepel a fickó aláírása után is. Így is lett, a cég valóban szerepel a nyilvántartásban, de csak ott, mert egyébként semmilyen nyoma a weben, mármint a fórumbejegyzéseken kívül, melyekben ketten magasztalják a szolgáltatásait. Egy 2014-óta létező európai szintű céget. Ketten.
A honlapon animált formában váltogatják egymást a korábbi kedves ügyfelek elégedett üzenetei. Ezek közül ezt:
"I am over the moon with my Audi A3 from HPS Enterprises. The advert for the car I purchased was a true reflection of the car itself & well presented. All of the relevant paperwork was sorted out for us quickly. I have been very happy with my choice."
illetve ezt
"This business can give you a car with a honest price and many other benefits include 1 Year Warranty and 5 Days trial. This all was included to the sailing price well done and thank you so much for such a good service and a quality car. The car was exactly as described."


Megetettem a Google-lal, és csodák-csodája, ismét a HPS Enterprises Ltd. nyomaira bukkantam, sőt, Szabolcs előásta a korábban lelőtt honlap nyitóoldalát is, amely a logó kivételével pontosan ugyanaz, mint az MS Tradingé. Ezután választottam egy BMW 520d-t, és elkezdtem végignézni a halott honlap hirdetési fotóit. Ott volt köztük ez az autó is.
Újabb levélváltás az aggályaimról, és félórán belül megkaptam a magyarázatot a nagy rejtélyre: azért lehetséges, hogy az autó hirdetése több helyen is felbukkan, mert valójában négy céget üzemeltetnek. Bizonyos országokban az egyik felel meg a helyi szabályozásnak, máshol a másik.
Ahogy a HPS nevére keresgéltem, eljutottam a The Honest John nevű autós fórumra, ahol az egyik topikban éppen arról diskuráltak, hogy szabad-e autót vásárolni ettől a cégtől. Október 19-én szólt hozzá Stuart Masson, aki a The Car Expert nevű, szintén ismert autós tanácsadó portál alapító-szerkesztője. Azt írja, őket és az Honest Johnt is többször klónozták már ebben az évben, és az URL-ben egy-egy betűt megváltoztatva hoztak létre hasonló oldalakat a csalók kifejezetten azért, hogy olyan fórumbejegyzéseket szórjanak az internetre, amelyek hitelesítik a küldd a pénzt-küldjük az autót kereskedelmi modellt.
Szabolcs is levelezett az MS Tradinggel, így derült ki, hogy két notebookról nézik a leveleket, pontosabban a csaliként bennük elhelyezett linkre ezekről kattintottak egy varsói és egy manchesteri szerveren keresztül.
Miért jó nekünk, hogy mindezt tudjuk? Mert így abban is biztosak lehetünk, hogy ha akár az éppen aktuális honlap szövegrészeire indítunk keresést a Google-ön, akár a fotók némelyikével próbáljuk meg ugyanezt, hamarosan eljutunk egy-egy régi honlap maradványaihoz, vagy éppen olyan fórumbejegyzésekhez, melyekben brit és francia autóvásárlók próbálják megmenteni egymást. Mindez módszertanában végtelenszer ismétlődik, ahogy elhullanak a régi honlapok és kikel a tojásból egy-egy újabb.
Az egészben számomra az a leghátborzongatóbb, ahogy a Facebook viszonyul a hirdetési linkek megosztására létrehozott kamuprofilokhoz: sehogy. Meg sem próbálják beterelni ezeket a Market Place nevű, kicsit sánta, de azért adekvát piactérre, nem is kapcsolják le a profilokat. Így viszont az is evidens, miként kerül naponta rengeteg ember szeme elé egy-egy ilyen autópiaci fekete lyuk. A profilokban megosztott ál-hirdetéseket megtolják pénzzel, és azokra célozzák (targetálják) mindet, akik amúgy is gyakran kattintanak autós témákra.
A HPS Enterprises vásárlói visszajelzései közt találtam meg Ms. Hanna véleményét, aki ugyancsak nagyon elégedett volt a szolgáltatással. Fájdalom, hogy a helyi szabályozás miatt önök ezt a honlapot Magyarországról nem tudják megnyitni, így csak annyit tehetünk, hogy megkérjük Hannát vagy az ismerőseit, hogy jelentkezzenek, ha valóban vettek féláron autót ettől a nagyszerű cégtől. Ha jelentkezik, és tényleg volt üzlet, hajlamosak leszünk elhinni, hogy létezik a szuper olcsó banki visszavett autó. Addig inkább csalási kísérletre gyanakszunk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
