Akarsz keresni egy kis pénzt? És költeni?

Közélet: Hétvégén tullni börze, Bécs mellett!

2019.05.15. 16:57 Módosítva: 2019.05.15. 23:10

Ha van eladni valód, szerintem hagyd a Jófogást. Ha viszket a pénztárcád, akkor is. Hétvégén Tulln.

Visszaszoktam a tullni börzére. Tulln volt az első, amire kijutottam még valamikor a kilencvenes évek közepén, s a hasonló magyar rendezvényekhez olyannak tűnt, mint amikor az ember a sarki kifőzde helyett elkezd étterembe járni. A választék, a méretek, a rendezettség, a mindenhezmindenvan-érzése mellbevágott – ahogy az árak is. Hamar rájöttem – ha olyan csávó vagyok, aki elszakadt a Pannónia-Zsiguli-MZ-Trabant-vonaltól, akkor egy ilyen nyugati börzén kábé ezerszeres az esélye annak, hogy bármit megtaláljak a vasaimhoz.

Más kérdés, hogy a megfelelő csillagok együttállása esetén, ha otthon megtalálom a Puch DS50-kerékagyakból, letört Honda CB125-kormánykapcsolókból és berozsdállt román satukból álló gazban az ötlevelű lóherét, azaz az Alfámhoz való indexburát (hiszen a normál standokon, ahol szép cuccok vannak, 90%-ban szoci dolgokat árulnak, azokon tehát semmi keresnivalóm), akkor az Magyarországon szinte biztosan olcsóbb. De csak szinte. Az a baj, hogy ha azt az utat választom, akkor az egész életem csodavárásból áll majd.

Még később rájöttem arra is: hiába tölt meg hatalmas hangárokat, hiába óriási a szabad területe, Tulln nyugati mércével azért csak egy kicsi börze. Kijutottam ugyanis Münchenbe, aztán Imolába, majd Essenbe és Párizsba is. München, az még csak hagyján, az nem sokkal nagyobb, mint az osztrákok fő börzéje, de a többinek a farzsebében elfér Tulln. Csakhogy ott még kell számolni egy jó 20-50 százalékos az árugrással a Tullnihoz képest is felfelé, ami tényleg olyanná teszi azokat a rendezvényeket, mintha a kirakat üvegén át szeretnénk megenni a pontyot ebédre. Éhes maradsz, na. Ha pedig kicsit mégis falatozgatsz, kifosztottan térsz haza.

Hát ezért tértem vissza a teljes nevén Oldtimer Messe Tulln nevű veteránbörzére az elmúlt években. Tulln ugyanis az egészséges középszer a magamfajtának alig valamit kínáló magyar és a hozzánk képest milliomos nyugatiak pénztárcájához méretezett Essen, Párizs és sajnos mostanában Imola szintjéhez is képest. Tullnban azért nem a csodavárás kategóriája, ha valami közepesen érdekes veteránhoz alkatrész kell, bár jó eséllyel a listád fele-háromnegyede lesz csak kipipálva, mire hazatérsz, nem pedig a 80-90, mint egy rendes, nagy nyugati börzén. Viszont jó eséllyel sokkal kevesebbet költesz, kevesebbet utazol, ott, a helyszínen se koptatod térdig a lábadat a gyaloglással, s ha ügyes vagy, egy nap alatt megúszod oda-vissza az utat.

Szóval Tullnban elviselhetőek az árak, akad választék, s van két bazi nagy parkoló, tele veteránokkal, illetve egy belső szabadpiac, ahol, ha jól látom, évről-évre egyre több a magyar, és úgy hallom, adnak is el dolgokat. Márpedig ha összevetem, nekem micsoda szervezés volt Essenbe elvinni a Pontont, micsoda pokoli áron mérték ott a helyet, és ha nem adom el az autót, mekkora bődületes bukás lett volna belőle, ahhoz képest a Bécstől alig negyven kilométerre eső Tulln szinte budapesti börzének tűnik. Győrinek szinte tökéletesen elmegy.

Márpedig a szorzók valahogy így néznek ki: ha egy autót jó eséllyel el tudsz adni németként 100 egységért Németországban, akkor ugyanazt magyarként, Magyarországon 70 egységért sikerül (akár egy honfitársadnak, akár egy németnek, ha megtalálja a hirdetésedet) értékesíteni, de ha eljutsz Tullnig, akkor már jó eséllyel meglesz a 85 egység is. Ez pedig minimális befektetésért óriási előrelépés. Egy próbát megér, és ha nem megy el, akkor volt egy jó napod. A dráma elmarad.

Volt persze néhány év, amikor a szabad területek egy részére újabb hangárokat építettek, s ezzel egy időben megemelték a helyárakat – na, akkor sok érdekes kis árus eltűnt Tullnból. Akkor megfordult a fejemben, hogy vissza kéne szokni Münchenbe, vagy egyszer Imola helyett elmenni Mannheimbe. De ezt az áldatlan helyzetet azóta szerencsére azóta orvosolták, az eladók megint megtöltik a placcokat – igaz, most már némiképp többen laknak közülük fedél alatt, mint előtte.

Kapcsolódó
Álmodozók, szerencsehuszárok, meg a profik

Álmodozók, szerencsehuszárok, meg a profik

Mégis, ki adna ezért a Passatért 4 millát? Egy próbát azért megért… Körülnéztünk Európa legnagyobb veterános börzéjén.

Ha pedig már kicsetreszelted, szétkarosszériaelemezted, rommá autóeladtad (-vetted) magad és megfáradtál kicsit, netán a jóféle barna üveges osztrák bambi is fejen kólintott, s már nem vágysz kereskedői babérokra, nos, olyankor mindig találsz Tullban olyan látnivalót, ami előtt simán a fenekére versz még pár órának, úgy, hogy észre se veszed. Idén is lesz jó néhány speciálkiállítás, és ezek mindig tartogatnak meglepő tételeket a csupán csak nettó pusztán vágykeltőek mellett. Mik is a most, 18-19-i kiállításon szpotfénybe kerülő kiállítási témák?

– 100 éves a Citroën (3-as és 6-os csarnok)
- 60 éves a Mini (10-es csarnok)
- 60 éves a Steyr-Puch Haflinger (6-os csarnok)
- 60 éves a BMW 700 (5-ös csarnok)
- 60 éves az MG Magnette (6-os csarnok)
- 60 éves a Rover P4 (5-ös csarnok)
- A Mazda 50 éve Ausztriában (6-os csarnok)
- 50 éves a Ford Capri (4-es csarnok)
- 40 éves a Lancia Delta (6-os csarnok)
- Történelmi autók régi filmekből (3-as csarnok)
- Antonov repülőmotor-indítás a szabad területen.

Gyere te is, ne mondd, hogy nem szóltam. Vár a 85 ezer négyzetméter, a 7000 autós parkoló, a pénzedre szomjazó kereskedők, avagy pont ellenkezőleg, az autódra-motorodra-csereszeidre éhes, eurós vevők hada.

Ha oldtimerrel érkezel, külön parkolóban kapsz helyet – önmagában az is megér egy pár órás nézelődést. Én ott leszek, ahogy tavaly is ott voltam, és ahogy majd jövőre is ott leszek.

Az oldalról ajánljuk

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

2 órája
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22