Ezért a műszaki vizsgáért börtön jár
Nagyon úgy tűnik, hogy hiába indult el az év elején az állami Jármű Szolgáltatási Platform, ez nem szorítja vissza a csalós műszaki vizsgákat. Hiába lehet megnézni például ennek a Daewoo Ticónak az adatait, hiába egyértelmű, hogy csak úgy kaphatta meg a következő pecsétet a forgalmijába, ha nem kapjuk meg ezeket a fotókat és videókat, talán csak egy balesetben derült volna ki, hogy aki átengedte, csalt.
A négy évnél idősebb autókat kétévente kell műszaki vizsgára vinni. Itt ellenőrzik a fékek működését, a lengéscsillapítók állapotát, a futómű alkatrészeinek épségét és lógásmentességét, illetve az összes lámpát. A karosszéria állapota is fontos, és tényleg nem csak azt nézik meg, hogy nem rohadt-e át az ajtó oldala, hanem azt is, hogy a karosszéria főtartó elemei nem rozsdásodnak-e. Itt egy pici felületi korrózió még belefér, a nagyobb rozsdával viszont bukik az autó. Mindez elmélet, a gyakorlat valami egészen más.
Az időszaki műszaki vizsgákat évek óta magánkézben lévő vizsgaállomásokon végzik. Az összes vizsgaállás be van kamerázva, sőt, a vizsgáztatáshoz használt szoftver működését, így magát a folyamatot bármikor leállíthatja a közlekedési hatóság, ha úgy látják, hogy valami nem stimmel. Ha egy vizsgabiztos stiklizik, mondjuk átengedi a nem megfelelő autót, felfüggeszthetik, vagy elvehetik a vizsgaengedélyét, sőt, magát a helyet is bezárathatja a hatóság, de ez azért nem mindennapos.
Hogy pontosan melyik minisztériumhoz tartozik most a terület, azt nehéz követni. Én az Innovációs és Technológiai Minisztériumra tippelek, de ideírom a Belügyminisztérium és a Miniszterelnökség nevét is, hátha bekerül a cikk a sajtófigyelésbe, odatolják a megfelelő elvtárs orra alá, és egy másik, aki döntést hozhat, váratlanul dolgozni kezd.
Az ugyanis klasszikus válságjelenség, amikor az állami vizsgahelyeken, ahol a kintről hozott használt, valamint az összes új autót vizsgáztatják, jelenleg két hónapot kell várni egy időpontra, eközben pedig egy tetszőleges magánkézben lévő több állomáson úgy csúsznak át a roncsautók, mint ez itt.
A képeken egy 1996-os Daewoo Tico látható. Ez egy dél-koreai miniautó, amely főként a Suzuki Alto nevű nyolcvanas évekbeli Kei carra épült, persze nyolcszáz köbcentis, tehát az előképénél nagyobb és erősebb motorral, illetve más módosításokkal. Az autót itthon is árusították és egészen 2001-ig zúgtak a gépsorok az újabb Ticók alatt Romániában, Lengyelországban és Üzbegisztánban.
Ez az 1996-os autó itthon került először forgalomba, és abban az időszakban ameddig a Jármű Szolgáltatási Platform vissza tudja követni a történetét, kétévente mindig le is vizsgáztatták. A kérdés csupán annyi: hogyan? Ha megnézzük a 2017-es vizsgafotókat az állami rendszerben, láthatjuk, hogy akkoriban elég megviselt volt a fényezés, arról viszont nincsenek képek, hogy milyen volt az autó padlólemeze, vagy a fékek, illetve a futómű. Engem például kevésbé érdekel a mattulás és a rozsdapöttyök a Tico héján, hiszen nem ettől fog lefordulni az útról, hanem azok miatt a hibák miatt, melyekről tegnap kaptunk fotókat és videót egy autószerviztől, ahol pár napja jelent meg az autó, mert a tulaj panasza szerint ropog a féltengely a kanyarban.
A Daewoo kormányösszekötőinek kontraanyáit kézzel el lehetett tekerni, nem voltak meghúzva. Az első gólyalábak szétrohadva ahol a kerékagyhoz csatlakoznak, az első úszó féknyergek be vannak állva, a jobb oldaliból hiányzik az alsó rögzítőcsavar. A betétek jól láthatóan félrekoptak és a tárcsák is nagyon vállasak. A bal első kerékcsapágy szintén rossz, sőt életveszélyes volt. A nekünk levelet író szerelő szerint a kereket a féktárcsa és a féltengely tartotta a helyén.
A Tico kormányoszlopa szintén elképesztően lóg, de annyira, hogy ha valaki a vizsgán felemelte volna az autót, és akár csak egyszer végigvitte volna a kormányt a két végállás közt, biztosan megdöbbent volna a lötyögésen és a morgó hangon, majd megbuktatta volna az életveszélyes roncsot.
Csakhogy ez az autó úgy kapott műszakit 2021-ig, hogy nem emelték fel, nem másztak alá, nem mérték meg a fékhatást, nem ellenőrizték a létfontosságú, a biztonság szempontjából lényeges szerkezeti elemeit, sőt, a körbefotózáson kívül nem tettek semmit, mielőtt kiengedték a forgalomba. Az ilyesmiért foglalkozáskörében elkövetett veszélyeztetés bűntette miatt szokás eljárást indítani a vizsgabiztossal szemben. Az engedélyét azonnal elveszíti, feltéve, hogy van valaki odafent, a vizsgarendszer tetején, aki legalább utólag ránéz erre a szörnyűségre és visszakeresi, hogy melyik Jóindulatú Józsi engedte ki a forgalomba a Ticót javított fényezéssel, négy új gumival, életveszélyes állapotban.
A roncsként levizsgáztatott autók országa vagyunk. Rengetegen nem értik, miért írtam le mindezt, miért kell a kisembert pingelni, miért nem értem meg, hogy valakinek egy ilyen százezer forintos autó maga a mobilitás. Azt hiszem nem nekik írom a cikkeimet.
Attila minden hibát kijavított az autón, mielőtt visszaadta a gazdájának, de ideszúrom a levele utolsó mondatát, mert én is úgy gondolom, hogy a javítással nem az alapprobléma szűnt meg, csupán az ezúttal egy eleve minimális értékű Ticóban viszontlátott tünete:
"Éltem, dolgoztam a szakmában külföldön is, láttam hogy lehet/kell(ene) csinálni, irtózat, ami ebben az országban megy."
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.