Ezért a műszaki vizsgáért börtön jár

2019.09.06. 06:03

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába indult el az év elején az állami Jármű Szolgáltatási Platform, ez nem szorítja vissza a csalós műszaki vizsgákat. Hiába lehet megnézni például ennek a Daewoo Ticónak az adatait, hiába egyértelmű, hogy csak úgy kaphatta meg a következő pecsétet a forgalmijába, ha nem kapjuk meg ezeket a fotókat és videókat, talán csak egy balesetben derült volna ki, hogy aki átengedte, csalt.

A négy évnél idősebb autókat kétévente kell műszaki vizsgára vinni. Itt ellenőrzik a fékek működését, a lengéscsillapítók állapotát, a futómű alkatrészeinek épségét és lógásmentességét, illetve az összes lámpát. A karosszéria állapota is fontos, és tényleg nem csak azt nézik meg, hogy nem rohadt-e át az ajtó oldala, hanem azt is, hogy a karosszéria főtartó elemei nem rozsdásodnak-e. Itt egy pici felületi korrózió még belefér, a nagyobb rozsdával viszont bukik az autó. Mindez elmélet, a gyakorlat valami egészen más.

Az időszaki műszaki vizsgákat évek óta magánkézben lévő vizsgaállomásokon végzik. Az összes vizsgaállás be van kamerázva, sőt, a vizsgáztatáshoz használt szoftver működését, így magát a folyamatot bármikor leállíthatja a közlekedési hatóság, ha úgy látják, hogy valami nem stimmel. Ha egy vizsgabiztos stiklizik, mondjuk átengedi a nem megfelelő autót, felfüggeszthetik, vagy elvehetik a vizsgaengedélyét, sőt, magát a helyet is bezárathatja a hatóság, de ez azért nem mindennapos. 

Hogy pontosan melyik minisztériumhoz tartozik most a terület, azt nehéz követni. Én az Innovációs és Technológiai Minisztériumra tippelek, de ideírom a Belügyminisztérium és a Miniszterelnökség nevét is, hátha bekerül a cikk a sajtófigyelésbe, odatolják a megfelelő elvtárs orra alá, és egy másik, aki döntést hozhat, váratlanul dolgozni kezd. 

Az ugyanis klasszikus válságjelenség, amikor az állami vizsgahelyeken, ahol a kintről hozott használt, valamint az összes új autót vizsgáztatják, jelenleg két hónapot kell várni egy időpontra, eközben pedig egy tetszőleges magánkézben lévő több állomáson úgy csúsznak át a roncsautók, mint ez itt. 

A képeken egy 1996-os Daewoo Tico látható. Ez egy dél-koreai miniautó, amely főként a Suzuki Alto nevű nyolcvanas évekbeli Kei carra épült, persze nyolcszáz köbcentis, tehát az előképénél nagyobb és erősebb motorral, illetve más módosításokkal. Az autót itthon is árusították és egészen 2001-ig zúgtak a gépsorok az újabb Ticók alatt Romániában, Lengyelországban és Üzbegisztánban. 

Ez az 1996-os autó itthon került először forgalomba, és abban az időszakban ameddig a Jármű Szolgáltatási Platform vissza tudja követni a történetét, kétévente mindig le is vizsgáztatták. A kérdés csupán annyi: hogyan? Ha megnézzük a 2017-es vizsgafotókat az állami rendszerben, láthatjuk, hogy akkoriban elég megviselt volt a fényezés, arról viszont nincsenek képek, hogy milyen volt az autó padlólemeze, vagy a fékek, illetve a futómű. Engem például kevésbé érdekel a mattulás és a rozsdapöttyök a Tico héján, hiszen nem ettől fog lefordulni az útról, hanem azok miatt a hibák miatt, melyekről tegnap kaptunk fotókat és videót egy autószerviztől, ahol pár napja jelent meg az autó, mert a tulaj panasza szerint ropog a féltengely a kanyarban. 

A Daewoo kormányösszekötőinek kontraanyáit kézzel el lehetett tekerni, nem voltak meghúzva. Az első gólyalábak szétrohadva ahol a kerékagyhoz csatlakoznak, az első úszó féknyergek be vannak állva, a jobb oldaliból hiányzik az alsó rögzítőcsavar. A betétek jól láthatóan félrekoptak és a tárcsák is nagyon vállasak. A bal első kerékcsapágy szintén rossz, sőt életveszélyes volt. A nekünk levelet író szerelő szerint a kereket a féktárcsa és a féltengely tartotta a helyén.

A Tico kormányoszlopa szintén elképesztően lóg, de annyira, hogy ha valaki a vizsgán felemelte volna az autót, és akár csak egyszer végigvitte volna a kormányt a két végállás közt, biztosan megdöbbent volna a lötyögésen és a morgó hangon, majd megbuktatta volna az életveszélyes roncsot.

Csakhogy ez az autó úgy kapott műszakit 2021-ig, hogy nem emelték fel, nem másztak alá, nem mérték meg a fékhatást, nem ellenőrizték a létfontosságú, a biztonság szempontjából lényeges szerkezeti elemeit, sőt, a körbefotózáson kívül nem tettek semmit, mielőtt kiengedték a forgalomba. Az ilyesmiért foglalkozáskörében elkövetett veszélyeztetés bűntette miatt szokás eljárást indítani a vizsgabiztossal szemben. Az engedélyét azonnal elveszíti, feltéve, hogy van valaki odafent, a vizsgarendszer tetején, aki legalább utólag ránéz erre a szörnyűségre és visszakeresi, hogy melyik Jóindulatú Józsi engedte ki a forgalomba a Ticót javított fényezéssel, négy új gumival, életveszélyes állapotban. 

A roncsként levizsgáztatott autók országa vagyunk. Rengetegen nem értik, miért írtam le mindezt, miért kell a kisembert pingelni, miért nem értem meg, hogy valakinek egy ilyen százezer forintos autó maga a mobilitás. Azt hiszem nem nekik írom a cikkeimet.  

Attila minden hibát kijavított az autón, mielőtt visszaadta a gazdájának, de ideszúrom a levele utolsó mondatát, mert én is úgy gondolom, hogy a javítással nem az alapprobléma szűnt meg, csupán az ezúttal egy eleve minimális értékű Ticóban viszontlátott tünete: 

"Éltem, dolgoztam a szakmában külföldön is, láttam hogy lehet/kell(ene) csinálni, irtózat, ami ebben az országban megy."

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

15 perce
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22