Ezért a műszaki vizsgáért börtön jár
Nagyon úgy tűnik, hogy hiába indult el az év elején az állami Jármű Szolgáltatási Platform, ez nem szorítja vissza a csalós műszaki vizsgákat. Hiába lehet megnézni például ennek a Daewoo Ticónak az adatait, hiába egyértelmű, hogy csak úgy kaphatta meg a következő pecsétet a forgalmijába, ha nem kapjuk meg ezeket a fotókat és videókat, talán csak egy balesetben derült volna ki, hogy aki átengedte, csalt.
A négy évnél idősebb autókat kétévente kell műszaki vizsgára vinni. Itt ellenőrzik a fékek működését, a lengéscsillapítók állapotát, a futómű alkatrészeinek épségét és lógásmentességét, illetve az összes lámpát. A karosszéria állapota is fontos, és tényleg nem csak azt nézik meg, hogy nem rohadt-e át az ajtó oldala, hanem azt is, hogy a karosszéria főtartó elemei nem rozsdásodnak-e. Itt egy pici felületi korrózió még belefér, a nagyobb rozsdával viszont bukik az autó. Mindez elmélet, a gyakorlat valami egészen más.
Az időszaki műszaki vizsgákat évek óta magánkézben lévő vizsgaállomásokon végzik. Az összes vizsgaállás be van kamerázva, sőt, a vizsgáztatáshoz használt szoftver működését, így magát a folyamatot bármikor leállíthatja a közlekedési hatóság, ha úgy látják, hogy valami nem stimmel. Ha egy vizsgabiztos stiklizik, mondjuk átengedi a nem megfelelő autót, felfüggeszthetik, vagy elvehetik a vizsgaengedélyét, sőt, magát a helyet is bezárathatja a hatóság, de ez azért nem mindennapos.
Hogy pontosan melyik minisztériumhoz tartozik most a terület, azt nehéz követni. Én az Innovációs és Technológiai Minisztériumra tippelek, de ideírom a Belügyminisztérium és a Miniszterelnökség nevét is, hátha bekerül a cikk a sajtófigyelésbe, odatolják a megfelelő elvtárs orra alá, és egy másik, aki döntést hozhat, váratlanul dolgozni kezd.
Az ugyanis klasszikus válságjelenség, amikor az állami vizsgahelyeken, ahol a kintről hozott használt, valamint az összes új autót vizsgáztatják, jelenleg két hónapot kell várni egy időpontra, eközben pedig egy tetszőleges magánkézben lévő több állomáson úgy csúsznak át a roncsautók, mint ez itt.

A képeken egy 1996-os Daewoo Tico látható. Ez egy dél-koreai miniautó, amely főként a Suzuki Alto nevű nyolcvanas évekbeli Kei carra épült, persze nyolcszáz köbcentis, tehát az előképénél nagyobb és erősebb motorral, illetve más módosításokkal. Az autót itthon is árusították és egészen 2001-ig zúgtak a gépsorok az újabb Ticók alatt Romániában, Lengyelországban és Üzbegisztánban.
Ez az 1996-os autó itthon került először forgalomba, és abban az időszakban ameddig a Jármű Szolgáltatási Platform vissza tudja követni a történetét, kétévente mindig le is vizsgáztatták. A kérdés csupán annyi: hogyan? Ha megnézzük a 2017-es vizsgafotókat az állami rendszerben, láthatjuk, hogy akkoriban elég megviselt volt a fényezés, arról viszont nincsenek képek, hogy milyen volt az autó padlólemeze, vagy a fékek, illetve a futómű. Engem például kevésbé érdekel a mattulás és a rozsdapöttyök a Tico héján, hiszen nem ettől fog lefordulni az útról, hanem azok miatt a hibák miatt, melyekről tegnap kaptunk fotókat és videót egy autószerviztől, ahol pár napja jelent meg az autó, mert a tulaj panasza szerint ropog a féltengely a kanyarban.
A Daewoo kormányösszekötőinek kontraanyáit kézzel el lehetett tekerni, nem voltak meghúzva. Az első gólyalábak szétrohadva ahol a kerékagyhoz csatlakoznak, az első úszó féknyergek be vannak állva, a jobb oldaliból hiányzik az alsó rögzítőcsavar. A betétek jól láthatóan félrekoptak és a tárcsák is nagyon vállasak. A bal első kerékcsapágy szintén rossz, sőt életveszélyes volt. A nekünk levelet író szerelő szerint a kereket a féktárcsa és a féltengely tartotta a helyén.

A Tico kormányoszlopa szintén elképesztően lóg, de annyira, hogy ha valaki a vizsgán felemelte volna az autót, és akár csak egyszer végigvitte volna a kormányt a két végállás közt, biztosan megdöbbent volna a lötyögésen és a morgó hangon, majd megbuktatta volna az életveszélyes roncsot.

Csakhogy ez az autó úgy kapott műszakit 2021-ig, hogy nem emelték fel, nem másztak alá, nem mérték meg a fékhatást, nem ellenőrizték a létfontosságú, a biztonság szempontjából lényeges szerkezeti elemeit, sőt, a körbefotózáson kívül nem tettek semmit, mielőtt kiengedték a forgalomba. Az ilyesmiért foglalkozáskörében elkövetett veszélyeztetés bűntette miatt szokás eljárást indítani a vizsgabiztossal szemben. Az engedélyét azonnal elveszíti, feltéve, hogy van valaki odafent, a vizsgarendszer tetején, aki legalább utólag ránéz erre a szörnyűségre és visszakeresi, hogy melyik Jóindulatú Józsi engedte ki a forgalomba a Ticót javított fényezéssel, négy új gumival, életveszélyes állapotban.

A roncsként levizsgáztatott autók országa vagyunk. Rengetegen nem értik, miért írtam le mindezt, miért kell a kisembert pingelni, miért nem értem meg, hogy valakinek egy ilyen százezer forintos autó maga a mobilitás. Azt hiszem nem nekik írom a cikkeimet.
Attila minden hibát kijavított az autón, mielőtt visszaadta a gazdájának, de ideszúrom a levele utolsó mondatát, mert én is úgy gondolom, hogy a javítással nem az alapprobléma szűnt meg, csupán az ezúttal egy eleve minimális értékű Ticóban viszontlátott tünete:
"Éltem, dolgoztam a szakmában külföldön is, láttam hogy lehet/kell(ene) csinálni, irtózat, ami ebben az országban megy."
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
