Ezért halnak ki a vagány kocsik

Szén-dioxid elszámolás az Európai Unió felé

2020.10.29. 06:04

2020-ban már komoly büntetést kell fizetni az Európai Unió felé annak az autógyártónak, amelyik nem tudja a kitűzött CO2-célt teljesíteni. Bár a járvány árnyékában csökkentek az eladások, az adatok szerint bőven csörög majd a kassza, mert a többség belebukott a feladat megoldásába.

A Mokka bemutatásával kapcsolatban dicsekedett el az Opel, hogy 2020 első nyolc hónapjában a PSA csoport egyedüliként teljesítette a kitűzött szén-dioxid-flottaátlagot. Kiderült, hogy a büszkeség forrásául szolgáló kutatást nem maguk végezték, hanem egy komoly, nemzetközi szervezet, amelyik anno fontos szerepet játszott a csaló VW-dízelek lebuktatásában. Az International Council on Clean Transportation (ICCT, kb. A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) a világ minden jelentős közlekedési és szállítmányozási piacán jelen van, és adatok gyűjtésével, illetve feldolgozásával segíti a törvényhozó szervek munkáját a klímaváltozás elleni harcban. Úgyhogy érdemes közelebbről megnézni, mit mutat a madarak röpte és a csillagok állása.

Mielőtt elmerülnénk a számokban, jegyezzük fel, hogy bár az európai piacon évente legalább tízezer autóval szereplő márkák nagy részét lefedi ez a lista, mégsem teljes. Kimaradt például a Honda, a Mitsubishi, a Subaru, a Suzuki, illetve a vaskos büntetésre számító Jaguar Land Rover is. Pedig az ICCT egy másik helyen közli, hogy a fenti táblában nem szereplő cégek háromszázötvenezer autót adtak el a kontinensen 2020 első nyolc hónapjában, ami nagyjából a piac 5%-a. Azt is fontos tudni, hogy az adatgyűjtés sem teljes, pár ország kimaradt, többek között a magyar számok sincsenek ebben benne. Igaz, a kimaradó országok csak az autópiac tíz százalékát teszik ki, tehát következtetések már ennyiből is levonhatók.

Kapcsolódó
Jelentős bírságra számít a Jaguar Land Rover a EU-tól

Jelentős bírságra számít a Jaguar Land Rover a EU-tól

Már biztosan nem hozza a cég a szén-dioxid-kibocsátási előírást, ami egy kisebb vagyonba kerül majd.

A táblázatot alaposan megvizsgálva sokat megtudhatunk arról, hogyan viszonyul az ellenőrzés a valósághoz. Például hiába bizonyosodott be a NEDC mérési metódusról, hogy nem reális, ám mivel az Uniós CO2 szabályzást ez alapján állították össze 2010 előtt, az állítólagos jogbiztonság jegyében nem álltak át a valamivel realistább WLTP-re.

Ennél komolyabb ellentmondás az SC-nek rövidített szuper kreditek szabálya. Eszerint az 50 g/km kibocsátás alatti autók kétszer számítanak, ennek segítségével maximum 7,5 grammal csökkentheti flottaátlagát az ilyeneket eladó márka. Igen ám, csakhogy ebbe jól beszoríthatók azok a plug-in hibridek, amik a valóságban sokkal többet fogyasztanak a katalógusadatnál, mert a tulajdonosok nem állnak meg száz kilométer után újra teletölteni az akksit. Tehát például a 390 lóerős Volvo XC90 T8 Recharge jogosult szuper kreditre, a Toyota Corolla 122 lóerős hibridje viszont nem, pedig tökéletesen egyértelmű, melyik bocsát ki kevesebb szén-dioxidot a valóságban a kettő közül.

Érdekesség, hogy a 12 és 48 voltos lágy hibridek térnyerésének is van köze az elszámoláshoz, alkalmazásukkal ugyanis eco innovációs pontokat lehet gyűjteni, ezt mutatja a táblázat EC oszlopa. Ennél azonban fontosabb tanulság, mennyit számít, ha egy gyártó kidobja a ballasztot, azaz lemond a nagy motorokról és a kihegyezett sportváltozatokról. A PSA ugyanis éppen ezt teszi, és úgy tudta teljesíteni a számára kitűzött célt, hogy a hibrid és elektromos autói csak mostanában érkeztek, tehát talán csak jövőre fogja tudni learatni értük a maximális 7,5 szuper kreditet. De a Volvo is jó példa itt, hiszen pontosan emiatt szabadultak meg az öt- és hathengeres motoroktól, aztán lám, igazuk lett.

A Nissan bezzeg megtartotta a sportkocsikat is, hiszen a Leaf jó 10% az európai flottájukból, sikerével alaposan leszorított a flottaátlag. Bizonyára hasonlóra törekszik a Porsche a Taycannal, ami egyébként idén augusztusban már megelőzte a 911-et, a 718-at és a Panamerát eladásokban, kár, hogy Macanból és Cayenneből három-négyszer annyi ment el. De nem emiatt van bajban a VW csoport, és nem is azért, mert a Bugattival, Audival, Porschéval és Bentley-vel sem tudták magasra feltornászni a célt. Hanem mert a nagy példányszámú modelljeik közé csak most kezdenek szivárogni az elektromos változatok. Vagy ahogy Karotta mondja, a VAG annyit költött a dízel nyomatására, majd a botrány utáni kármentésre, hogy ha engedtek volna a német dölyfből, és azt a pénzt elektromos fejlesztésre fordítják, most ők állnának legelöl.

Érdekes a Mercedes-Benz óriási lemaradása a céltól. Ez borzasztó sok pénzbe fog fájni a stuttgarti óriásnak, hiszen a darabszámaik is jók, augusztusig már négyszáznegyvenezer autót adtak el az EGT országaiban, többet, mint például a Ford. Folyamatosan érkeznek ugyan a PHEV és teljesen elektromos modellek, ám a másik oldalon nem engedték el a sportvonalat, sőt: jószerével még rollerből is készítenek AMG változatot. De ott legalább van pénz lóvéra, igazán nagy bajban az FCA, született Fiat-Chrysler van. A szabályozás lehetőséget ad, hogy amúgy független cégek közösen számoljanak el az Unióval, ezt lépte meg a Toyota-Mazda páros, és ezzel próbálkozik menteni a menthetőt az FCA is. De hiába párjuk a Tesla, így is nagyon csúnya eddig a eredmény. Talán jövőre jobb lesz a helyzet, hiszen befut az 500 e, de nagy kérdés, mihez kezd velük a PSA csoport, miután úgy tűnik, jóváhagyja az EU a két cég egyesülését.

Az Európai Unió egyik fő törekvése, már évtizedek óta, a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorítása. Mivel az emberek és áruk szabad mozgása sohasem látott közúti, vasúti és légi forgalmat generál, ezért e harc egyik fő színtere a közlekedés. Az eszköze pedig a gyártók minél tisztább megoldásokra szorítása, mivel magát a forgalmat nem korlátozhatják. Ez idáig világos és üdvözítő, ám míg mondjuk egy erőmű nagyjából mindig a mérnökök által kiszámolt sávban üzemel, tehát viszonylag jól szabályozható, addig a közlekedésben ott vagyunk mi, egyszerű júzerek, mint teljesen kiszámíthatatlan változók. Talán emiatt van, ami ebből a táblázatból is látszik, hogy nagyon nehéz ezt jól csinálni.

Mert ugyan nem az a cél, hogy túl nagy és túl nehéz, de konnektorba dugható szabadidőautókba kényszerítsék a felhasználókat, ám a szabályozás visszásságai, illetve a piaci hatások együttesen mégis ezt eredményezik. Így miközben a valóban kis fogyasztású egyötös Mazda MX-5 küzd a létjogosultságért, addig a BMW X5 45e szuper kreditre jogosult, mert laborkörülmények között tud 1,7 litert fogyasztani száz kilométerenként. Ami a valóságban inkább 8 liter körül átlagos a Spritmonitor szerint, de lehet nyugodtan tíz felett is. Szóval a jó cél felé mintha nem a megfelelő eszközökkel törekednénk, és akkor még az akkumulátorgyártás környezetromboló hatásairól nem is beszélgettünk.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

3 órája
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Neked ajánlott