Jogerős ítélet a fenyegető audis ügyében
Nem egészen úgy alakultak a dolgok május 27-én, ahogy B. Zoltán elképzelte. Amikor a fehér Audi R8 sportkocsi vezetője az M0-ás autóút és az M3-as autópálya Budapesthez közeli csomópontjához ért, lassítania kellett, mert egy furgon haladt előtte az úton. Ami ezután következett, az klasszikus közúti veszélyeztetésnek minősül még akkor is, ha az audis szerint provokálta őt a furgon vezetője. Az incidensről videófelvétel készült, a rendőrségről a bíróság elé került az ügy, mostanra pedig jogerős ítélet született, amelyből mindenkinek érdemes okulnia.
Az első tanulság ironikus: a Magyarországon legálisan használható autós fedélzeti kamerák terjedésével egyre több olyan videofelvételt láthatunk, amelyek valamilyen hétköznapi szabálytalanságot örökítenek meg. Amikor egy ilyen rossz manőverből baleset lesz, a bíróságok, sőt a biztosító társaságok ügymenetébe is fontos, bár nem döntő bizonyítékként kerül be a fedélzeti videó.
Így történt ez azt követően is, hogy B. Zoltán május 27-én, a reggeli órákban utolért egy dashcammel felszerelt furgont az M0-ás autóút és az M3-as autópálya Budapesthez közeli csomópontján. A furgon túl lassan ment, az Audihoz képest, amely nem is tudta könnyen megelőzni, ezért villogással próbálta meg gyorsításra késztetni. Innen kettéágazik a történet, hiszen a furgonos nem gyorsított és nem is húzódott félre, bár a felvétel szerint ez utóbbira nem is lett volna szabályos lehetősége.
Előállították a rendőrök az M0-son emberkedő audist
Aki nem érti, mi volt a baj a mutatványával, mert "ez egy mindennapos szituáció".
Amikor az Audi R8 vezetője megelégelte a dolgot, a kétfelé ágazó út jobb oldali sávján megelőzte a furgont, ezután többször befékezett előtte, végül ismét mellé hajtott és megpróbálta leszorítani, megállítani a sértett járművét. Mint később, rendőrségi kihallgatása során B. Zoltán elmondta, beszélni akart a furgonossal. A videón egyébként látható, hogy még menet közben szóváltásba is keveredett a két autós, sőt, az Audi gazdája valamilyen igazolványt lobogtatott a nyitott ablakon kihajolva.
Az alábbiakban szó szerint idézzük a Közlekedéstudományi Intézet közlekedésbiztonsági oldalának részletes beszámolójának erre vonatkozó szakaszát. E szerint:
A 43 éves B. Zoltán először nem is nagyon emlékezett a történtekre. Nem tulajdonított jelentőséget az afférnak, a rendőröknek azt mondta, az ilyesmi szinte mindennapos.
Később, mint a történtek után kiadott rendőrségi közleményből kiderült, már elkezdett emlékezni. Rendőrségi kihallgatásán elismerte tettét és sajnálkozását fejezte ki, bár azt azért hozzátette, ahogy szerinte a másik sofőr provokálta őt.
A bíróság első- és másodfokon is 325 ezer forint pénzbírságra ítélte az agresszív audist, akit egy évre eltiltottak a járművezetéstől. Az ítélet jogerős.
Korábban részletes cikkben foglalkoztunk a hasonló, közúti veszélyeztetésnek minősülő közlekedési incidensekkel. Állandó szakértőnk, Dr. Herpy Miklós egy másik büntetőfékezéssel járó eset kapcsán segített megérteni, miért súlyos cselekmény a közúti veszélyeztetés, és pontosan mely szabályokat sérti meg vele az elkövető.
Büntetőfékeztél? Börtön jár érte
A fekete audis olvasónkat fenyegette büntetőfékezéssel az M1-esen. Mire számíthat akit ilyesmiért elkap a rendőrség és miért halálos a leckéztetés?
A KRESZ 27. paragrafusának harmadik bekezdése szerint a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.
Amikor viszont a "büntetőfékezés" szándékos volt, vagyis az R8-as ámokfutó esetére visszatérve, vezetője balesetveszélyes helyzetet akart teremteni, azzal a közúti veszélyeztetés megnevezésű bűncselekményt követhette el. A KRESZ-ben nincs ledudálási és levillogási jog. Dudálni és a fénykürttel villogni csak bizonyos esetekben szabad, például veszélyhelyzetben a többi autósnak jelezve, vagy lakott területen kívül, az előzési szándék jelzésére.
Dr. Herpy Miklós szerint fontos kitétel, hogy mivel menetdinamikai adatokat kell figyelembe venni a közúti veszélyeztetéssel gyanúsítható autósok cselekményének pontos megítéléséhez, hasonló esetben bírója válogatja, hogy milyen ítélet születik.
A Kúria 2015. 51. számú büntetőhatározata fontos lehet a hasonló esetek súlyosságának megítélésében. Ez a határozat egy olyan ügy végén keletkezett, amelyben egy autós ráhúzta a kormányt egy másikra, majd büntetőfékezett, erre az első autó elrántotta a kormányt, elsodort egy mögötte haladó motorost, aki meghalt a balesetben. A büntetőfékező autósra öt év letöltendő börtönt szabott ki a bíróság és további öt évre elvették a jogosítványát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
