Amikor felvettek az Év Autója zsűri tagjai közé, az akkor már tíz éve tag Surányi Péter felhívta a figyelmemet, hogy a kor általános szokásától eltérően a díjjal kapcsolatos utakon nem adnak ajándékot az újságíróknak. Ez tény volt és való, de eredményhirdetés után némelyik győztes márka átadott egy modellt a nyertes típusról. Kövezzenek meg, de én megtartottam őket emlékül. Íme a felhozatal, egy kis ráadással.
Így visszatekintve, az ajándékosztogatás az autós sajtóutakon nem volt egészen korrekt dolog. Még ha csak valami jelentéktelen apróság is volt az, mégis felvethette a megvesztegetés látszatát. És sokszor nem is volt az annyira apróság, emlékszem esetre, amikor mobiltelefonnal vagy hordozható DVD lejátszóval lepte meg a márka az autóbemutatón részt vevő újságírókat. Mivel azonban minden márka így tett, így végül egyetlen márka nem mert kimaradni az osztozkodásból, mindegyik beszállt az össznépi játékba. Így ment ez egészen 2008-ig, amikor a válság ezt is elsöpörte – szerencsére.
Egyetlen fajta sajtóút volt, ahol fel sem merülhetett az ajándékosztogatás, mégpedig az Év Autója díjjal kapcsolatos utak. Az ok szerintem egyértelmű, a korrupciónak még a látszatát is kerülnie kellett és kell ma is a zsűritagoknak. Erre az akkor már évek óta tag Surányi Péter is felhívta a figyelmemet, ennek ellenére mégis mit találtam a legelső Év Autója utamon a szállodai szobám közepén? Egy vadonatúj gurulós bőröndöt. Nem tudtam hova tenni a dolgot, hiszen nem erről volt szó! Hamar kiderült azonban, hogy valami teljesen más áll az ügy hátterében. A szálloda portáján elcserélték a szobámat, a bőrönd egy másik szállóvendégé volt.
Sem akkor, sem máskor nem kaptunk Év Autója úton ajándékot. Illetve volt egy kivétel. Mielőtt a díj átadása a Genfi Autókiállításra helyeződött át, az volt a hagyomány, hogy a nyertes márka külön díjátadó díszvacsorát rendezett a gyár vezérkara és a zsűritagok számára. A vacsora egy teljesen külön szervezett utazás volt, benne a vacsora helyszínére szállítással, szállodai elhelyezéssel, és egy kalap alatt az Év Autója zsűri rendes éves nagygyűlésével, ahol részben elemeztük a választás eseményeit, részben megvitattuk ügyes bajos dolgainkat, például ha kellett, a tisztségviselő választást. (Bizony, az Év Autója komoly szervezet: elnöke, főtitkára, és még zsűribizottsága is van!) A vacsora kapcsán történt meg esetenként, zsűritagságom alatt konkrétan nyolcszor, hogy az adott márka a győztes típus modelljét ajándékozta emlékül a zsűritagoknak.
Én ezt kedves gesztusnak gondoltam. Ha már zsűritag az ember, mégiscsak belefér, hogy egyes győztes autók modelljei emlékeztetőül ott sorakozzanak a polcon. Már amelyik elfér! Pont az első ilyen ajándékozós évben ugyanis akkora modellel leptek meg minket, hogy a hazahozatala is kérdéses volt, pedig a modell az egyik legkisebb méretű Év Autója díjazottat mintázta.
Az illető jármű a 2004-es Év Autója, a Fiat Panda volt, amiről azt találták ki a Fiatnál, hogy nem az egyik, vagy másik nagynevű modellgyártótól rendelnek a zsűritagok számának megfelelő darabot, hanem azt, hogy maguk gyártják le. De nem is csak úgy akárhogy, hanem egy akkor új technológiával, papírlapokból összeragasztott tömbből, lézerrel vágják ki a kisautó makettjét. A művelet sikerült, az eredmény a képeken. És, ha már így belejöttek, pár évvel megismételték a mutatványt. Amikor az új Fiat 500 elnyerte a 2008-as Év Autója díjat, abból is hasonlóképpen faragtak makettet. Csak sokkal kisebbet, és ki is festették!
A legtöbbször a nyertes márka azonban maradt a hagyományos megoldásnál. Így tett a 2007-es Év Autójával, az S-Maxszal a Ford, a 2009-ben győztes Insigniával az Opel, a 2010-es Pólóval a Volkswagen, valamint a 2014-es 308-assal a Peugeot és a 2016-os győztes Astrával ismét az Opel. A 2017-es Év Autója díjat elhódító 3008-ast is bevettem a csapatba, bár az - a vacsorák megszűntével - más úton, a hazai képviseleten keresztül jutott el hozzám. De szerintem így is helye van az összeállításban.
Bár ez utóbbi modellek mindegyike valamely hivatásos modellgyártó terméke, azért némelyik márka megpróbálta személyesebbé tenni. A Peugeot például kis Év Autója emblémát ragasztott a dobozra, míg a Ford egyenesen az S-Max motorháztetejét díszítette fel vele. És még csak nem is elégedett meg ennyivel, hanem külön, egyedi dobozt nyomtatott a modellhez, amit telepakolt Év Autója emblémákkal és a díjat ismertető szöveggel. Az Opel más utat választott a szó szerint egyénre szabáshoz. Az Insignia modelljének talpának oldalára ráírták, melyik zsűritagnak szánták, míg magát a modellt Mark Adams, az Opel vezető formatervezője, az Insignia vonalainak megálmodója látta el kézjegyével.
Desszertként pedig következzen két olyan modell, amelynek eredetije nem lett az Év Autója, sőt, a döntős hetek közé sem jutott be egyik sem. Mindkettőre igaz viszont, hogy egyikük eredetijét sem vezethettem volna, ha nem lettem volna az Év Autója zsűri tagja. Az egyik az Alfa Romeo 8C, amit a Fiat konszern versenypálya-szakaszokból összeállított tesztpályáján, Baloccóban vezethettem, a másik a Lexus LFA, amit a zsámbéki Driving Camp pályáján kergettünk meg Csikóssal, amiről ő meg is emlékezett a Totalcar oldalain. Akkor én még máshol osztottam meg az élményeimet.
Év Autója idén is lesz, pontosabban a 2022-es év díjazottjára februárban kell majd leadni a szavazatokat. Előtte még a hét döntős típust, amelyek már ismertek, de azért itt is felsorolom őket, Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308, Renault Mégane E-Tech Electric, Škoda Enyaq iV, vezetjük Csikóssal Mortefontaine-ben. Ezután pedig már csak a sorba rendezés és a pontozás következik otthoni magányban. Azt végül, hogy melyik kerülhet fel a polcra modellként is, 2022. február 16-án délután három órakor tudjuk meg az érdeklődőkkel együtt mi, zsűritagok is.
Az Év Autója dobogósai
- Amikor az Insignia lenyomta a Golfot
- A Polo meg az Astrát verte. De használtan is az a jobb, amelyik új korában nyerni tudott?
- Démonait űzte a Mondeo, legendát élesztett a Fiat
- A kétezres évek második felének sikeres modelljei ma már észszerű használtak. Vajon van köztük betegágy is?