Mit tanulhatunk Európa legnagyobb városfejlesztéséből?
A stuttgarti főpályaudvar átépítése és föld alá vitele Európa eddigi legnagyobb beruházása, melynek fő célja a város vasúti közlekedésének teljes átszervezése, illetve a felszín felszabadítása, ezáltal a város élhetőbbé tétele. A grandiózus építkezés már a tervezésekor - közel harminc évvel ezelőtt - is komoly ellenállásba ütközött, a befejezés időpontja csúszik, miközben a költségek folyamatosan nőnek. A Stuttgart 21 névre keresztelt projekt pozitív hozadékai mellett számos tanulsággal szolgál az egész világ számára.
A 19. században épült monumentális, városkapuként szolgáló, mára elavult struktúrájú pályaudvarokat Európa-szerte sorban váltják fel a kisebb, de hatékonyabb átmenő állomások, melyek kevesebb vágánnyal is nagyobb kapacitásúak, hiszen a ki- és bejáró vonatok nem keresztezik egymás útját, és ezzel együtt csökkennek a menetidők, illetve kevesebbet kell gyalogolni az átszállások között. Az átépítésre Európa-szerte több megoldás is született Bécstől és Berlintől kezdve Madridon és Barcelonán át Zürichig. Stuttgart annyiban különleges, hogy ott nemcsak az állomást tervezték újra, hanem az odavezető vasútvonalakat is.
Az élhető város
Stuttgart elsők között állt ki a fenntarthatóság mellett, hogy úgy legyen ipari központ, hogy közben a város élhető marad. Ezt a célt nem csak nagy városrendezési projektekkel támogatják, hanem a vállalkozásokat és a magánembereket egyaránt segítik ötletekkel és pénzzel, ha ebbe az irányba fejlesztenének, legyen szó a ház tetejének vagy homlokzatának zöldítéséről vagy egy hátsó kert rendezéséről.
A város szőlőhegyei is ebbe az irányba mutatnak, ahogyan az is, hogy ezeket és a három nagy parkjukat hidakkal kötötték össze, így szinte végig lehet gyalogolni a várost parkokon és zöld területeken keresztül.
Stuttgart zöld törekvései látványosak, és ezek túlmutatnak a területrendezésen, a céljuk, hogy a teljes gazdaság fenntartható legyen - beleértve a kereskedelmet, a fogyasztást, az energiapolitikát és a turizmust is.
Minden kezdet nehéz
Már a 90-es évek legelején felmerült a Stuttgart-Ulm nagysebességű vasút megépítése és ehhez a projekthez kapcsolódva a stuttgarti főpályaudvar átépítése és föld alá vitele. A hivatalosan Bahnprojekt Stuttgart-Ulm elnevezésű óriásprojekt főeleme az, hogy a 17 vágányos stuttgarti fejpályaudvart úgy építik át, hogy az egy nyolcvágányos átmenő pályaudvar legyen a föld alá helyezve. A projektet még bonyolultabbá teszi, hogy több ponton is be kell avatkozni a jelenlegi vágányhálózatba, összesen 60 kilométernyi alagutat kell fúrni a várost határoló hegyekbe, valamint egy teljesen új, nagysebességű vonalat is építenek Ulm felé. Mindezen túl a nyolcvágányos pályaudvar alá és mellé egy-egy S-bahn (városi gyorsvasút) állomást is építenek, és egy plusz vágányt a nemzetközi repülőtér felé. Ez összesen 17 építési helyszínt jelent Stuttgartban, valamint több mint száz hektárnyi építési területet. Azonban, ha elkészül a projekt, majdnem ugyanekkora terület szabadul majd fel. Ekkoriban a teljes projekt költségét 4,8 milliárd márkára becsülték, (körülbelül 2,46 milliárd euró), ez mai árfolyamon nagyjából 910 milliárd (!) forint.

Amikor 1995-ben bemutatták az első terveket a nagyközönségnek, szinte azonnal súlyos kritikákba és erős társadalmi ellenállásba ütközött az óriásprojekt. Az főaggodalmak, miszerint a város teljes feldúlása, a talajvíz beszennyeződése, a magas és később biztosan emelkedő költségek, a kétes előnyök, a város ökokörnyezetének lerombolása és az, hogy az új földalatti állomás kényelmetlenebb lesz és nem lesz képes kiszolgálni az utasforgalmat, nem voltak alaptalanok. Az ekkor kezdődő és máig tartó tüntetések és a projekt elleni megmozdulások, amelyek sokszor erőszakba torkolltak, többször is sikeresen megakasztották az építkezés megkezdését.

A 90-es évek végén kapta meg a beruházás a Stuttgart 21 elnevezést, utalva arra, hogy Stuttgart ezzel a projekttel érkezik meg a 21. századba. Ezen elnevezés kitalálói akkor még nem tudhatták, hogy mire a komplex, több várost is érintő óriásberuházás megvalósul, addigra már combközépig járunk a 21. században.
Egy alternatív javaslat
A hatalmas ellenállásnak köszönhetően a 2000-es évek elején érkezett egy olcsóbb és egyszerűbb, alternatív javaslat a Stuttgart 21 ellenében. Ez lett volna a Koptbahnhof 21, vagyis a K21 projekt. Az ötletgazdák szerint a felszíni 17 vágány hatékonyabban el tudná látni a feladatát, mint a földalatti nyolc. A régi pályaudvart üvegtetővel fednék be, hogy a természetes fény boríthassa be az állomást. Bár az utasoknak többet kellene gyalogolni, mint a Stuttgart 21 esetében, de az építkezés nagyságrendekkel kisebb felfordulással járna, rövidebb idő alatt elkészülne és mindössze 1,2 milliárd euróba, vagyis az eredeti terv költségeinek felébe került volna. A modern, üvegtetős vasútállomás Stuttgart egyik ikonikus épülete lehetett volna.
A fő gond az volt ezzel, hogy átmenő vágányokat nem tartalmazott a terv, így a vonatoknak ugyanúgy irányt kellett volna változtatniuk, mint most. Ráadásul az S-Bahn vonalak megközelítése is nehézkesebb lett volna. A K21 ötlete azonban inspirációt adott a Stuttgart 21-hez is.
Természetes fényt az alagútba!
A projektet vezető Deutsche Bahnnál (DB) úgy gondolták, a rossznyelvek szerint azért, hogy elnyomják a K21 ötletét, le kellene vinni az alagútba a természetes fényt. Ehhez 27, olyan üvegszemet építenek majd, amely 1030 tonna rozsdamentes acélt és 5210 négyzetméter, ötrétegű laminált üvegtáblát tartalmaz. Ezzel alaposan meg is drágították a beruházást, így a tüntetések és az ellenállás újabb lendületet kapott. A 2000-es évek közepére pedig már kijelenthető volt, hogy a közelmúltban nem volt még Németország történetében olyan közéleti történés, ami ennyire megmozgatta volna a közvéleményt. A mai napig beszédtéma.

Ebben az időszakban a beruházásnak már támogatói is akadtak szép számmal, akik szerint ezt a néhány évig tartó felfordulást el lehet viselni, ugyanis az új állomás megépítése után az utasok időnyeresége nemzetgazdasági szinten több millió eurós hasznot hozhat Németországnak. De az sem elhanyagolható tény, hogy Stuttgart belvárosa igen nagy zöld felületet és egy óriási közparkot is kap, ráadásul az építkezés után a közlekedés átszervezésével némileg csökkentik majd a belvárosi autóforgalmat is.

Megkezdődik az építkezés
Mint fentebb látható, igencsak kacifántos úton jutottunk el 2010-ig, amikor is végre elkezdődhetett a Stuttgart 21 projekt, amelynek a befejezését 2020 végére datálták. Az építést a régi pályaudvar bontásával, az új vágánykapcsolatok rámpáinak kiásásával, az útban lévő épületek aládúcolásával, valamint a környező hegyek átfúrásával kezdték meg. Valamelyest a szerencse is a kivitelezők kezére játszott, ugyanis a Stuttgart 21 projekt körüli kérdéseket erősen elnyomta egy másik, igencsak tanulságos megaprojekt és közpénztemető: az új Berlin-Brandenburg (BER) repülőtér megépítése, amelyet ekkoriban kellett volna átadni, hiszen a reptér el is készült. Azonban olyan hiányosságokat tártak fel az ellenőrök a műszaki átvétel során, hogy ezek orvoslása kilenc (!) évet vett igénybe. A közvélemény pedig sokkal inkább erre a fiaskóra figyelt, nem pedig Stuttgartra, ahol így viszonylag zavartalanul megkezdődhetett az építkezés.

A Stuttgart 21 projekt, ettől függetlenül mégis elég gyorsan újra a címlapokra került, ugyanis a DB felügyelőbizottságának elnöke Utz-Hellmuth Felcht bejelentette, hogy a legfrissebb számítások szerint a megaprojekt alaposan megdrágul. A korábbi 2,46 milliárd euró helyett, annak majd kétszeresébe 4,6 milliárd euróba, azaz nagyjából 1702(!) milliárd forintba fog kerülni az építkezés. Miközben a Stuttgart 21 építése elfogyasztott két projektvezetőt is, 2016-ra a költségek tovább emelkedtek, immár 6,3 milliárd euróra, ami már 2331 milliárd forintnak megfelelő összeg. A költségek elszállására a DB többször is magyarázatot adott például, hogy 15 000 tonnás épületet eddig még nem nagyon ástak el 40 méter mélyre, a hegyek átfúrása nem várt nehézségekbe ütközött, vagy hogy a projekthez tartozó három kisebb vasútállomás altalaja sem bizonyult a legszilárdabb közegnek. Ráadásul akadtak más költségemelő tényezők is, többek között a fentebb említett üvegszemek, vagy az építés közben megváltozott környezetvédelmi szabályozások. Ekkor az építkezés befejezését és az első utasok megjelenését a 2020-as menetrendváltásra, azaz 2020 decemberére ígérték.

Még mindig nincs vége
Miközben a Stuttgart 21 újabb két projektvezetőt fogyasztott el, 2021 elejére befedték az új pályaudvart, majd júniusban egy nagyszabású sajtótájékoztatón bejelentették, hogy a vasútállomást 2022 végén megnyitják az utasforgalom részére. De a költségek és az átadás időpontja újra elszállt. Jelenleg ott tartunk, hogy az építés 8,5 millió euróba, azaz nagyjából 3180 milliárd forintba fog kerülni, és leghamarabb 2025 végére készülhet el. Valószínűleg sem ez a végösszeg, sem a dátum nem lesz tartható. A projekt további drágulása várható az egyre magasabb építőanyag-áraknak köszönhetően. Az viszont már bizonyos, hogy a legoptimistább várakozások szerint sem fog megtérülni a beruházás soha az életben, azonban egy 2019-es tanulmány arra mutat rá, hogy a jelenlegi helyzetben a projekt leállítása is súlyos eurómilliárdokba kerülne.
Bár maga a beruházás közvetlenül soha nem fog megtérülni, a német államnak nemzetgazdasági szinten mindenképpen hasznot fog hozni, illetve lesznek nem számszerűsíthető hozadékai, mint egy élhetőbb város hatékonyabb tömegközlekedéssel, felszabadított terekkel és kisebb autóforgalommal.
Utazásunkat a Német Turisztikai Hivatal támogatta a "Feel Good" kampány keretein belül, amely Németországot, mint környezetbarát és fenntartható turisztikai úti célt mutatja be.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődvédelmet kért az elektromos teherautókat gyártó Nikola
2024 első három negyedévében 10-szer akkora veszteséget termeltek, mint amennyi a cég értéke.
- Hírek
Az Ioniq 5 a Hyundai vásárlócsalogató titkos fegyvere
A modell nemcsak a Hyundai váráslói között népszerű, hanem rengeteg új ügyfelet is hoz a koreai márkának.
- Hírek
A Peugeot elképzelte, milyen lenne egy Pikes Peakre épített 504-es
Elég jól néznek ki ahhoz, hogy vágyni lehessen rájuk.
- Közélet
Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra
Ötödük pedig egyáltalán nem akar vagy nem tud autót vásárolni.
- Hírek
Kitiltják a motorokat a Nordschleife nyílt idősávjaiból
A pályafenntartás biztonsági kockázatokra és eltérő menetdinamikai jellemzőkre hivatkozik.
- Hírek
A kínaiak már inkább Xiaomit vesznek Porsche helyett
A különbség oka, hogy a Xiaomi ár-érték arányban egyszerűen jobb ajánlatnak tűnik a kínai vásárlók szemében.
- Égéstér
Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?
140-es autópályák, családtagi oktatás, és persze az új KRESZ oktatási nehézségeiről beszélgetünk Pető Attila Kreszprofesszorral és dr. Szőcs Károllyal.
- Hírek
Nagyon ciki: hamisított márkás hangszórók kerülhettek több kínai Volvóba
A problémát egy ügyfél vette észre.
- Hírek
Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat
A metróbuszok bevezetése helyett találták ki.
- Hírek
Határozatlan ideig Kínában marad az elektromos Mini Cooper és Aceman
Gazdasági okok miatt.
- Hírek
Videó: letarolta a kerítést a Mercivel, aztán jött a gázszivárgás
Dömsödön akadt problémája egy sofőrnek a Mercedesszel. Letarolta a kerítést, és elintézett egy gázcsapot is.
- Szerelem
Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)
Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.
- Hírek
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.
- Hírek
Mindenki örülhet: a Kia EV4-ek is kapnak kamu sebességváltót
De tiltás csak a GT kiadásban lesz.
- Hírek
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.
- Hírek
A Mercedes formatervezője szerint a luxus nem egyenlő a nagy kijelzőkkel
A túlzott hangulatvilágítást sem szereti.
- Gumidoktor
Mi a legnagyobb felni a VW Golf GT-re?
Most 18"-os felni van rajta, ezért szólhat a rendőr?
- Hírek
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.
- Közélet
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.
- Autójogász
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?
- Hírek
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.
- Szerelem
Nagy gyártók elfeledett modelljei
Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.
- Tesztek
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001
Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.
- Magazin
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.
- Hírek
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.
- Sajtóközlemény
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.
- Hírek
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.
- Hírek
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.
