Történetünk főhőse szabad szemmel jól látható összegért vásárolt egy BMW X6-ost egy apró kereskedésből, majd nem sokkal később a saját autójának motorháztetejére fektette a rendőrség. Hogy mi vezetett idáig és ki a felelős az ügyben? Erről beszélgettünk sorozatunk újabb részében dr. Kozma Tamással és dr. Tajti Szabolccsal, a www.karterito.hu jogászaival.
Eleve érdekes körülmények között történt az adásvétel, hiszen a kereskedő egy parkolóban mutatta meg a jól felszerelt, megkímélt, néhány éves autót az ügyfélnek. Emiatt már eleve érdemes lehet gyanút fogni, és legalább leinformálni a céget interneten keresztül, néhány kattintással. Ezen a ponton Tamás megjegyzi, hogy számos telephellyel rendelkező kereskedés is valójában sok-sok, ugyanoda bejelentett egyéni vállalkozást takar, így egy adott kereskedésből megvásárolt autó sem biztosan a telephelyet üzemeltető cég tulajdona, a nepperek sokszor egymásnak tanúzzák le az adásvételi szerződéseket.

Önmagában ezzel sem lenne baj, bár a garanciális igényeket probléma esetén később jóval nehezebb érvényesíteni egy egyéni vállalkozással, vagy egy hárommilliós törzstőkével rendelkező, könnyen beszántható nevenincs kft.-vel szemben. Mivel az autóval látszólag minden rendben volt, így eredetiségvizsgálat után megköttetett az üzlet. Az ügyfél felesége éppen dolgozni indult az autóval, amikor egy szemmel láthatóan célzott (valószínűleg a hatóság fülest kaphatott) közúti ellenőrzés során kiszedték a BMW-ből, majd gyakorlatilag a motorháztetőre fektetve közölték vele, hogy az autó lopott, és azonnal lefoglalják.
Az első perctől kezdve kifejezetten ellenségesek voltak az intézkedő rendőrök, folyamatosan azt éreztették vele, hogy köze van az ügyhöz, és tudja, hogy az autó lopott. Közben a jogászok beléptek a folyamatba, ennek hatására a rendőrök is visszább vettek az agarakból.
Hosszas hercehurca kezdődött, amelynek során kiderült, hogy a BMW-t Olaszországból lopták, majd teljesen más papírokkal hozták be az országba, mintha egy másik uniós tagállamból származna. Közben az olasz casco biztosító bejelentkezett az autóért, akik egyébként jogosan tartottak rá igényt, hiszen a lopáskárt az ottani eredeti károsultnak már kifizették. Minden tiltakozás ellenére (az ügyfél jóhiszeműen, kereskedésből, elvileg ellenőrzött előéletű autót vásárolt itthon) néhány hónappal később végül az autót kiadták az olaszoknak.
Az ügyvédek figyelme eközben az eredetiségvizsgáló állomás felé fordult, hiszen mégiscsak ők adták a nevüket az autó jogi értelemben vett tisztaságához, az eladó céget addigra már kényszertörölték, így itt már esélyük sem volt a vevő pénzének visszaszerzésére. Fontos szabály, hogy a vizsgálat közben nem végezhető roncsolásos eljárás vagy bármilyen olyan művelet, amely az autó állagromlásához vezet. Magyarán nincs festékkapirgálás vagy oldószerrel felületkezelés, csak szemrevételezéssel vizsgálhatják a gépjárműveket. Ráadásul a cégnek nincsen felelőssége, ha szemrevételezéssel nem lehet megállapítani a turpisságot – ez azért egy arcpirítóan pofátlan és röhejes helyzet. Fizetünk valamiért, ami kötelező, ám annak végeredménye egyáltalán nem biztos, és hiba esetén senki nem akar érte felelősséget vállalni.
Mivel az autó hónapokig állt itthon, lehetőség nyílt egy szakértőt felkérni, aki nagy felbontású kamerával végigfényképezte az autót, rétegvastagságot mért, majd megállapította, hogy hozzáértő szemnek igenis észre kellett volna vennie, hogy az autó sáros. A jelölések környékén jóval vastagabb volt a gyárinál a festékréteg, illetve két számjegy is kilógott a sorból az alvázszám esetén, igaz, avatatlan szemnek csupán apró mértékben. Ilyen eltérés viszont a manapság már lézerrel gravírozott, ezredmilliméter pontosságú számsorok esetén igenis fel kell, hogy tűnjön az eredetvizsgán.
Így aztán Tamásék be is perelték az eredetiségvizsgáló állomást, akik azon kívül, hogy szerintük nem volt észlelhető a hamisítás, a legfontosabb ellenérvként arra hivatkoztak, hogy egy pár ezer forintos vizsgálat miatt nehogy már nekik kelljen felelősséget vállalniuk, több mint tízmillió forint értékben (ehhez kell igazán pofa). Ami viszont igazán röhejes, hogy nem is volt alaptalan a védekezésük, a polgári törvénykönyvben van ilyen elv, miszerint ehhez hasonló különbségek esetén lehet kérni a kártérítési kötelezettség mérséklését.
Néhány hónappal az ítélethozatal előtt kijött egy friss legfelsőbb bírósági ítélet egy hasonló ügyben, amit a jogászok meg is hivatkoztak, ennek hatására a bíróság másodfokon teljes mértékben helyt adott a követelésnek. Így végül az eredetvizsgálónak fizetni kellett. A valamelyest happy enddel végződő történet ellenére ne legyünk balekok, ne borítsa mámoros fátyol a szemünket, ha végre megtaláljuk a kiválasztott autót. Igenis legyünk bizalmatlanok, gyanakvóak és körültekintők, mert ellenkező esetben könnyen hasonló módon járhatunk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.
- Szerelem
Nagy gyártók elfeledett modelljei
Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.
- Autójogász
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Hírek
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.
- Magazin
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.
- Tesztek
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001
Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.
- Sajtóközlemény
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.
- Hírek
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.
- Hírek
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.
- Technika
A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.
Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!
- Szerelem
Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)
Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.
- Hírek
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.
- Hírek
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.
- Hírek
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.
- Hírek
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.
- Hírek
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.
- Közélet
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.
- Hírek
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.
- Tesztek
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI
Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.
- Hírek
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
Furcsa megoldásokra is van példa.
- Hírek
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
- Belsőség
Megint drágább lesz autózni
Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Égéstér
Az olcsó és jó Merci létezik
Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.
- Tesztek
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+
Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.
- Hírek
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.
