Történetünk főhőse szabad szemmel jól látható összegért vásárolt egy BMW X6-ost egy apró kereskedésből, majd nem sokkal később a saját autójának motorháztetejére fektette a rendőrség. Hogy mi vezetett idáig és ki a felelős az ügyben? Erről beszélgettünk sorozatunk újabb részében dr. Kozma Tamással és dr. Tajti Szabolccsal, a www.karterito.hu jogászaival.
Eleve érdekes körülmények között történt az adásvétel, hiszen a kereskedő egy parkolóban mutatta meg a jól felszerelt, megkímélt, néhány éves autót az ügyfélnek. Emiatt már eleve érdemes lehet gyanút fogni, és legalább leinformálni a céget interneten keresztül, néhány kattintással. Ezen a ponton Tamás megjegyzi, hogy számos telephellyel rendelkező kereskedés is valójában sok-sok, ugyanoda bejelentett egyéni vállalkozást takar, így egy adott kereskedésből megvásárolt autó sem biztosan a telephelyet üzemeltető cég tulajdona, a nepperek sokszor egymásnak tanúzzák le az adásvételi szerződéseket.

Önmagában ezzel sem lenne baj, bár a garanciális igényeket probléma esetén később jóval nehezebb érvényesíteni egy egyéni vállalkozással, vagy egy hárommilliós törzstőkével rendelkező, könnyen beszántható nevenincs kft.-vel szemben. Mivel az autóval látszólag minden rendben volt, így eredetiségvizsgálat után megköttetett az üzlet. Az ügyfél felesége éppen dolgozni indult az autóval, amikor egy szemmel láthatóan célzott (valószínűleg a hatóság fülest kaphatott) közúti ellenőrzés során kiszedték a BMW-ből, majd gyakorlatilag a motorháztetőre fektetve közölték vele, hogy az autó lopott, és azonnal lefoglalják.
Az első perctől kezdve kifejezetten ellenségesek voltak az intézkedő rendőrök, folyamatosan azt éreztették vele, hogy köze van az ügyhöz, és tudja, hogy az autó lopott. Közben a jogászok beléptek a folyamatba, ennek hatására a rendőrök is visszább vettek az agarakból.
Hosszas hercehurca kezdődött, amelynek során kiderült, hogy a BMW-t Olaszországból lopták, majd teljesen más papírokkal hozták be az országba, mintha egy másik uniós tagállamból származna. Közben az olasz casco biztosító bejelentkezett az autóért, akik egyébként jogosan tartottak rá igényt, hiszen a lopáskárt az ottani eredeti károsultnak már kifizették. Minden tiltakozás ellenére (az ügyfél jóhiszeműen, kereskedésből, elvileg ellenőrzött előéletű autót vásárolt itthon) néhány hónappal később végül az autót kiadták az olaszoknak.
Az ügyvédek figyelme eközben az eredetiségvizsgáló állomás felé fordult, hiszen mégiscsak ők adták a nevüket az autó jogi értelemben vett tisztaságához, az eladó céget addigra már kényszertörölték, így itt már esélyük sem volt a vevő pénzének visszaszerzésére. Fontos szabály, hogy a vizsgálat közben nem végezhető roncsolásos eljárás vagy bármilyen olyan művelet, amely az autó állagromlásához vezet. Magyarán nincs festékkapirgálás vagy oldószerrel felületkezelés, csak szemrevételezéssel vizsgálhatják a gépjárműveket. Ráadásul a cégnek nincsen felelőssége, ha szemrevételezéssel nem lehet megállapítani a turpisságot – ez azért egy arcpirítóan pofátlan és röhejes helyzet. Fizetünk valamiért, ami kötelező, ám annak végeredménye egyáltalán nem biztos, és hiba esetén senki nem akar érte felelősséget vállalni.
Mivel az autó hónapokig állt itthon, lehetőség nyílt egy szakértőt felkérni, aki nagy felbontású kamerával végigfényképezte az autót, rétegvastagságot mért, majd megállapította, hogy hozzáértő szemnek igenis észre kellett volna vennie, hogy az autó sáros. A jelölések környékén jóval vastagabb volt a gyárinál a festékréteg, illetve két számjegy is kilógott a sorból az alvázszám esetén, igaz, avatatlan szemnek csupán apró mértékben. Ilyen eltérés viszont a manapság már lézerrel gravírozott, ezredmilliméter pontosságú számsorok esetén igenis fel kell, hogy tűnjön az eredetvizsgán.
Így aztán Tamásék be is perelték az eredetiségvizsgáló állomást, akik azon kívül, hogy szerintük nem volt észlelhető a hamisítás, a legfontosabb ellenérvként arra hivatkoztak, hogy egy pár ezer forintos vizsgálat miatt nehogy már nekik kelljen felelősséget vállalniuk, több mint tízmillió forint értékben (ehhez kell igazán pofa). Ami viszont igazán röhejes, hogy nem is volt alaptalan a védekezésük, a polgári törvénykönyvben van ilyen elv, miszerint ehhez hasonló különbségek esetén lehet kérni a kártérítési kötelezettség mérséklését.
Néhány hónappal az ítélethozatal előtt kijött egy friss legfelsőbb bírósági ítélet egy hasonló ügyben, amit a jogászok meg is hivatkoztak, ennek hatására a bíróság másodfokon teljes mértékben helyt adott a követelésnek. Így végül az eredetvizsgálónak fizetni kellett. A valamelyest happy enddel végződő történet ellenére ne legyünk balekok, ne borítsa mámoros fátyol a szemünket, ha végre megtaláljuk a kiválasztott autót. Igenis legyünk bizalmatlanok, gyanakvóak és körültekintők, mert ellenkező esetben könnyen hasonló módon járhatunk.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
