Így indulj útnak télen, ha nem akarod kinyírni magad
Szeretünk végletekben gondolkodni, így van ez a téli vezetéssel is. Az egyik tábor azt mondja, a téli gumi a csíráknak való, a másik csoport a közútkezelőre fúj. Pedig van, hogy pont a mazsola ér célba, a nagy arc meg behúz az árokba. Most mi is adunk pár tippet, amelyek a kezdőknek hasznosak, a többieknek ismétlésnek jók lehetnek.
1. Téli felkészítés
A téli felkészítésen jó esetben már mindenki túl is van, aki autóba akar ülni a következő hónapokban. A fagyálló hűtőfolyadék (akár a kúton is megfokolják) és ablakmosó már csak azért is fontos, hogy ne keletkezzen kár a technikában, az aksi ellenőrzésén pedig a reggeli indulás múlhat. Az izzók csekkolása legyen rendszeres, ha például hátul kimegy az egyik, azt másképp nem veszed észre. A gumikról viszont már több a vita, vannak, akik azt mondják, ők simán megoldják nyárival, sokszor őket videózzák le, majd rakják fel a Youtube-ra, amikor nem tudnak elindulni sem egy technikás egyenesben.

A négy évszakos már jó kompromisszum lehet, de ismerni kell a határait. Mint ahogy a téli gumi sem véd meg a hülyeségtől. Mintázatánál és anyagkeverékénél fogva alkalmasabb erre az évszakra, de jégen ez sem tesz csodát. Hóban és hideg, nedves úton, akár latyakban tehet jó szolgálatot leginkább. Tehát az rossz szemlélet, ha valaki azért nem akar téli gumit használni, mert úgyis ritkán esik a hó – taknyos hideg azért gyakrabban van. És nemcsak az évszaknak való megfelelést kell szem előtt tartani: a guminyomást is ellenőrizzük néhány hetente, meg persze elöregedett abroncsokkal se kísérletezzünk.
Szezononként gumit cserélsz? Hülye vagy?!
Nyári-, téli- és négyévszakos gumikat próbáltunk ugyanattól a márkától, télies és nyári körülmények között. Az eredmény minket is meglepett.
Persze idehaza a téli gumi nem kötelező, csak ajánlott, viszont ha külföldre megyünk, nézzünk utána az ottani előírásoknak, és ha kell, hóláncot is pakoljunk.
2. Gyakorlat
Az alábbi mém már évek óta kering az interneten, jelentkezzen bátran, aki az első havazás alkalmával nem látta legalább valamelyik ismerősénél megosztva a közösségi médiában. Nem mondom, hogy alapjaiban egyetértek vele, de minden vicc akkor talál be a legjobban, ha van benne igazság. Mert persze senki nem úgy születik, hogy bekötött szemmel csinálja a scandinavian flicket (lásd: alábbi videó), tehát a téli, havas, síkos úton való vezetést is gyakorolni kell, máshogy nem lehet.

Ugyanakkor jó, ha ilyenkor van mellettünk valaki, aki rutinosabb, és tud tanácsot adni (nem, ez nem egyenlő azzal, hogy minden mozdulatra ordítozik: csináld másképp, ne erre, ne arra, ne azt a pedált, hülye vagy). Sőt, ha egy mód van rá, ne a Sátoraljaújhely-Zalaegerszeg távon akarjunk gyakorolni a szakadó hóesésben. Amúgy igen hasznosak a vezetéstechnikai tréningek, sokszor azok is meglepő tapasztalatokkal gazdagodnak, akik a legnagyobb mellénnyel érkeznek.
3. Tempó
Ez is agyonismételgetett dolog, de a sebességet tényleg igazítsuk az útviszonyokhoz. Lehet, hogy nyáron ugyanazt a kanyart megcsináljuk 80-90 km/h-val, télen, síkos úton viszont könnyen lecsúszunk az ívről. Van, hogy az úttest látszólag tiszta, száraz, mégis hiába tekerjük a kormányt, csak egyenesen csúszunk tovább. Az úgynevezett fekete jég például pont ilyen: az aszfaltot olyan vékony jégréteg borítja, amit csak érezni lehet, látni alig. Ugyanezt tartsuk észben fékezésnél, valamint a követési távolság megválasztásánál is. Fontos, hogy az ABS sem abban segít, hogy hamarabb megálljunk, hanem azt tudja, hogy kormányozható maradjon az autó vészfékezés közben is, de ha elcsúszunk, nem tud megmenteni. Jobb, ha nem is erre alapozunk, hanem amennyire lehet, előre tekintünk, és inkább gázelvétellel lassítunk, ahol lehet. De a féket mindenképpen óvatosan nyomjuk.
4. Csak semmi hirtelen mozdulat
A kormánnyal semmiképp ne kalimpáljunk, és a gázt vagy féket se nyomkodjuk hirtelen nagy erővel. Csúszós úton megfontolt mozdulatokra van szükség, az indokolatlan kormányrángatás semmi jóra nem vezet. Ugyanakkor ha baj van, és megcsúsztunk, az ellenkormányzás legyen gyors és határozott. Ja, és az összkerékhajtás sem mindenható. Lehet, hogy elindulásnál sokat segít a csúszós felületen, de megálláskor már ugyanúgy a fékekre és a gumikra vagy utalva. Vezetéstechnikai tanácsokat itt gyűjtöttünk össze:
Így töröd össze az autódat télen
Télen sokkal több a karambol, mert a többségnek fogalma sincs mit kell csinálni, ha csúszik az út. Itt a megfejtés.
5. Nem minden az, aminek látszik
A fekete jeget már említettük, de egyébként sem mehetünk mindig biztosra. Nulla fok körüli hőmérsékleten, ha vízátfolyást látunk, villanjon be, hogy simán lehet lefagyás. És a friss hóban autózva is forduljon meg a fejünkben, hogy a fehér takaró alatt gyakorlatilag bármi lehet. Visszafagyott latyak, tükörjég, akármi. És az ónos eső sem mutatkozik be előre. Márpedig jégen lehet akármilyen autód, akármilyen gumival, a fizikát nem tudod átverni.
A Magyar Közút itt válaszolta meg a leggyakoribb kérdéseket a hóeltakarításról, síkosságmentesítésről:
Ezért megy felemelt ekével a hókotró
Miért nem látok egyet sem? És miért nem sóznak? Bezzeg Ausztriában! A Közút a leggyakoribb kérdésekre válaszolt.
6. Indítás nagy hidegben
Sok a tévhit az indítással kapcsolatban is, és nagyon sokan vannak, akik szinte addig járatják, amíg el nem kezd fűteni, vagy le nem olvadnak az üvegek. A technikának ez nem tesz jót, ilyenkor a legnagyobb az igénybevétel. Benzines autóval nagyjából húsz másodperc, dízellel egy perc járatás után ajánlatos elindulni, egyébként az üzemi hőmérsékletet is hamarabb eléri a motor menet közben, mint alapjáraton ketyegve. A sebességfokozatokat sem tanácsos hamar elváltani. Erről bővebben itt írtunk:
7. Ha nem sikerül az indítás
Amikor az aksi bemondja az unalmast, de valahogy szeretnénk életre kelteni az autót, több lehetőségünk van. Ha nem sietünk sehova, akkor töltőre tehetjük, de ha már eleve régi, és számítottunk a végelgyengülésére, jobban járunk, ha újat veszünk, vagy legalább egy akkuteszterrel felszerelt szerviz segítségét kérjük. Opció lehet még a betolás, de az injektoros, katalizátoros autóknál ez többnyire ellenjavallt. Végül pedig a bikázás jöhet szóba, csak hát ahhoz kell egy másik autó, segítőkész tulajjal, meg bikakábellel. A kábel csipeszeinek felrakási sorrendje többféle is lehet, de ha a lemerült plusz, jó plusz, lemerült mínusz, jó mínusz ütemre szavazunk, nem nyúlunk nagyon mellé. Ehhez itt közöltünk részletes útmutatást írásban és videóban is:
8. Takarítsd le!
Ha nem garázsban vagy legalább úgy-ahogy védett beállóban parkolunk, akkor reggelre gyakran befagy a szélvédő (izgalmasabb, ha maga az ajtó a kédernél vagy a zár), vagy ritkábban beborítja a hó. Rosszabb esetben megolvad a hó, ráfagy, majd arra hull még egy adag. Fontos, hogy elindulás előtt takarítsuk le, és ne csak egy tenyérnyi felületen a szemünk előtt, hanem körben mindenhol, a tükröket és a lámpákat is. Baleseteket előzhetünk meg azzal, ha minden irányba jól látunk, és minket is látnak. A havat pedig a vízszintes felületekről is toljuk le, hogy azt ne a menetszél fújja át a mögöttünk érkezőre. Mindenki másra esküszik, én a jégkaparót nem kedvelem, de ha már használni kell, legalább gumis éle legyen, hogy ne karcoljon. A jégoldó szpré is jó megoldás, csak ne a kocsiban tartsuk, mert akkor a használat feltétele lesz a bejutás.

9. Öltözz jól
Na, nem öltönybe vagy ilyesmi. Hanem inkább rétegesen, és ahogy melegszik az utastér, szabadulj a fölöslegtől. Nem jó kabátban vezetni, mert korlátozhat a mozgásban, be is izzadhatunk idővel, és a gyermeket sem jó kabátban utaztatni a gyerekülésben, de ha levesszük róla, az övet állítsuk utána. Ne fűtsünk be ezer fokra, mert a meleg és az elhasználódó levegő elálmosít, néha engedjünk be egy kis friss fuvallatot, hosszabb úton álljunk meg nyújtózni.

Az is jól jön, ha meleg pokrócot, termoszban meleg italt viszünk magunkkal, mert bár tényleg ritkaság az olyan rendkívüli helyzet a közlekedésben, mint a 2013. márciusi nagy havazás („üljön át másik autóba”), de olyankor jól jön, ha nem kell megfagyni. Ugyanezért ne centizzük ki az üzemanyagot se – persze az utóbbi hetekben a benzinpara amúgy is okozott kellemetlenségeket, de nem árt, ha van a tankban tartalék.
10. Mérlegelj!
Muszáj elindulni? Ha bizonytalan vagy akár az autód felkészítettségével, akár saját képességeiddel kapcsolatban, akkor gondold ezt át. Ha várhat még egy-két napot a bevásárlás, vagy halasztható a rokonlátogatás, akkor inkább maradj otthon, ne a legnagyobb hóesésben vagy a legdurvább lefagyások idején indulj neki, különösen ha rutintalan vagy. Várd meg, amíg letakarítják az utat, és úgy érzed, te is nyugodtabb szívvel ülsz kocsiba.
Címlapkép forrása: Facebook

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Szia uram! Hat kijelző elég lesz ebbe a Hondába?
A Honda két új, nagyon hasonló elektromos autót mutatott be. Mindkét modell kínai gyártókkal közreműködve készül.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
