Új szívatás készülhet az autóbuziknak: tuner forradalom várható a mi utcánkban?

2023.10.23. 15:23

A közlekedési kultúránk jogi háttere is átalakításra szorul, nem csak az autósok hozzáállása. Az illetékes minisztérium nyár óta futószalagon ontja magából a tervezeteket, és amennyiben hihetünk a folyosói pletykáknak a gyorshajtások szankciórendszere, a jogosítványszerzés reformja és a KRESZ módosítása mellett hamarosan sorra kerül az autók átalakítása is.

A magyar közlekedési kultúra megreformálásának jogi-szabályozási feladatát az illetékes hatóság komolyan vette, az Építési és Közlekedési Minisztérium a nyári tragikus baleset óta jobban zsizseg, mint valaha. Most épp a legális autótuning került sorra, az érintettek pedig megkezdték a zúgolódást. Még semmi sincs kőbe vésve, állítólag társadalmi egyeztetés is várható. Bevallom, utóbbit nehezemre esik komolyan venni. 

A probléma gyökere az, hogy a tuningot és átalakítást szabályozó jogszabályaink 1990 óta velünk vannak és igazából semmi kapcsolatuk nincs már a valósággal. Komoly probléma ez, mivel a magyar járműpark átlagosan 16 éves, a jogszabály szerint viszont inkább negyvenöt. Szocialista csodákra és élőben sosem látott nyugati vágyálmokra gondolva készültek ezek a jogszabályok a legboldogabb barakk utolsó óráiban, így nem vitás, hogy frissítésük évtizedek óta időszerű.

A hatályos jogszabályokat ezekre a vasakra méretezték. Kép: Lowburg.com/FB
A hatályos jogszabályokat ezekre a vasakra méretezték. Kép: Lowburg.com/FB

Na de a frissítés miért MINDIG szigorítást jelent?

Azért, mert tiltani és ellehetetleníteni sokkal könnyebb, mint felzárkózni és jogharmonizálva átemelni a jó gyakorlatokat az uniós jogrendből. Vagyis megtehetné a jogalkotó, hogy lemásol egy jól működő és modern rendszert nyugatról, csak hát annak a befogadásához számos tényező hiányzik, például az emberi. A valóságot pedig a karhatalom sem tudja figyelmen kívül hagyni, így inkább abból főz, ami a kertben nő: eddig tűrt, mostantól tilt. 

A tervezetben szereplő újítások közül mindegyik véleményes, de némelyikkel talán még azonosulni is tudnék. Az például nem ördögtől való ötlet, hogy egy konkrét típus finomhangolása során megjelenjen egy üvegplafon, és csak a legerősebb gyári kivitelnek megfelelő teljesítménynövelő átalakításokat engedélyeznék. Bár a profi tuninggal együtt, de eltűnnének a gagyi, háztáji megoldások is, amelyek simán lehetnek veszélyesek az utasokra vagy a többi közlekedőre. A korrektség jegyében pedig ide fűzhetjük azt is, hogy a teljesítménynövelt autók tulajdonosai a forgalmiba bejegyzett - alacsonyabb - értékek után fizetik az adókat és illetékeket, na meg a KGFB-t, ez pedig sehogy sem fair a többiekkel szemben.

Papíron is annyi lóerős, mint a valóságban?
Papíron is annyi lóerős, mint a valóságban?

Mi alapján számol gépjárműadót a NAV?

"A gépjárműadó kivetése a közhiteles járműnyilvántartás alapján történik, személygépkocsinál annak gyártási éve és teljesítménye alapján. A NAV a közhiteles járműnyilvántartáshoz kötve van, a gépjárműadó összege csak a járműnyilvántartás változása esetén módosulhat. Amíg a nyilvántartásban nem változik a teljesítményre vonatkozó adat, addig nem változik az adókivetés mértéke sem."

Talán még a szankciórendszer reformjának is lenne hozzáadott értéke, ami egy a miénknél is fejlettebb országban a legalitás felé terelné a tuning szférát. Na de Magyarországon? Régen voltak még illúzióim, a valóságot azonban én sem hagyhatom figyelmen kívül. 

Amit viszont egyáltalán nem értek, az a külföldről importált tuning vasakra vonatkozó szigorítás. 

A képlet eddig kellően differenciált volt, minden tuningolni vágyó kalandornak megnyitotta az utat a boldogsághoz.

Kapcsolódó
Nagyobb a kerék? Leveszik a rendszámod

Nagyobb a kerék? Leveszik a rendszámod

Egy könnyűfém felnire is engedély kell, ha nagyobb mint a gyári, és rendszámlevétel a vége a sportfutóműnek is, mert úgyis kiszúrja a rendőr. De hogyan lehet megszerezni a papírt? Íme a példa.

Kapcsolódó
M5 motoros BMW E30, full legálisan, Magyarországon

M5 motoros BMW E30, full legálisan, Magyarországon

Hogyan kerül egy BMW E30 kupéba az M5 motorja és egy E46 M3 váltója úgy, hogy mindez a magyar forgalmiban is szerepel? Kifejtem.

  1. Aki szerette gyerekkorában Don Quixote történetét, az akár neki is állhatott legálisan bejegyeztetni minden átalakítást az autóján. Buddhista szerzetesek sztoikus nyugalmával és rengeteg pénzzel felszerelkezve papíron eddig sem volt lehetetlen megküzdeni a Közlekedési Hatósággal és a vizsgáztatókkal, azonban az életszerűtlenül bonyolult és hektikus rendszer még azelőtt elvette bárki kedvét - és pénzét - a folyamattól, mielőtt eljutott volna az autós Nirvánába. 
    Nem csak városi legenda, a legális tuning létezik!
    Nem csak városi legenda, a legális tuning létezik!
  2. Aki pedig nem érezte magában az erőt, de másra szívesen bízott ilyen idegőrlő feladatokat és pénzt is adott mellé, az átalakíttatta egy jó nevű műhelyben az autót, kivitette Németországba, ott bejegyeztek mindent a forgalmiba, majd újra kivonatta a kinti forgalomból, hazahozta és ismét forgalomba helyeztette itthon. Szívás volt, de működött. 
    M5 motor az E30-ban, legálisan...
    M5 motor az E30-ban, legálisan...
  3. A többieknek meg maradt az illegalitás szürke zónája. Hogy az elavult szabályok és a barna köpenyes mamelukok elleni lázadás szülte ezt az underground mozgalmat vagy a pénztelenség okozta kényszermegoldások? Igazából mindegy is. Őket legalább lehetett teátrálisan "zaklatni". Egy egész délelőttös sztori kijön a rajtaütésekből.  

Ilyen opciók mellett bárki megtalálhatta a szájízének és a pénztárcájának megfelelőt. Viszont az elég beszédes, hogy az illegálisan átalakítók tábora a legnépesebb, ami jól szemlélteti, hogy 

a rendszer nem sok ponton kapcsolódik a valósághoz.

A módosításra irányuló szándék célja nyilván ezen kapcsolódások szaporítása és erősítése lenne, de én nem ezt olvasom ki belőle. Sokkal inkább azt, hogy a jogalkotó be szeretné zárni a második pontban részletezett legális kiskaput és a nemzeti szuverenitás jegyében le szeretné választani a magyar szabályozást / rendszert az uniósról. 

A tunerek legalitás felé mozdítása lenne jogalkotói oldalról kívánatos.
A tunerek legalitás felé mozdítása lenne jogalkotói oldalról kívánatos.

A tervezet szerint ugyanis  a külföldről már elve átalakítva érkező autók kizárólag akkor lennének forgalomba helyezhetőek Magyarországon, ha azokat előzőleg bevizsgálja egy úgynevezett "típusvizsgáló szakértői intézmény." Olyat is hallottam, hogy ez maga a KTI lesz, de válaszukban - illetékesség hiánya miatt - ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudták. Vagyis jelen állás szerint hivatalosan erről még nem tudni semmit. 

Számomra teljesen nonszensz már a felvetés is, hogy amit egy német vagy francia közlekedési hatóság legálisnak minősített, azt a mi hatóságaink nem fogadhatnák el automatikusan. Sőt, saját nemzeti hatáskörben akár felül is bírálhatják a többi uniós tagállami jóváhagyásokat / engedélyeket. Egy ilyen rendszerből teljességgel hiányozna a logika, a praktikum és az ún. "közösségi vívmányok" hozzáadott értékének továbbvitele.

Összességében azt kell látnunk, hogy a jogszabálymódosítási tervezetnek lehetnek pozitív hozadékai is, 

Az viszont már nem tolerálható, hogy a változtatások minden oldalról szigorítás formájában öltenének testet a legális lehetőségek elérhetőbbé tétele nélkül.

A hazai mentalitást ismerve attól tartok, hogy az eddig hellyel-közzel megtűrt "polgári engedetlenség" szabadságharcba fog átcsapni a tunerek oldaláról és beköszönt a #csakazértis éra az illegális átalakítások terén.

Építési és Közlekedési Minisztérium

Megkérdeztem a tervezett módosítás részleteiről az illetékes minisztériumot, sok részletre nem derült fény a válaszból sem.

"Az Építési és Közlekedési Minisztériumban jelenleg is zajlik a közúti közlekedés szabályainak felülvizsgálata. Ennek része a közúti forgalomban résztvevő járművek műszaki állapotának kérdése is. Az új szabályrendszer kiemelt célja, hogy növelje a közlekedésbiztonságot. Az egyes jogszabálytervezetek véleményezésére a társadalmi egyeztetés keretében nyílik lehetőség."

Gewinde nélkül lehet élni, csak nem érdemes?
Gewinde nélkül lehet élni, csak nem érdemes?

Tiltással és közigazgatási bírságolással Magyarországon rendet tartani? Pff, mert a gyorshajtás terén is milyen jól bevált, ugye? 

A magyar "leleményességet" ismerve egy ilyen módosítást követően nem a jogkövető tunerek száma fog meredeken emelkedésnek indulni, hanem a német és szlovák rendszámmal közlekedő tuningautók lesznek a mostanihoz képest kissé gyakoribbak. De ne legyen igazam. 

Az aktualitását pedig továbbra sem látom az autós kisebbségek basztatásának, pedig az utóbbi néhány hétben sikerült már beleállni az egy százaléknyi zöld rendszámos plug-in tulajdonosokba, néhány éve az ezreléket sem elérő amerikai autósokba, most meg a még kevésbé mérhető számú tunerbe. Helyettük talán érdemes lenne a maradék 99%-kal foglalkozni, de az már nyilván nagyobb falat, sőt évről évre rágósabb is. 

Túráztatnak a szervek? Csesztet a hatóság? Elvették a forgalmid? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Mára halasztották a munkát: két sávot is lezártak az M0-son
  • Hírek

Mára halasztották a munkát: két sávot is lezártak az M0-son

A torlódás 2-3 kilométer hosszú.

37 perce
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07