Így szívatja az autósokat a magyar közigazgatás
Az eredeti terv az volt, hogy összegyűjtjük a tavalyi év autós szívatásait, és a cikkeket, melyekben ezekkel foglalkoztunk, csakhogy közben rájöttünk, hogy semmi sem változott. Ezek a kicseszések idén is folytatódnak, ahogy az idegbeteg gyorshajtások, a biztosítók próbálkozásai, vagy a tuning autósok vegzálása is. Szóval tegyétek el a bicskátokat, ki ne nyíljon a zsebetekben, és kellemes olvasást. Ha pedig történetetek van, küldjétek el és a legjobbakkal foglalkozunk.
- Arra már tavasszal rávilágítottunk, hogy Magyarország az enyhe gyorshajtások mekkája. Senki sem lepődött meg, hogy a szabályozás sem hagyhatja figyelmen kívül a valóságot. A helyzet azóta minimálisan szigorodott ugyan, de komoly fellépés nem történt ellene.
- Sőt! Tavaly óta azt is tudhatjátok, hogy a traffizó rendőrökre vissza is lehet "lőni". Ilyen környezetben azon sem lepődik meg senki, ha a megkülönböztető jelzések illegális használata esetén sem olyan szigorú a hatósági fellépés, mint gondolnánk.
- A nyár elején azt is megtudhattátok, hogy az ún. "értékcsökkenés" minden károsult autósnak jár, csak jó magyar szokás szerint nem mindnek jut. Mi azért készítettünk nektek egy gyakorlati útmutatót arra az esetre, ha mégsem hagynátok szó nélkül a dolgot.
- Közben az is kiderült, hogy az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) már évek óta megszűnt, de attól még nem állt le a tuningautósok állami üldözése. Ráadásul a karhatalom újabb szívatást készít elő a tunerjóskáknak, az élesedés 2024-re várható.
- A tilosban parkolás körüli anomáliákat sem hagytuk szó nélkül, szerettek is minket a bíróságon nagyon, a zuglói parkolási cég különösen! Az ombudsmanról pedig megtudhattátok, hogy nem sok mindenkit érdekel a véleménye annak ellenére, hogy igaza van.
- Nagy meglepődést váltott ki, pedig igaz: rendszám nélkül autózni olcsóbb és kevésbé szabálysértő, mint rajzolt rendszámmal. Mondanám, hogy skandalum, de Magyarországon ez teljesen "logikus".
A közlekedési joganyag csak annyit ér, amennyit be tud tartatni belőle a karhatalom...
- Arra is rávilágítottunk, hogy jogilag nagyon nem mindegy kitől veszel használt autót, a kereskedésben vásárlással sem úszod meg a körültekintés hiánya miatti szívást.
- A rendőrség baleseti ügyintézése kapcsán megmutattuk, hogy mihez van jogotok és miként kerülhetitek el a felesleges időhúzást. Nagyon nem mindegy, hogy mennyit kell várnotok a biztosító kifizetésére amiatt, hogy a hatóság nincs képben a saját eljárási szabályaival.
- A pályamatricáknál is csavart egyet a kormány a rendszeren, már elérhető az 1 napos matrica. Mondjuk, hogy pontosan kinek, azt csak az átutazó vendégmunkások tudhatják.
- Az elkerülhetetlen közúti lemezhuppogtatás kapcsán azt is tudatosítottuk, hogy sajnos a kék-sárga baleseti bejelentő csak egy tökéletes világban véd a kálváriáktól, a valóságban közelebb áll a tisztasági papírhoz. De legalább a KGFB biztos pont az autósok életében. Már amikor...
- A casco kapcsán az is kiderült, hogy a jogi fordulatok köznapi értelmezése alapjaiban tér el a szolgáltatóétól, ami miatt a szerződés megkötésekor kell feltenni a kérdéseket és nem a kifizetés elmaradása után.
A biztosítós ügyintézésnél utálatosabb dolog kevés létezik.
- A tragikus Árpád hídi baleset kapcsán mindenki ígért fűt-fát, talán 2024-re lesz is valami a szigorításokból. Azért komolyabb hitelt ne vegyetek fel rá, az EU is csak "tárgyalja" a kérdést, messze még a tényleges változás.
- Itthon nem csak a sztrítrészing és az illegális tuning volt divatos 2023-ban, a jogsi és a műszaki nélküli közlekedés is reneszánszát élte. A jogszabályoknak valahogy kezelni kell ezeket is károkozás esetén. Ez legalább működik valahogy.
- Az eredetiségvizsgálat viszont tavaly sem ért sokat, csak kicsivel múlta alul a követhető márkaszervizes előtörténetet.
- Foglalkoztunk olyan témákkal is, amelyek szemlátomást csak az autósokat érdeklik, a döntéshozókat-jogalkalmazókat már kevésbé.
- 2023 végén azt is megtudhattátok, hogy dugódíj "sosem" lesz, a köztéri kamerák csak alibiből vannak az utcasarkon, az adásvétel lejelentésével pedig csak magatokat szórakoztatjátok. Széleskörűen elterjedt autómegosztás pedig majd akkor lesz, amikor 4000 ojrós átlagbérből gazdálkodik az ország.
- Az év legmélyebben szántó közigazgatási tanulsága pedig a saját ingatlan előtti parkolás körül kristályosodott ki. A KRESZ és a szabálysértési törvény országosan szabályozza a kérdést, a helyi jogalkalmazók viszont úgy intézkednek, ahogy szerintük jogszabálykonform.
Ez a szituáció örökzöld, a megoldási alternatívák településenként eltérőek.
Remélem, hogy hasznos és tanulságos volt a tavalyi év termése számotokra is, és idén sem hagy alább az olvasói lelkesedés. Küldjétek a bicskanyitogató eseteket, beletúrunk a fekáliás vödörbe idén is!
Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.