„Romantikus” ajánlatot tett az olasz kormány a Stellantisnak
Az olasz kormány és a Stellantis menedzsmentje nyilvános üzengetéssel töltötte az elmúlt heteket, ám a vita hevessége gyengülni látszik, sőt Róma egy látványos gesztussal is előállt.
Egyelőre ugyan nincs napirenden a kérdés, de az olasz kormány - továbbra is - kész részesedést vásárolni Stellantisban, ha az autógyártó szükségét látná ennek - mondta az olasz közrádióban Adolfo Urso ipari miniszter, aki megismételte erre vonatkozó február eleji kijelentését.
Barátságosabb üzengetés
Ez egyfajta fordulat ahhoz képest, hogy a két fél az elmúlt heteket barátságtalan üzengetéssel töltötte. Urso a RAI közrációban beszélt arról, hogy ha Stellantis jelezné, hogy mindenképpen szeretné tulajdonosai között látni az olasz államot, akkor megvitatnák ezt és várhatóan pozitív döntést hoznának. Ugyanakkor jelenleg nincs ilyen társalgás a felek között, ami jelentős kiadással járna.
A Stellantis elnöke, John Elkann még 2023 júniusában azt mondta, hogy a vállalatnak nincs szüksége az olasz állam tulajdonosi közreműködésére. A kérdés azért merül fel, mert a 2021-ben a francia PSA Peugeot-Citroën, az olasz-amerikai Fiat Chrysler összeolvadásával létrejött vállalatban a párizsi kormány részesedik 6 százalékos tulajdonnal.
Megmenekülnek az olasz üzemek
Giorgia Meloni, Olaszország miniszterelnöke ismétlődően azzal vádolta az autógyártó csoportot, hogyemiatt előnyben részesíti Franciaország érdekeit az olasz szempontokkal szemben. Szerinte valójában francia felvásárlás történt a két vállalat egyesülésével. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a napokban megerősítette vállalatának az a vállalását, miszerint az évtized végére egymillió autóra növeli olaszországi autógyártását a 2023-as nagyjából 700 ezres termelésről.
Ezzel lecsillapította azokat a félelmeket, hogy a cég be akarja zárni olaszországi üzemeit. Az olaszok különösen féltik a torinói Mirafiori komplexumot és a nápolyi Pomiglianót.
A számok alakulnak
Miközben a vita látszólag nyugvópontra jutott, az autógyártó jó számokat ért el. Ahogy arról itt a Totalcaron pár napja beszámoltunk, a Stellantis átlépte a villanyautós határt: azaz most már profittal tudja gyártani és értékesíteni az elektromos autóit.
Ez azért nagy szám, mert a hagyományos amerikai autógyártók közül még egyetlen riválisa sem érte el ezt a szintet. Ugyanakkor a profitráta persze még nem akkora, mint amekkorát a hagyományos autókat jellemzi. Mindenesetre fontos lépés.
Tavares egyébként még januárban beszélt arról, hogy a Stellantis nem kér az autópiaci árháborúból, amely elsősorban a Tesla sorozatos árengedményinek köszönhető. Szerinte ugyanis az árak csökkentése rombolja a nyereségességet és az így meggyengült cégeket felvásárlási célponttá teheti. Továbbra is azok között a vállalatok között kívánja tartani cégét, amelyek a legjobb profitot produkálják az autóiparban. Tavares úgy látja, hogy a Stellantis viszonylag védett volt az árcsökkentési trendtől, autói anélkül is eladhatók maradtak, hogy részt vennének ebben.