A hatóság tévedésből elbontatta az autóit - ki fizeti meg MHVlog Tomi kárát?

A mai napig létező hobbi a háztáji autószerelés-építés. Az igazán elvetemültek egyszerre több projektet is futtatnak, akár tucatjával is sorakozhatnak a jobb sorsra váró autók a garázs előtt. Nincs is ezzel baj, ameddig minden szabályt betart a kedvtelési célú autóhergelő. De mi van, ha a hatóság vegzálni kezdi a tulajokat? Vegyétek elő a föttögésgátlót, MHVlog Tomi története bicskanyitogató.

Aki nem buherál autót hobbi jelleggel, az nem is igazi autóbuzi - mondja az autós közvélemény. Egy kis polírozás itt, némi lakatolás ott, tuningolás meg amott. Azok az arcok, akiknek megadatott az idő, a pénz és a motiváció szentháromsága gyakran hódolnak is szenvedélyüknek egész addig, amíg egy megkeseredett polgár fel nem jelenti őket. Sajnos ez történt MHVlog Tomival is.

Attól, hogy öregek és szarul néznek ki, még nem hulladékok, az udvaruk pedig nem bontó.
Attól, hogy öregek és szarul néznek ki, még nem hulladékok, az udvaruk pedig nem bontó.

A sztori nem szokványos, de veled is megtörténhet. Tomi egyel komolyabban űzte a kedvtelési célú autóbütykölést, ünnepnapokon akár 8-9 projekt is futott egyszerre a kertjében berendezett hobbiműhelyben. A szeánszokról vlogot forgatott, 102 ezer feliratkozóig jutott, sokan szerették és szeretik a mai napig. Egy néző azonban nem nézte jó szemmel Tomi örömét és sikereit, ezért feljelentette a hatóságoknál: itt illegális autóbontó üzemel címszó alatt.

A HATÓSÁG EMBEREI PEDIG KIVONULTAK A HELYSZÍNRE ÉS MEGÁLLAPÍTOTTÁK, HOGY TÉNYLEG AUTÓBONTÓT LÁTNAK.


Tomi autói pedig nemcsak roncsok, de még hulladékok is, amiket le kell adnia a bontóba, különben megsérti a hulladékgazdálkodás szabályait - állította a roncsrendőrség. Ő persze köpni-nyelni sem tudott, majd mire észbe kapott a helyszíni ellenőrzés során, már hiába bizonygatta igazát.


A gépezet beindult, a hatóság akcióba lendült.


Fontos megjegyezni, hogy az autónyunnyogás valóban szúrhatja mások szemét, hiszen helyigényes, zajos és még büdös is lehet. De amíg a saját ingatlanon belül folyik a móka, addig senkinek semmi köze hozzá. A házmesterek országában viszont bármi megtörténhet, például az is, hogy feljelentés landol a hatóságoknál. Ők ugyanis addig nem szólhatnak bele a szerelmek lapjaiba, amíg minden szabály betartásra kerül, legalábbis nem kellene nekik. Tomi életébe azonban mégis beleszóltak, csakhogy ezt ő nem volt hajlandó elfogadni.

Jól is tette, mert nem is kell. 

Tamás, vagyis az MHVlog gazdája jogtisztelő állampolgár, a hatóságokkal mindenben együttműködött. A hulladéknak titulált autóit leadta a bontóba, és még a jogi következményekkel is hajlandó lett volna szembenézni, de csak akkor, ha azok valóban jogosak.

Csakhogy, mint később kiderült, nem voltak jogosak.

Ő már a kezdetektől fogva érezte, hogy a hatóság téved, az eljárás pedig komoly jogi kihívásokkal küzd. Végül úgy volt vele, hogy ha már ok nélkül kényszerült a megalázó helyzetbe, akkor ő se nézi az eseményeket tétlenül. 

Elmondása szerint neki az fájt a legjobban, amikor a szeretett autóit hatósági nyomásra a bontóba kellett tolni, hiszen az ítélet ellen nem tudott érdemben védekezni. Ezen felül a pénzbírság már csak hab volt a tortán. Az álláspontját azonban végig konzekvensen tartotta: a járművei nem roncsok és nem is hulladékok, hanem megmentésre váró projektautók voltak csupán.

DE MIT MOND A JOG?

"Ami hulladéknak minősül, azt a hulladékgazdálkodás szabályai szerint lehet csak kezelni. Aki nem így tesz, az bűncselekményt követ el." Eddig érthető, hiszen a hulladék veszélyes lehet, azt nem lehet ide-oda pakolgatni még a saját kertben sem. A kérdés inkább az, hogy egy rendszám vagy okmányok nélküli autó az hulladéknak minősül-e? De ne szaladjunk ennyire előre.

Tomi megtámadta a kormányhivatal határozatát, közigazgatási bíróság elé vitte az ügyet.

A bíróság persze a kormányhivatallal értett egyet, vagyis szerintük az elkövető kertjében autóbontási- és hulladékgazdálkodási tevékenység folyt engedély nélkül, aka illegális autóbontó. Ezt arra alapozta, hogy az ellenőrzés szabályos volt, a jegyzőkönyv - amely tartalmazta Tomi beismerő nyilatkozatát és aláírását - pedig közokirat, az abban foglaltak egészen addig tények, ameddig valaki nem bizonyítja az ellenkezőjét.

A bíróság szerint erre a nyilatkozat visszavonása és a bontás tagadása nem alkalmas, ugyanis a helyszínen aláírt jegyzőkönyvvel Tomi tanúsította a cselekmény megtörténtét és a leírt tények valódiságát. Bumm. 

Ez egy bontó, de Tominál nem így állt a helyzet.
Ez egy bontó, de Tominál nem így állt a helyzet.

MIT LEHET ILYENKOR TENNI?

Például helyesen értelmezni a jogszabályokat. Ugyanis önmagában az, hogy a hatóság kimegy ellenőrzést tartani, aláírat egy jegyzőkönyvet a jogban járatlan állampolgárral, majd erre hivatkozással tényként kezeli a bűncselekményt még nem jelenti azt, hogy a bűncselekmény jogilag meg is valósult.

Olyat nem lehet beismerni, ami nem történt meg, vagyis papíron lehet, csak az jogilag nem ér egy árva kanyit sem, hiszen nem történt meg.

A Komoly Ügyekben Harcoló Főosztály fingreszelése nyomán végül a bíróság azt állapította meg, hogy a hivatal eljárása nem volt jogsértő, Tomi pedig illegális bontót üzemeltetett. Egy valamit azonban ők is kihagytak: a jogszabályok helyes értelmezését.

2004 óta a forgalomból történő kivonás esetében három alesetet különböztet meg a jog.

1. Forgalomból ideiglenesen kivont (max. 5 évig, forgalomba visszahelyezhető)
2. Ideiglenesen kivontból jogszabályi alapon véglegesen kivonttá átminősített (5 éven túl, forgalomba visszahelyezhető)
3. Forgalomból véglegesen kivont (csak bontási igazolással, forgalomba nem visszahelyezhető)

HOGYAN VÁLHAT HULLADÉKKÁ EGY AUTÓ?

2004-től csak az az autó lehet hulladék, amely véglegesen kivonásra került a forgalomból. Ezt pedig csak azzal a bontási átvételi igazolással kezdeményezheti a tulajdonos a kormányhivatalnál, amit a bontótól kap. Ameddig ez nem történik meg, addig nem lesz hulladék az autó, VAGYIS, mivel Tomi nem tett ilyet, az ő autói sem számítottak szemétnek és forgalomba visszahelyezhetőek lettek volna a felújításuk után.

NYOMOZNI KEZDETT A RENDŐRSÉG IS

A helyzet akkor durvult el igazán, amikor a Varázsbűn-üldözési Főosztály kiemelt üggyé nyilvánította az esetet és büntetőfeljelentés tett a hulladékgazdálkodás szabályainak megsértése miatt. A Rendőrség ennek hatására nyomozásba kezdett, büntetőeljárás indult. Az azért már nem játék, gondolta Tomi, úgyhogy ügyvédet fogadott és beleállt a történetbe.

A rendőrök viszont már egyel komolyabban vették a feladatot, kirendeltek egy igazságügyi szakértőt is. Ahogyan azt egy jogállamban illik. A szakértő véleménye pedig már sokkal közelebb esett MHVlog Tomi és a vonatkozó jogszabályok álláspontjához. Nem volt tökéletes, de minőségi ugrást jelentett, Tomi pedig ezen a ponton eszmélhetett rá, hogy a jogállami garanciáknak azért mégiscsak van hozzáadott értéke.

A kormányhivatal ezzel szemben úgy gondolta, hogy nincs szüksége mások jogi-hulladékgazdálkodási szakértelmét igénybe venni. Inkább hoztak helyette egy határozatot, ami végül nem bizonyult megalapozottnak még annak ellenére sem, hogy a bíróság is jóváhagyta. Mondhatni, a hatóságok a helyes tényekből helytelen jogi következtetésre jutottak.

A RENDŐRSÉG FELÜLKEREKEDETT

Arra a jogilag és tényszerűen is helyes következtetésre jutottak, hogy Tomi autói nem voltak hulladékok, így veszélyesnek sem minősülhettek. Ezek folytán pedig az engedély nélküli hulladékgazdálkodási tevékenység sem állapítható meg.

Vagyis most eléggé úgy tűnik, hogy a kormányhivatal tévedett, MHVlog Tomi pedig semmiféle bűnt vagy illegális dolgot nem valósított meg azzal, hogy a saját kertjében hergelte a saját autóit. Az eljárást így - bűncselekmény hiányában - meg kellett szüntetni.

AUTÓK ELBONTVA, TÉVEDÉS KIDERÜLT, DE KI FIZETI A KÁRT?

A rendőrség megállapításából az következik, hogy az autókat sem kellett volna elbontatni, ahogy a kormányhivatal által kiszabott bírság is jogszerűtlen volt.

A hivatal ugyanis a jogszabályokat tévesen értelmezte, emiatt az egész eljárás úgy volt hülyeség, ahogy lefolyt. Így viszont felvetődik a kártérítés kérdése, hiszen Tomit jelentős vagyoni- és nem vagyoni kár érte az eljárás során. Nem csak a szeretett járgányait konvertáltatta át a hatóság bonyhádi lábassá, még pénzbírsággal is sújtotta, miközben majdnem bűnözőt csinált belőle azon túl, hogy a közigazgatási bíróságon is futtatott vele egy felesleges kört.

Ezért valaki szorulni fog, Tomi és ügyvédje már megtette a szükséges jogi lépéseket. A fejleményekről beszámolunk.

Részletesebben is érdekel az eset? Itt megnézheted a teljes sorozatot.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.