Rosszul parkolt, kattant a bilincs
De volt értelme egyáltalán?
Az tök jó, hogy a jogalkotó átgondolt koncepció mentén szabályoz. Az viszont már kevésbé, hogy a jogalkalmazás nem képes lépést tartani vele. A kerékbilincs eredetileg eljárási biztosítékként szerepelt a koncepcióban, mára viszont pénzbeszedési eszközzé silányult.
A kerékbilincs nem csak az autósok szerint marhaság. A jogalkotói koncepció világos: odaszögeli a szabálytalan autóst a helyszínre, szabadulni pedig csak a személyazonosság felfedésével lehet. Így a későbbi szabálysértési eljáráshoz adott lesz az elkövető és a bizonyíték is.
Kerékbilincs: átok az autósoknak, pénz a hatóságnak – mit tehetsz ellene?
De ki találta ki egyáltalán a kerékbilincset? Arra már senki sem emlékszik, de utálni minden autós utálja. Talán nem ok nélkül, értelme nem sok van.
Az élet viszont nem ennyire bináris.

Olvasónk családtagja a budapesti Állatkerti körúton parkolt le, párhuzamosan. Nem is gondolta, hogy szabálytalan lenne, hiszen az autó előtt lévő tábla - na meg a többi várakozó autó - azt mutatta: ide és így állj meg.
Az autóhoz csak később tért vissza, de már nem a használója, hanem a tulajdonosa. Az autón kerékbilincs, a szélvédőn matrica. De miért, kérdezte a köztereseket a matricán szereplő telefonszámhoz tartozó vonal túloldalán. Hát azért, mert azon a szakaszon nem párhuzamosan, hanem "halszálkában" lehet csak parkolni, van is róla tábla pár száz méterrel korábban. Valóban.

A tanulság: parkolásnál nem az autó előtti táblát kell nézni, hanem a mögötte lévőt. Az oké, hogy a szemben lévő táblán párhuzamos parkolás van, de az azokra vonatkozik, akik a tábla után állnak. Olvasónk autója viszont előtte állt, rá egy korábbi tábla vonatkozott, ami "halszálkázást" írt elő. Másrészt attól, hogy mások is tévedtek és párhuzamosan parkoltak, az még nem lesz oké.

Olvasónk nem tehetett mást, kihívta a köztereseket. A leszerelés 11.500 forintos költségét kipengette, a helyszíni bírságba viszont nem egyezett bele.
Érdekes kérdés ez, mert alapból a helyszíni bírság elfogadása valóban az elkövetés beismerését és a jogorvoslatról való lemondást jelenti
Ellenben kerékbilincs alkalmazása esetén ez a joggyakorlat nem feltétlenül értelmezhető. Ilyen esetben az a helyes megoldás, hogy a bilincs leszerelését kifizeti az autós, de a helyszíni bírságot nem fogadja el és kéri a az intézkedő hatóságiakat, hogy tegyenek szabálysértési feljelentést.
Olvasónk mentségére megpróbálta felhozni, hogy parkolási irányt meghatározó felfestés azon a részen nincs, az egyik táblát pedig nem lehetett észlelni, mivel elforgatta valaki.

A közteresek szabálysértési feljelentést tettek a "parkolási rendtől eltérő várakozás" miatt.
A rendőrök olvasónk makulátlan előéletére és a baki kisebb súlyára hivatkozással eltekintettek a bírságolástól, figyelmeztetésben részesítették, ami a legenyhébb szankció. Ez így okés is lenne, ha olvasónk hibázott volna. De nem ő volt a ludas, ezért ezt az enyhe priuszt sem szándékozott bevállalni más helyett.

Viszont azt sem akarta megmondani, hogy ki volt az a galád, aki szabálytalanul parkolt. Családtagot felnyomni nem túl elegáns, a családi békére is rossz hatással tud lenni. A jog is tudja ezt.
Ilyen esetben volt értelme egyáltalán a kerékbilincsnek?
Olvasónk családtagjai azóta jobban figyelnek a táblák üzeneteire is, a jövőre vonatkozó prevenciós célokat tehát végül elérte a bilincselés.

Na de nem kellene visszafizetni a leszerelés árát olvasónknak, hiszen nem ő volt a ludas, akkor miért neki kell fizetnie? Ebben a kérdésben nem értenek maradéktalanul egyet a jogászok sem.
- Az egyik iskola szerint ha nincs azonosítható elkövető, a bilincselés is véleményes és visszajár a leszerelés díja.
- A másik iskola azzal érvel, hogy az elkövető kilététől függetlenül a szabálysértés megvalósult, ami miatt a kerékbilincs felhelyezése is jogszerű volt.
Ez a szitu eléggé szürkezónás, nem olyan világos, mint ez az eset. Olvasónk írt is a FÖRI-nek, választ a cikk megjelenéséig azonban nem kapott.
Tilosban parkolt, elszállították az autóját? Érdemes lehet reklamálni
Attól, hogy az autós szabálytalankodik, a lopóautósnak még nem nyílik meg a joga egy másik szabálytalanságra.
Hol van a hiba a rendszerben?

Ha valóban a rendfenntartás lenne a cél, akkor kötelező lenne minden autóra bejegyeztetni a mobilszámot és az e-mail címet az állami járműnyilvántartóba, mellé pedig kötelező lenne a köztereseknek az üzembentartó értesítése (most is az, de csak akkor, ha van bejegyzés a nyilvántartásban).
Az autósnak pedig időarányosan emelkedne a bírsága, minél később ér vissza az autóhoz a szabálytalanságot megszüntetendő. Egyből motivált lenne minden szabálytalan parkoló a viselkedésre, a rend pedig nyomban helyreállna ott is, ahol most a káosz az úr. Az informatikai rendszer évtizedek óta készen áll ennek a lebonyolítására.
Ezt az egész "intézkedés az üzembentartó távollétében" dolgot el kell felejteni egyszer és mindenkorra!
Elő kell keríteni az üzembentartót, oda kell vinni az autójához és belenyomni az orrát a szabálytalanságába. Nem az a megoldás, hogy a távollétében megbírságoljuk, ő meg utólag kimenti magát azzal, hogy "én ott se vótam".
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
