Rollerrel jársz? Erről tudnod kell!
A mikromobilitási eszközök városi környezetben kiváló megoldást jelentenek. Ingyenesek, gyorsak, környezetbarátak, kevés helyet foglalnak. A jogalkotás sajnos elég lassan reagál az új közlekedési eszközökre, emiatt jelenleg olyan helyen is tiltja a rollerek használatát, ahol nem csak logikus, de praktikus is az alkalmazásuk.
Adja magát, hogy elektromos rollerekkel kerékpárúton-sávon suhanjunk. Biztonságos, egyszerű, gyors. A felhasználók szerint az e-roller nem sokban különbözik a kerékpártól, logikus az analógia: ahol biciklizni lehet, ott nyilván rollerezni is. A jog azonban sokszor nem a logikára épül.

A jelenlegi KRESZ kifejezetten tiltja lakott területen belül az elektromos rollerezést kerékpárutakon, kerékpársávokon.
Olvasónk saját bőrén tapasztalta meg ezt a jogi visszásságot. Történt ugyanis, hogy a Mogyoródi út kerékpárútján haladt elektromos rollerével a Hungária körút felől. Az egyik - STOP táblával ellátott - keresztutcából kihajtó autóstól viszont nem kapta meg az elsőbbséget. Az autós megállt ugyan a táblánál, de nem észlelte rollerrel közeledő olvasónkat, emiatt elindult. Az ütközést már nem lehetett elkerülni.
Személyi sérülés szerencsére nem történt, az autós pedig vállalta a rollerben keletkezett károk megtérítését, így rendőrt sem hívtak. Az első jogi csavar itt lepte meg olvasónkat: a károk megtérítésének vállalása nem azonos a baleset okozásáért való felelősség elismerésével. Utóbbit pedig egyik fél sem vállalta magára.

A "baleseti kék-sárga" kitöltése sem jelenti AZT, hogy a biztosító automatikusan fizet! Ha később úgy ítélik meg, hogy a felelősség kérdése nem tisztázott, megtagadhatják a kifizetést.
Kék-sárga bejelentő nem készült, olvasónk kárát nem térítette meg az autós, így rendőrséghez fordult, bejelentette a balesetet. A hatóság döntése eléggé meglepte. Nem csak az autóst bírságolták meg az elsőbbségadási szabályok megsértése miatt, hanem őt is.
Nem hitt a szemének, a rendőrség szerint nem is használhatta volna a kerékpársávot az elektromos rollerével. Az autós azzal érvelt: ha szabálytalanul használja a rolleres a kerékpárutat, elsőbbség sem illeti meg. A rendőrség erre a felvetésre nem reagált.
Igaza van a rendőröknek?
Igen. Az elektromos rollert a KRESZ nem nevesíti, a joggyakorlat pedig - jogi előírás és magyarázat hiányában - segédmotoros kerékpárként kezelheti csak ezeket a járműveket. Korábban a Belügyminisztérium (2019) és az Országos Rendőr-főkapitányság (2022) is megerősítette ezt nem hivatalos állásfoglalások formájában.

Mit mond a közel 50 éves KRESZ?
„Kerékpárút”; a tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos.
A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni – az egyirányú forgalmú úton kijelölt kerékpársáv kivételével – az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban.
Lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni nem szabad.
Mivel a jogszabály – egyelőre – nem ismeri az e-roller fogalmát, kiterjesztően sem engedi értelmezni a kerékpárútra-sávra vonatkozó szabályokat. Tehát: lakott területen kerékpárúton és kerékpársávon csak kétkerekű kerékpárral megengedett a közlekedés, kivétel pedig nincs.

Az előkészítés alatt álló új KRESZ várhatóan megoldja majd ezt a problémát is, reagálva a közlekedők valódi igényeire és lassan évtizedes gyakorlatára. Addig viszont a szabály az szabály.
Jogos a kérdés, hogy akkor hol szabad e-rollerezni?
A gyalogosok szerint a járdán biztosan nem, a biciklisek szerint a biciklisávban sem, az autósok szerint pedig az úttesten sem.

A jelenlegi szabályozás szerint közlekedés szempontjából a segédmotoros kerékpárra (robogó) vonatkozó szabályokat kell követni. Azok alapján az elektromos rollert járdán nem lehet használni, bicikliúton és kerékpársávon is csak lakott területen kívül. A szabályos e-rollerezéshez kötelező a bukósisak használata, az érvényes vezetői engedély, tilos az alkoholos befolyásoltság és már KGFB-t is kell kötni a legtöbb nagy e-rollerre, utast szállítani pedig tilos.
Vagyis városban csak az autók között lavírozhatnak vele a közlekedők.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Googlemaps.com

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
