2024.08.05. 06:13

A mikromobilitási eszközök városi környezetben kiváló megoldást jelentenek. Ingyenesek, gyorsak, környezetbarátak, kevés helyet foglalnak. A jogalkotás sajnos elég lassan reagál az új közlekedési eszközökre, emiatt jelenleg olyan helyen is tiltja a rollerek használatát, ahol nem csak logikus, de praktikus is az alkalmazásuk.

Adja magát, hogy elektromos rollerekkel kerékpárúton-sávon suhanjunk. Biztonságos, egyszerű, gyors. A felhasználók szerint az e-roller nem sokban különbözik a kerékpártól, logikus az analógia: ahol biciklizni lehet, ott nyilván rollerezni is. A jog azonban sokszor nem a logikára épül.

Nem csak a roller szabálytalan itt, a telefonozás is rátesz a dologra. Kép: Googlemaps.com
Nem csak a roller szabálytalan itt, a telefonozás is rátesz a dologra. Kép: Googlemaps.com

A jelenlegi KRESZ kifejezetten tiltja lakott területen belül az elektromos rollerezést kerékpárutakon, kerékpársávokon. 

Olvasónk saját bőrén tapasztalta meg ezt a jogi visszásságot. Történt ugyanis, hogy a Mogyoródi út kerékpárútján haladt elektromos rollerével a Hungária körút felől. Az egyik - STOP táblával ellátott - keresztutcából kihajtó autóstól viszont nem kapta meg az elsőbbséget. Az autós megállt ugyan a táblánál, de nem észlelte rollerrel közeledő olvasónkat, emiatt elindult. Az ütközést már nem lehetett elkerülni. 

Személyi sérülés szerencsére nem történt, az autós pedig vállalta a rollerben keletkezett károk megtérítését, így rendőrt sem hívtak. Az első jogi csavar itt lepte meg olvasónkat: a károk megtérítésének vállalása nem azonos a baleset okozásáért való felelősség elismerésével. Utóbbit pedig egyik fél sem vállalta magára. 

Baleset esetén az sem mindegy, hogy szabályos helyen közlekedett-e a rolleres.
Baleset esetén az sem mindegy, hogy szabályos helyen közlekedett-e a rolleres.

A "baleseti kék-sárga" kitöltése sem jelenti AZT, hogy a biztosító automatikusan fizet! Ha később úgy ítélik meg, hogy a felelősség kérdése nem tisztázott, megtagadhatják a kifizetést. 

Kék-sárga bejelentő nem készült, olvasónk kárát nem térítette meg az autós, így rendőrséghez fordult, bejelentette a balesetet. A hatóság döntése eléggé meglepte. Nem csak az autóst bírságolták meg az elsőbbségadási szabályok megsértése miatt, hanem őt is.

Nem hitt a szemének, a rendőrség szerint nem is használhatta volna a kerékpársávot az elektromos rollerével. Az autós azzal érvelt: ha szabálytalanul használja a rolleres a kerékpárutat, elsőbbség sem illeti meg. A rendőrség erre a felvetésre nem reagált.

Igaza van a rendőröknek?

Igen. Az elektromos rollert a KRESZ nem nevesíti, a joggyakorlat pedig - jogi előírás és magyarázat hiányában - segédmotoros kerékpárként kezelheti csak ezeket a járműveket. Korábban a Belügyminisztérium (2019) és az Országos Rendőr-főkapitányság (2022) is megerősítette ezt nem hivatalos állásfoglalások formájában.

Városban van igazán érteléme e-rollerezni.
Városban van igazán érteléme e-rollerezni.

Mit mond a közel 50 éves KRESZ?

„Kerékpárút”; a tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos.

A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni – az egyirányú forgalmú úton kijelölt kerékpársáv kivételével – az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban.

Lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni nem szabad.

Mivel a jogszabály – egyelőre – nem ismeri az e-roller fogalmát, kiterjesztően sem engedi értelmezni a kerékpárútra-sávra vonatkozó szabályokat. Tehát: lakott területen kerékpárúton és kerékpársávon csak kétkerekű kerékpárral megengedett a közlekedés, kivétel pedig nincs.

Az előkészítés alatt álló új KRESZ várhatóan megoldja majd ezt a problémát is, reagálva a közlekedők valódi igényeire és lassan évtizedes gyakorlatára. Addig viszont a szabály az szabály.

Jogos a kérdés, hogy akkor hol szabad e-rollerezni? 

A gyalogosok szerint a járdán biztosan nem, a biciklisek szerint a biciklisávban sem, az autósok szerint pedig az úttesten sem. 

A KRESZ szerint így néz ki egy szabályos e-rolleres. Lakott területen kívül, sisakban, jogosítvánnyal, KGFB-vel, józanul közlekedik.
A KRESZ szerint így néz ki egy szabályos e-rolleres. Lakott területen kívül, sisakban, jogosítvánnyal, KGFB-vel, józanul közlekedik.

A jelenlegi szabályozás szerint közlekedés szempontjából a segédmotoros kerékpárra (robogó) vonatkozó szabályokat kell követni. Azok alapján az elektromos rollert járdán nem lehet használni, bicikliúton és kerékpársávon is csak lakott területen kívül. A szabályos e-rollerezéshez kötelező a bukósisak használata, az érvényes vezetői engedély, tilos az alkoholos befolyásoltság és már KGFB-t is kell kötni a legtöbb nagy e-rollerre, utast szállítani pedig tilos.  

Vagyis városban csak az autók között lavírozhatnak vele a közlekedők.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Coverfotó: Googlemaps.com