Feltámadás! Teslám újra él, én meg fizetek, mint a katonatiszt - harmadik rész (frissítve)

Vegyünk Teslát! - felkiáltással július végén megvettem az amerikai gyártású Model 3 Long Range-t, hiszen elméleti síkon akkor még úgy tűnt, hogy taxis másodállásom üzemanyagkiadásai szebben csillognak majd általa. Csakhogy néhány rövid együttlétet követően beszart, majd hetekig ültek rajta a márkaszervizben, most meg fizethetek, mint a katonatiszt, hiába a garancia. Na, de mi történt pontosan?

Hát megállt, mint a hal szeme, töltés után nem lehetett D-be kapcsolni az irányválasztót, nem reagált semmire, leszámítva a pergő hibakódokat, melyek láthatóan a hajtással voltak összekapcsolhatók. Logikusnak tűnt hát rögtön a Tesla Váci úti szervizébe trélereztetni, hiszen az autó nem csak mozgásképtelen, de garanciális is egyben, legalábbis a hajtás tekintetében.

Csakhogy, ami ezután következett, arra senki sem számított. A Teslák állapota - és élete - ugyanis az autóval összekapcsolt applikációban követhető, ami egészen addig tetszett is, míg ki nem írta, hogy szeptember közepére készül el az autó senki sem tudja milyen hibájának javítása. Ekkor augusztus elejét írtunk - vagyis talán más is ideges lett volna a hírek hallatán, nem csak én. 

De! Végül augusztus 23-án újabb üzenet landolt a Tesla fiókomban, miszerint a kocsi kész is, szabad érte menni. 

Itt álljunk meg egy pillanatra, hiszen említésre méltó, hogy a Tesla-alkalmazáson keresztül érkeztek a tájékoztatások, vagyis nem kellett senkivel se beszélgetni, a kocsi ott várt a telep előtt bezárva, és akár köszönés nélkül is leléphettem volna vele, ha a tréleresnek adott kulcskártyát nem kellett volna elkérnem bent, a szalonban. Sebaj, legalább megtudtam azt is, hogy miket javítottak az autón: 

  • A kisfeszültségű akkumulátort cserélték.
  • A hűtőrendszerhez kapcsolódó nagyfeszültségű kábelköteget szintén. 
  • Valamint a felniken lévő dísztárcsákat is.

Egyrészt örültem, hogy jóval hamarabb elkészült, mint mondták, másrészt azért így is majdnem három hétre volt szükség, mire megjavították. A konkrét szerelés egyébként két napig tartott, legtöbbet a diagnózisra kellett várni. Kevés a hazai Tesla szerviz? Igen, ebből is tisztán látszik. 

Az ideális világba szánt applikációnak azonban akad egy komoly árnyoldala is, amire csak akkor derült fény, amikor a rendszer hirtelen kiírt egy 179 976,2 forintos költséget. Ezt senki sem egyeztette velem a Tesla oldaláról, ráadásul, ha az appon múlik, még azt sem tudnám, hogy mit fizetek ki. Nem volt megrendelő, vagy bármilyen tájékoztatás, a fizetendő összeget pedig elfogadni sem kellett, semmit sem, ez ennyi és punktum, rövidesen pedig a számla is befutott szeptember 18-i határidővel. Ha nem fizetsz? Hát, akkor nem töltesz a superchargeren (a teslás töltőhálózaton), a végén meg gondolom behajtják. 

A kis, 12 voltos akkumulátor cseréje egyébként oké, hiszen több mint 4 éves az autó, a Villanypásztor szerint pedig ekkor már érdemes is új akksit venni, ha elektromos az autó. A dísztárcsákat pedig ingyen cserélték újra, mert a rögzítő fülekkel volt valami, ami pozitív, és a gondom nem is ez, hanem sokkal inkább a legnagyobb tétel, a hűtéshez szükséges kábelköteg, ami 85 ezer forint és miatta vált szoborrá az autó. (Az eredeti cikkben hűtőcsövet írtunk, tévesen, korrigáltuk a hibát.) 

Ő volt a hibás - Fotó: Nagy András / T-Service Ő volt a hibás - Fotó: Nagy András / T-Service

Nagy András, a Teslákkal, hibrid Toyotákkal és Lexusokkal foglalkozó független szakszerviz tulajdonosa, egyben "Service technikusa" a cikk megjelenése után jelezte, hogy bár az Tesla-applikációban megjelent üzenetet idéztük, nem volt pontos a megfogalmazás. Az autóban izolációs hiba történt, ez okozta a leállást. "Ehhez kapcsolódóan az első motor hibariasztást adott és a két riasztás miatt az autó lekapcsolta a nagyfeszültségű rendszert és a kontaktorokat oldotta. Mivel nincs nagyfeszültségű támogatás így a 12 voltos (kis) akkumulátor lemerült, mert az MCU (autó fedélzeti számítógépe) mèg működött (fogyasztott). Ezért kellett cserélni a kicsi akkumulátort. A Tesla-szerviz egy nagyfeszültségű kábelt cserélt, amely ellátja a kabinfűtést és a klimakompreszort egyenárammal és a nagyfeszültségű akkumulátor alján fut végig az autó hátuljától az elejéig. A szóban forgó kábelen lévő szigetelés sérülhetett meg vagy öregedett meg. Ez vezetett az említett izolációs hibához. Leegyszerűsítve emiatt állt meg az autó" - mondta a szakember.   

Önfeledt töltikézés a javítás utáni napokban  Fotó: Csernátony Csaba / Totalcar
Önfeledt töltikézés a javítás utáni napokban  Fotó: Csernátony Csaba / Totalcar

A problémám utóbbival az, hogy a Tesla hivatalos garanciája az akkumulátorra, és a meghajtó egységre is egyaránt vonatkozik egészen az autó 8 éves koráig, vagy 160 ezer kilométerig. Ha pedig az autó megáll egy kábel hibája miatt, én azt úgy értelmezem, hogy a meghajtás egy olyan eleme pusztult el, ami miatt az autó nem mozdul, vagyis ez a meghajtás biztosító egység egy része.

További említésre méltó körülmény az is, hogy az incidens előtt néhány héttel, vagyis vásárláskor az autó szintén mozgásképtelen volt, ezért akkumulátort és kábelköteget cseréltek rajta garanciában, ugyanebben a szervizben, amire a hazai jogszabályok szerint vonatkozik fél év jótállás.

Észrevételeimet továbbítottam a Tesla ügyfélszolgálatának, amiben kifejeztem, hogy a 12 voltos akkumulátort árát és a cseréjét természetesen kifizetem, de a hűtőkábelt én a meghajtási rendszer részének tekintem, ezért azt nem akarom.

A válasz hamarosan befutott:

Tisztelt Parnerünk!

Az előző szervizvizit (amikor az akkupakkot cserélték) a töltőporthoz tartozó háromfázisú kábelköteg cseréjét végeztük el. Jelenlegi szervizvizitet a hűtőrendszerhez kapcsolódó nagyfeszültségű kábelköteg cseréjét tartalmazza, így az Ön által említett garanciális javítás nem érvényesíthető. Az Aero dísztárcsákat a szerviz terhére cseréltük ki a belső rögzítőfülek hibája miatt."

Magyarán, a szóban forgó nagyfeszültségű kábel cseréje fizetős, nem tartozik a korlátozott garancia alá.

Ez engem nem hagyott nyugodni, ezért további köröket tervezet futni, addig pedig megkérdeztem jogász kollégánkat, Dr. Takács Krisztiánt, hogy mik a meglátásai a korlátozott garancia kapcsán. 

Mire vonatkozik a kiterjesztett garancia és mire nem?

Az elektromos autózás terjedésével új problémák is jelentkeznek. Ennél az esetnél azt lenne szükséges eldönteni, hogy mi tartozik az autó meghajtóegységéhez és mi nem.

Belső égésű motoroknál ez egyszerűbb, a hajtáslánc része a motor és az erőátvitel alkatrészei (kuplung, váltó, kardántengely - ha van - , differenciálmű, féltengelyek). Vagyis amikor a gyártó 10 év garanciát vállal a teljes hajtásláncra, akkor ezek mindegyikét beleérti. Elektromos autóknál viszont más a helyzet, hiszen a megszokott „kopó-forgó” alkatrészek java eleve hiányzik, így a „hajtáslánc” megfogalmazás alatt is más értendő.

Az autós szemszögéből nyilván minden beletartozik ebbe a fogalomba, hiszen az autó elektromos meghajtású. Szerinte amelyik alkatrész részt vesz az autó mozgatásában, az a hajtáslánc része lehet. Akár egy kábelköteg is. Logikusnak hangzik: ha az elektromotor kábelkötegeken keresztül kapja a nagyfeszültséget az akkupakktól, akkor a kábelek is részei a meghajtásnak.


Gyártói oldalról viszont értelemszerűen nem ilyen megengedő a jogértelmezés.
Az elektromos autók kábelei több kilométer hosszúságúak, életszerűtlen lenne, ha minden egyes centiméterre 8 év garanciát vállalnának. Így érthető, hogy a Tesla szerint a meghajtóegység fogalmát szűken kell értelmezni, abba csak az elektromotorok és esetleg az inverterek tartoznak bele.

A hűtőrendszer közvetlenül nem vesz részt az autó mozgatásában, bár kétségtelenül integráns része a mozgási energiát biztosító hajtásmódnak. A hűtőrendszer kábelkötegénél azonban nagyon meg kellene erőszakolni a magyar nyelvet ahhoz, hogy beleférjen a meghajtóegység/hajtáslánc fogalmi keretei közé. Mivel minden eset más és egyedi, egy igazságügyi szakértő tudná megmondani, ilyenkor melyik megközelítés a helyes. (Csakhogy hazánkban az igazságügyi szakértők java 80 éves, Ladákon edzett bácsi. Remélhetőleg nem fajul odáig a dolog, bár a joggyakorlat örülne, ha ezek a kérdések is a helyükre kerülnének.

Hát így állunk most. Az autó működik, de a történet folytatódik, a jövőbeli tapasztalataimról pedig hamarosan beszámolok.  

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

5 órája
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38